אנחנו עוד לא בעידן של רובוטים משני צורה, אבל הדרך לשם פתוחה. צוות חוקרים מאוניברסיטת צינגהואה הסינית פרסמו מחקר המתאר פיתוח של התקן אחסון זיכרון RAM (זיכרון פעולה) חדשני העשוי מחומרים נוזליים. זיכרון זה, המכונה "FlexRAM", עשוי מחומרים נוזליים וגמישים, מה שהופך אותו לעמיד בפני פגיעות ומתאים לשימוש במגוון רחב של יישומים, כולל התקנים לבישים, רובוטים ושתלים רפואיים. זיכרון RAM רגיל מורכב משבבים קטנים המכילים טרנזיסטורים וקבלים. טרנזיסטורים משמשים לאחסון נתונים, בעוד שקבלים משמשים לאחסון מטען. זיכרון זה יעיל מאוד, אך הוא שביר יחסית, ואינו מתאים לשימוש במכשירים גמישים או מתקפלים.
1 צפייה בגלריה
זיכרון נוזלי FlexRAM
זיכרון נוזלי FlexRAM
זיכרון נוזלי FlexRAM
(צילום: אווניברסיטת צינגהואה)
FlexRAM, לעומת זאת, פועל בצורה שונה. במקום להשתמש בטרנזיסטורים ובקונדנסטורים (קבלים), הוא משתמש בחומרים נוזליים המכילים גרגירים מוליכים. גרגירים אלה יכולים לנוע בחופשיות בתוך הנוזל, מה שמאפשר לזיכרון להתכופף ולהתעוות מבלי להינזק. הנוזל שמשמש בהתקן הזה היא מתכת נוזלית מבוססת גליום שתפקידה לקרוא ולכתוב את הזיכרון. יתרון נוסף של FlexRAM הוא שהוא צורך פחות אנרגיה מאשר זיכרון רגיל. יתרון זה חשוב מאוד עבור התקנים לבישים ושתלים רפואיים, שכן הם מוגבלים מבחינת כמות החשמל שהם יכולים לצרוך.
ריפרש
ג'ו ביידן, טיילור סוויפט ומשבר ה-דיפ פייק / עם מיכאל מטיאס
34:49
צוות החוקרים מאמין ש-FlexRAM יכול לחולל מהפכה בתחום האלקטרוניקה הגמישה. טכנולוגיה זו יכולה לאפשר פיתוח של התקנים חדשים ומתקדמים יותר, כגון בגדים חכמים, רובוטים רכים ושתלים רפואיים משופרים. החוקרים קיבלו השראה מתהליכים ביולוגיים, למעשה הזיכרון שלנו. הם למעשה חיקו את אופן פעולת הזיכרון במוח שלנו שמשתמש בהיפר-פולריזציה ודה-פולריזציה של נוירונים כדי לאגור מידע.
כדי להוכיח את הפיתוח שלהם, החוקרים שילבו את הזיכרון הנוזלי במחשב קשיח ועל ידי סדרה של הוראות הצליחו לקדד שורה של אותיות ומספרים בבינארית (1 או 0, הבסיס של פעולות מחשב) לתוך שמונה יחידות אחסון מבוססות נוזל - כלומר למעשה הם קידדו נתונים בנפח של 1 בייט. האות שנשלח מהמחשב עבר המרה מדיגיטלי לאנלוגי. על פי פרופסור ז'ינג ליו מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטה, מדובר אמנם באב-טיפוס להתקן זיכרון נדיף (כלומר שאינו שומר את המידע ללא חיבור למקור חשמל), אך העיקרון יכול לאפשר ייצור ופיתוח של התקני זיכרון מחומרים שונים וגמישים.
החוקרים גם מצאו שההתקן מסוגל לאחסן את הנתונים עד 12 שעות ללא חיבור למקור מתח חשמלי. מעבר לכך הם הצליחו להפעיל אותו כ-3,500 סבבים ברציפות כדי להוכיח את האמינות שלו. מעבר להתקנים לבישים, הזיכרון הזה פותח גם את השער לפיתוח של התקנים אלקטרוניים גמישים, ממחשבים מבוססי גומי ועד רובוטים עם גוף גמיש או איברים שיוכלו להחליף איברים אנושיים למשל. אבל היעד המרשים ביותר, שעוד תואר על ידי חוקרים לפני עשור, הוא פיתוח של מוח מלאכותי. הפיתוח עוד רחוק מלהיות מסחרי, אך ההישג של החוקרים הסינים מהווה קפיצת דרך משמעותית בתחום ומקרב אותנו לעתיד של רובוטים שנראים כמו בני אדם.