תחום הבינה המלאכותית היוצרת רק פרץ לחיינו וכבר הציף שלל בעיות שגורמות לעתיד שלו להיות לוט בערפל. אחת מהן היא המקור של הנתונים שמשמשים לאימון מודלים ליצירת תוכן, בעיקר כתוב אבל גם תמונות או סרטונים. יוצרי תוכן רבים כבר טוענים שחברות הטק הגדולות עושות להם עוול כי הן משתמשות בתוכן המוגן בזכויות יוצרים מבלי לשלם לבעליו. בינתיים, מערכת המשפט והרגולטורים מתבוססים ולא יודעים כיצד להתמודד עם הבעיה. שתיים מהחברות הגדולות בתחום, מידג'רני ו-Stabillity AI כבר מסובכות עד מעל הלראש בתביעות בנושא, מה שהלכה למעשה חוסם אותן מכניסה לשוק המסחרי. כדי לנסות ולפתור את הבעיה, חברת ה-AI הישראלית BRIA AI (כמו בריאה), פיתחה מודלי תשתית (foundation models) המאפשרים לתגמל כספית את היוצרים והאומנים שעבודותיהם שימשו לאימונם.
3 צפייה בגלריה
BRIA AI בריאה AI
BRIA AI בריאה AI
תמונות AI ברות קיימא
(צילום: Bria.ai)

עוד בנושא:

המודלים מעניקים למפתחים את הכלים הדרושים להטמעת הבינה המלאכותית כדי ליצור מערכי מידע איכותיים ברישיון מלא. כלומר, המערכת יודעת לסווג ולהתאים את הנתונים המשמשים לאימון ולהשתמש רק בכאלה הנמצאים תחת אישור שימוש ושניתן לבצע מעקב אחר המקור שלהם. השקת המודלים הללו מהווה צעד מכריע ביצירת מערכת בת קיימא לבינה מלאכותית יוצרת. "הרעיון הוא לספק למפתחים כלים עבור חברות ויוצרים שיאפשרו להם לעשות שימוש בנתונים בצורה שקופה וללא חשש שהם עושים שימוש במידע שנמצא מוגן תחת זכויות יוצרים", מסביר ל-ynet ד''ר יאיר עדתו, מייסד-שותף ומנכ''ל.
ריפרש
קורטנה מתה, יחי ה-AI החדש
29:59
"עסקים יוכלו לעשות שימוש מסחרי במודלים, ולספק לעסקים תוצרים ראויים מבחינה מסחרית, בצורה נגישה ונוחה לכל דורש ולכל עסק", אומר עדתו. כדי לגבות את המודלים שלה, פיתחה BRIA שותפויות מסחריות עם שלוש מסוכנויות התמונות הגדולות והחזקות בעולם: Getty Images ,Alamy ו-Envato. השקת המודלים נועדה לפתור את האתגרים הקיימים בשימוש למטרות מסחריות בתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית. גם סוכנויות תמונות מתמחות מרחבי העולם, אמנים וצלמים פרטיים, העניקו רישיון לתוכן שלהם לצורך אימון המודלים.
3 צפייה בגלריה
BRIA AI בריאה AI
BRIA AI בריאה AI
ד''ר יאיר עדתו, מייסד-שותף ומנכ''ל Bria AI
(צילום: Bria.ai)
עם זאת, BRIA לא היחידה בתחומה. shutterstock - עוד ענקית תמונות מסחריות - הודיעה כבר בסוף שנה שעברה כי היא תשתף פעולה בתחום עם OpenAI של סם אלטמן שעומדת מאחורי מודל ה-AI הגנרטיבי לתמונות DALL-E2. ההבדל העיקרי בין המהלכים הוא שהפתרון של BRIA אוניברסלי ויכול להתאים לכל מי שמחפש להפעיל מנוע חיפוש תמונות לאימון עבור לקוחות סופיים. "אנחנו לא מספקים בעצמנו את המערכת למשתמש הסופי", מוסיף עדתו, "המטרה היא שמי שיטמיע אותה יהיה זה שימכור את השימוש בה ללקוחותיו". עדתו מסביר עוד שהמערכת גם מספקת התחשבנות מלאה, מה שיקל על היוצרים לקבל את הכסף שלהם. המודל העסקי שלה מבוסס על שיתוף הכנסות בין בעלי הזכויות בהתאם לכמות היצירות ששימשו להפקת התוכן.
מה זה בינה מלאכותית גנרטיבית?
החברה כבר גייסה כ-10 מיליון דולר מקרנות כגון: סמסונג נקסט, Entrée Capital, IN Ventures, גטי אימג'ס עצמה וכן משקיעי הון סיכון ישראליים פרטיים. היא פועלת בשותפות עם חברות מובילות בתחום כגון אנבידיה, אמזון או אינטל. בחברה באמת רוצים לספק פתרון שמספק מענה אתי ומשפטי ואף גייסו לשם כך את אחת המומחיות הגדולות בתחום, ד''ר רוית דותן מאוניברסיטת קורנל שמסייעת לה כראשת תחום "בינה מלאכותית אחראית". לדברי עדתו, לא מדובר רק במראית עין: "יש כאן מודל עסקי ממשי, יצירה של תמונות מבוססות AI הוא תהליך לא פשוט".
3 צפייה בגלריה
BRIA AI בריאה AI
BRIA AI בריאה AI
המערכת של Bria עם ממשק ענן
( Bria.ai)
המערכת של BRIA עובדת דרך הרשת ומאפשרת לכל אחד, מיוצר תוכן ביוטיוב או בפייסבוק וכלה בחברות שרוצות לפתח לעצמן את התוכן הוויזואלי לייצר אותו בלי להזדקק לשירותי צלמים מקצועיים או גרפיקאים. כמובן שזה לא מונע גם מאלה להיות שותפים ליצירה בזכות התגמול שהם מקבלים דרך השימוש בתוכן שלהם ליצירת התכנים הסופיים. התכנים שיצרה BRIA כבר משמשים באופן מסחרי והחברה אף יצרה תמונות לשערים עבור שני גיליונות של מגזין "רולינג סטון". גם לאדובי יש מערכת דומה, אבל ההבדל ביניהן כך לפי עדתו היא שזו של אדובי היא למעשה אפליקציה ולא מודל תשתית. "המודל שלנו מסוגל להתאים את היקף התגמול בהתאם לכמות היצירות ששימשו לאימון", הוא מסביר.
החברה מעסיקה כ-30 עובדים במשרדיה בתל אביב. היא מתכננת גם להציע מודל קוד פתוח ליצירת תוכן ויזואלי מבוסס בינה מלאכותית. המודל הזה יכלול גם מערכת שתדע לספק מקור לתוכן וכך הוא יוכל לשמש לשחקנים נוספים אם כי לא ברור עדיין היכן החברה צפויה להרוויח ממנו. בינתיים הרעיון של BRIA בהחלט מספק פתרון מסוים לתחום שמשווע למסגרת חוקית ומסחרית. אומנם המודל של חברות הטק מבוסס על "לנוע מהר ולשבור דברים", אבל בינתיים הוא לא מסייע לבינה המלאכותית היוצרת לתפוס את מקומה כטכנולוגיה שלא רק מרשימה את הציבור אלא גם מספקת מודל מסחרי הגון. יכול להיות שהפתרון של BRIA הוא בדיוק מה שהשוק זקוק לו.