אתרי הממשלה בכתובת gov.il לא היו זמינים לסירוגין בסוף היום (ראשון). על פי בדיקה של מערך הדיגיטל הלאומי הם היו תחת מתקפת מניעת שירות גדולה שמקורה עדיין לא ברור. ביומיים האחרונים החלו קבוצות האקרים אנטי-ישראליות, פרו-פלסטיניות ואחרות לנסות ולנצל את המצב כדי לתקוף את הרשת הישראלית באופן אינטנסיבי. אתרים, בעיקר קטנים, אך גם גדולים יותר כמו של הג'רוזלם פוסט נפגעו מוקדם יותר היום.
1 צפייה בגלריה
gov.il
gov.il
gov.il
(צילום: עפר מאיר)
עד כה רוב הדיווחים היו על תקיפות מניעת שירות נגד המשק הישראלי, ארגונים ואתרי ממשלה. בנוסף, התקבלו דיווחים על פריצות וגניבת מסמכים ונותנים וכן על שיתוף של סיסמאות ושמות משתמשים לאתרים ופורטלים. עם זאת בחלק גדול מהמקרים התברר שהיה מדובר בידיעות כוזבות.
כמו כן היו דיווחים על כך שהאקרים חוטפים ממשקי תוכנה (API) של אפליקציות ושירותי רשת ומנצלים זאת כדי לשלוח הודעות פוש זדוניות או לבצע פישינג. היו גם דיווחים על כך שאפליקציות צבע אדום נפרצו. אולם על פי מה שידוע עד כה ברוב המקרים מדובר בניסיונות להפיץ ידיעות כזב או לזרוע בלבול. בכל מקרה, ההמלצה היא לעקוב היטב אחר הדיווחים הרשמיים של מערך הסייבר או כלי התקשורת הרשמיים.
מערך הסייבר הלאומי כבר התריע אמש על העלאת הכוננות במשק לאור איומים שהחלו להפציע ברשתות ההאקרים. ממערך הדיגיטל הלאומי נמסר בתגובה לפניית ynet: "לפני כשעתיים זוהתה מתקפת סייבר שגרמה להפרעה קלה ונקודתית בגישה לאתרי הממשלה. צוותי ההגנה של מערך הדיגיטל הלאומי חסמו את המתקפה בתוך מספר דקות מרגע האירוע. בוצעה חזרה מלאה לשגרה וניתן לגשת לאתרי הממשלה (Gov.il) כעת ללא הפרעה".