אריאל קורן, מנהלת שיווק בגוגל שהייתה ממובילות המחאה נגד "נימבוס", ההסכם של החברה עם ישראל, הודיעה כי היא מתפטרת מהחברה. לטענתה, גוגל ניסתה להתנכל אליה בעקבות האקטיביזם שלה. קורן, אמריקאית בת 28 ממוצא יהודי, חששה כי הטכנולוגיה שגוגל תספק לישראל תביא לפגיעה בפלסטינים.

עוד בנושא:

קורן עבדה בתחום מוצרי החינוך בגוגל במשך שבע שנים. במשך יותר משנה, ארגנה את המחאה נגד נימבוס, חוזה של 1.2 מיליארד דולר שבמסגרתו גוגל ואמזון יספקו לישראל כלי בינה מלאכותית ומחשוב שונים. החוזה נכנס לתוקף ביולי 2021 לשבע שנים. בין היתר, קורן הפיצה עצומות, ניסתה לשכנע בכירים, והתראיינה לתקשורת כדי להפעיל לחץ על גוגל.
2 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: shutterstock)
לפי גוגל, במסגרת ההסכם עם ישראל יסופקו שירותי ענן ציבורי שיביאו לטרנספורמציה דיגיטלית במדינה. "הפרויקט כולל הפיכת פלטפורמת הענן של גוגל לזמינה לרשויות ממשלתיות עבור עומסי עבודה יום-יומיים הכוללים תחומים כמו פיננסים, בריאות, תחבורה וחינוך, אבל לא מוכוון לנתונים רגישים מאוד או מסווגים", מסרו מהחברה לניו יורק טיימס. אך לפי דיווחים, שקופיות של גוגל שמטרתן להעביר הכשרה למשתמשי נימבוס כללו תוכנה שיכולה לזהות אנשים, להסיק מצב רגשי לפי הבעת פנים, ולנטר אובייקטים בסרטון.
כשקורן ניסתה להתחיל את המחאה עם גבריאל שובינר, עובד יהודי נוסף, הם פנו בתחילה לקבוצת העובדים היהודים של גוגל, Jewglers, המונה 3,000 עובדים כדי לגייס תמיכה. לאחר שנכשלו, הקימו קבוצה חדשה בשם Jewish Diaspora in Tech ב-2020, שמונה כעת 500 עובדים אך לא מוכרת על ידי גוגל, בה ארגנו את פעילות המחאה נגד נימבוס. קורן אמרה לניו יורק טיימס כי יצאה לחופשת מחלה ביולי 2021, בשל דיכאון, חרדה ושחיקה. הקמפיין תפס תאוצה בזמן החופשה שלה, ושבועיים לפני שהייתה אמורה לשוב לעבודה, התראיינה ל-MSNBC בנושא המחאה.
לדבריה, כששבה לעבודה בנובמבר האחרון קיבלה אולטימטום מגוגל - עליה לעבור לסאו פאולו בברזיל תוך 17 ימי עסקים או שתאבד את עבודתה. קורן אמנם שיווקה מוצרים ללקוחות באמריקה הלטינית ואף עבדה ממקסיקו עד שעברה לסן פרנסיסקו בעקבות פרוץ הקורונה, אך לדבריה, לא הייתה הצדקה עסקית לדרישה למעבר או לדחיפות שלו. בנוסף, אמרה כי מבירוריה עלה כי העובדים בסאו פאולו בכלל עובדים מהבית, ולכן טענה כי הדרישה נובעת מהתנכלות.
טענותיה נבדקו על ידי הרשות הלאומית ליחסי עבודה בארה"ב, שמגנה על זכויות עובדים, ולא נמצא כי יש הוכחות מספקות לטענותיה. גם בבדיקה של מחלקת משאבי האנוש של גוגל עלה כי זכויותיה לא נפגעו וכי מדובר היה בהחלטה עסקית.
במכתב שפרסמה בו הסבירה את החלטתה להתפטר כתבה קורן כי "גוגל משתיקה באופן סיסטמטי קולות של פלסטינים, יהודים, ערבים ומוסלמים שמודאגים מהשותפות שלה בהפרה של זכויות אדם של פלסטינים. הם מתנכלים לעובדים ויוצרים אווירה של פחד". בנוסף, במכתבה קראה לעובדים להצטרף למחאות שיתרחשו מול משרדי החברה ב-8 בספטמבר מול המשרדים בסן פרנסיסקו, ניו יורק וסיאטל בהשתתפות עובדי גוגל ופעילי הקמפיין "No Tech For Apartheid".
2 צפייה בגלריה
סונדאר פיצ'אי
סונדאר פיצ'אי
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל
(צילום: GettyImages)
700 עובדים חתמו על עצומה בה נטען כי גוגל התנכלה לקורן, ו-25 אלף אנשים חתמו על גרסה פומבית שלה. בעקבות התפטרותה, 15 עובדים נוספים, רובם אנונימיים, יצאו בקמפיין במסגרתו פרסמו ביוטיוב סרטונים בהם הם מבקשים מגוגל שלא לעבוד עם ישראל, וכן מבקרים את יחסה לפלסטינים והצנזורה שהיא מחילה נגד עובדים שתומכים בהם, לדבריהם.
גוגל מסרה לניו יורק טיימס בעקבות דבריה של קורן כי "אנחנו אוסרים על התנכלות ונקמה נגד עובדים במקום העבודה. חקרנו באופן מעמיק את טענתה של העובדת, כפי שאנחנו עושים כשועלים חששות כלשהם".
בשנים האחרונות קמו מחאות עובדים רבות בגוגל, במסגרתן העובדים יצאו נגד פעולות של החברה או ביקרו אותה בנושאים שונים, ובפעמים רבות אלו שהובילו את המחאות טענו שגוגל התנכלה להם בעקבות זאת. חלקם אף התפטרו או פוטרו לאחר מכן. גוגל מכחישה טענות לפיהן התנקמה בעובדים על אקטיביזם. פיטורים שעוררו עניין רב לאחרונה היו אלה של בלייק למויין, מהנדס בחברה שטען שהבינה המלאכותית שלה בעלת תודעה והדליף מסמכים פנימיים.