"בכנות, חשבתי שאני הולכת למות", כך תיארה סיינדי פיילס לרשת CBS את מה שקרה במסגרת טיסה ממיאמי לוויצ'יטה במהלכה התלקחה סוללת ליתיום בתוך תיק של נוסע שישב מאחוריה. פיילס לא היתה לבדה. היא טסה עם אמה ובנה התינוק. לתחושתה סיפרה כי בנה והיא הולכים לאבד את חייהם לאחר שראתה את הגיצים והניצוצות שהיתמרו מהתיק. צוות הטיסה הצליח להכיל את השריפה ובעת הנחיתה כבר ליוו את המטוס צוותי כיבוי האש של שדה התעופה.

עוד בנושא:

מבדיקה של CBS עולה שהיקף ותדירות התאונות האלה עולה בהתמדה זה מספר שנים. למעשה, ההיקף בארה"ב זינק בכ-42% מאז 2018. מאז 2021 ה-FAA, רשות התעופה הפדרלית, אומרת שיש אירוע התלקחות של סוללת ליתיום בממוצע לפחות פעם בשבוע במטוס מעל שמי ארה"ב. אירועים של התלקחות סוללות אולי ירדו מעט מהכותרות בשנים האחרונות, אך למעשה היה עדיף אולי להמשיך להתייחס אליהם.
2 צפייה בגלריה
סמסונג נוט 7 לאחר התלקחות הסוללה
סמסונג נוט 7 לאחר התלקחות הסוללה
סמסונג נוט 7 לאחר התלקחות הסוללה
(צילום מסך)
מאז שסמסונג ביטלה את דגם הגלקסי נוט 7 בגלל תקלה בסוללה שגרמה למספר סמארטפונים להתלקח, חברות מנסות להוריד את פרופיל המסוכנות של סוללות אלה. אבל למעשה מדובר בטכנולוגיה בעייתית. פרופ' דקה אקזקויה מאוניברסיטת טקסס חוקר את התקלות האלה כבר שמונה שנים. המסקנות שלו מלחיצות. סוללות ליתיום מודרניות יכולות להפוך למסוכנות מאוד אם הן סופגות פגיעה - במעטפת או בחלקים הפנימיים. בשלב הזה הן מתחילות להתחמם בתנאים מסוימים.
ככל שהטמפרטורה עולה נוצר מצב המכונה "בריחה תרמית" שבמהלכו החומרים שמשמשים למבנה הסוללה מתחילים להזין את החום במעגל סגור. הסוללות מספקות למקור החום את החמצן שמשמש כדלק להמשך השריפה. כל זה קורה בתוך הסוללה, ולמעשה זה מצב מאוד מסוכן מכיוון שאין דרך פשוטה לכבות את האש. המעטפת של הסוללה נמסה וחוסמת חומרים מעכבי בערה או חונקי להבות כמו במטפים. בנוסף, בגלל שמקור החמצן הוא מתוך הסוללה - היא תמשיך לבעור בכל מצב, גם מתחת למים. "לא ניתן לכבות אותה, זו אש בתוך תא הסוללה. יש לך חומר דלק, חמצן, חום, הכל בתוך תא הסוללה", אומר אקזקויה.
זו יכולה להתברר כבעיה לא פשוטה במטוס שמשייט לו בגובה 10 ק''מ בשמיים. "צוותי אויר יתקשו לנהל אירוע מעין זה", מזהיר אקזקויה. הטייסים אומנם מודעים לסכנה, אבל גם הם וצוותי האוויר האמריקאים לא יודעים כיצד להתמודד עמה. בנוסף, הנוסעים עצמם לא מודעים לסכנה. סוללות ליתיום-יון פגומות או מאיכות ירודה שניתן למצוא בכל מיני גאדג'טים זולים, כמו למשל סיגריות אלקטרוניות או סוללות גיבוי פשוטות, אחראיות על רוב האירועים של התלקחויות. תקנות התעופה האמריקאיות (שלרוב מועתקות בכל העולם) מאפשרות העלאה של מוצרים מסוכנים, אבל רק בתנאי שהצוות והטייסים מודעים להם. זו הסיבה שנוסעים בארה"ב נשאלים על סוללות בעת שלב הצ'ק-אין והבדיקה הביטחונית.
מתוך כ-880 אירועי חומרים מסוכנים בטיסות בחמש השנים האחרונות, רק בכ-60% מהם הנוסעים או המשלחים (במקרה של טיסות מטען) אכן הצהירו על הימצאותם מראש למרות שכאמור מדובר בחוק פדרלי. בכל מקרה הבעיה עדיין קיימת. סוללות ליתיום נמצאות בכל כך הרבה מוצרים והתקנים מסביבנו שלמעשה לכל אחד מאיתנו יש פצצת בעירה פוטנציאלית בכיס. מספיק שהסוללה תינזק כדי שתהליך הבריחה התרמית יתחיל להתלקח ומשם הדרך לפיצוץ או לפחות לשריפה די סלולה.
2 צפייה בגלריה
כך נראית סוללה של מחשב כשהיא עולה באש
כך נראית סוללה של מחשב כשהיא עולה באש
כך נראית סוללה של מחשב כשהיא עולה באש
(צילום מסך: אתר CBS)
אין הרבה פתרונות בינתיים. שמירה על הסוללה היא אחת מהן, כלומר לדאוג שלא תיפול או תינזק. כמו כן, יש להימנע משימוש במטענים לא תקינים או בכבלי טעינה קרועים. אין להשאיר סוללות או מכשירים המכילים סוללות בשמש - בעיקר ברכב שחונה בחוץ ביום קיץ ישראלי לוהט. "הכימיה של סוללות ליתיום-יון די הגיעה לקצה גבול הקיבול שלה בתנאים בטיחותיים", אומרת אמילי בודואין, מייסדת הסטארט-אפ Pure-Lithium שמנסה לפתח סוללה בטיחותית וחסינת התלקחויות. אבל הסוללה שלה לא צפויה להגיע לשוק בשבע השנים הקרובות לפחות, כך היא אומרת.

שק הצלה

בינתיים, ועד שסוללות יותר בטיחותיות יגיעו לשוק, חברות התעופה מנסות למצוא דרך לטפל באירועים כאלה כיום. הפתרון היחיד שקיים כיום ושניתן לעשות בו שימוש בתנאי טיסה הם תיקי הכלה - סוג של שק שמבוסס על חומרים שמבודדים את החום והאש מסביבת הפנים של המטוס. עם זאת, הם לא יכולים לחנוק את האש, כי כפי שהסברנו לעיל החמצן לבעירה מגיע מתוך הסוללה עצמה. כלומר, מהרגע שסוללה מתחילה להתחמם לרמה מסוכנת או מתלקחת, הצוות צריך להכניס אותה לתוך התיק הזה. אבל אין תקן לתיקים האלה ואף אחד, כולל ה-FAA. לא מחייב שמטוסים יהיו מצוידים בהם.
התקנות של ה-FAA שכן מופיעות באתר של הרשות מציינות מספר התנהלויות שצריך להקפיד עליהן לטובת בטיחות הטיסה:
  1. סוללות שאינן מקובעות כגון כאלה של מצלמות או של סוללות גיבוי צריכות להיות פרוקות ובתוך תיק היד של הנוסע.
  2. אם הנוסע משגר את התיקים לבטן המטוס הוא חייב להוציא את הסוללות ולשאת אותן עימו בטיסה.
  3. אין להעלות לטיסה סוללות פגומות או בעלות פוטנציאל לייצר חום.
  4. בנוסף, ב-FAA מסבירים שאחת הסיבות לכיבוי טלפונים ומחשבים בעת המראה ונחיתה נובעת מהחשש להתלקחות סוללות.
הבעיה חייבת להיפתר. אם עד לפני כמה שנים רק טלפונים ומחשבים כללו סוללות ליתיום-יון, כיום כמעט כל מכשיר נישא כולל אחת כזו. מהמכונית החשמלית שלכם ועד המטען הנייד, המאוורר לקמפינג או אפילו הרמקול. סוללות קטנות יותר לא פחות מסוכנות מסוללות גדולות של אופניים חשמליים למשל. להיפך, סוללה יכולה בקלות לשרוף בגד אם המכשיר נמצא בכיס שלנו. הדרך מכאן לכווייה חמורה קצרה. על פי נתוני רשות הכבאות הארצית, כ-150 שריפות של דירות בשנה מקורן בסוללות ליתיום-יון תקולות, לרוב של קורקינטים או אופניים חשמליים. ניתן למצוא את ההמלצות לשימוש באתר של כבאות והצלה לישראל כאן.