מהלך לגיטימי או ניצול של המשתמשים? עדכון חדש לתוכנת האנטי-וירוס Avira עורר סערה ברשת לאחר שבמסגרתו נוספה האפשרות להפעיל כורה מטבעות דיגיטליים, שישתמש, בהסכמת המשתמשים, בכוח העיבוד של המחשבים שלהם בזמן שהם לא בשימוש, ויאפשר להם להרוויח את המטבעות הדיגיטליים בתמורה לכך.
1 צפייה בגלריה
המטבע שהתחיל את הכל
המטבע שהתחיל את הכל
המטבע הדיגיטלי שהתחיל את הכל, ביטקוין
(צילום: Shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

Avira נחשבת לאחת מתוכנות האנטי-וירוס החינמיות הפופולריות ביותר בעולם. מאחורי Avira עומדת חברת NortonLifeLock, הבעלים של תוכנת אנטי-וירוס חינמית ופופולרית נוספת בשם נורטון 360, שרכשה את Avira בתחילת 2021 תמורת 360 מיליון דולר. מאוחר יותר באותה השנה הודיעה החברה שהיא נמצאת במגעים לרכישת תוכנת אנטי-וירוס פופולרית נוספת, Avast, אך העסקה טרם הושלמה.
העדכון החדש של Avira יאפשר למשתמשים להפעיל כורה מטבעות ייעודי, המובנה כחלק מחבילת האנטי-וירוס החינמית של התוכנה, באמצעותו יוכלו המשתמשים להרוויח את אחד מהמטבעות הדיגיטליים הפופולריים כיום, אתריום. מדובר בעדכון הזהה לעדכון שהגיע לתוכנת האנטי-וירוס נורטון 360 כבר בחודש יולי.
איך זה בעצם עובד? כורה המטבעות המובנה למעשה מחבר את המשתמשים עם מאגר כרייה של מטבע האתריום, כשהוא מאפשר להם להשקיע ממשאבי המחשבים האישיים שלהם (לרוב בזמנים שבהם המחשב עצמו לא בשימוש, לדוגמה במהלך הלילה), על מנת לכרות מטבעות דיגיטליים תוך שהם מסייעים להורדת עומסי העבודה של המאגר. יש לציין שעל כל הרווחים של המשתמשים גובות נורטון ו-Avira עמלה בגובה של 15% מכמות המטבעות שנכרו.
על פניו, לא נראה שמדובר בפעולה בעייתית במיוחד, שאפילו עשויה להועיל היות והיא מנגישה את היכולת לכרות מטבעות לקהל רחב של משתמשים. כמו כן, חשוב לציין שהפעלת הפיצ'ר כרוכה באישור מלא של תנאי השימוש, כך שברמת העיקרון המשתמשים אמורים להיות מודעים לפעולות השונות שמתבצעות באמצעות המחשב שלהם בזמן השימוש בכורה.

"אין מתנות חינם"

עם זאת, מומחי סייבר רבים מודאגים מהשילוב בין תוכנת אנטי-וירוס לכורה מטבעות דיגיטליים. לטענתם, השילוב בין השניים אינו לגיטימי ואף עשוי לפגוע במשתמשים שלא באמת מודעים למשמעויות ולהשלכות השונות שעשויות להופיע בעקבות השימוש. דעות אלה מתווספות לדיווחים שונים הטוענים שהשימוש בכורה המטבעות המובנה בתוכנות אלה אינו משתלם במיוחד, כשברוב המקרים ערך המטבעות שנכרו על ידי המשתמשים שווה ערך לסכום שיהיה על עליהם לשלם כתוספת על חשבון החשמל שלהם, שיעלה בעקבות השימוש המאומץ במחשב, בזמן שנורטון ו-Avira כן מרוויחות הודות לעמלת המס שהמשתמשים נדרשים לשלם.
"אין מתנות בחינם, ובמקרה הזה, אפילו אם מדובר בפעולה שנעשית באופן עקרוני בהסכמת המשתמשים, אני לא בטוח שהמשתמשים מודעים לשחיקה שמתבצעת לרכיבי המחשב שלהם כגון כרטיס המסך או המעבד בזמן הכרייה, בנוסף לעלויות החשמל הגבוהות", מסביר אלכס שטיינברג, מנהל מוצר בחברת אבטחת המידע ESET.
מנגד, מומחים אחרים בעולם הקריפטו טוענים שהפתרון עשוי להיות לגיטימי, כל עוד המשתמשים אכן מודעים ומכירים בהשלכות האפשריות כתוצאה מהשימוש. "אני מאוד מאמין באחריות אישית, ולכן כל עוד המשתמש מאשר את תנאי השימוש, אין שום בעיה עקרונית שתוכנות האנטי-וירוס יאפשרו לאותם משתמשים לכרות מטבעות", מסביר אלי בז'רנו, מנכ"ל בורסת הקריפטו הישראלית Bit2C. "תחום הכרייה מתפתח מאוד בימים אלה, וכיום אפשר לווסת את כמות המשאבים בזמן הכרייה כך שאפילו יהיה אפשר להשתמש במחשב תוך כדי שהכרייה מתבצעת בפועל. בסופו של דבר הכל צריך להיות בהסכמת המשתמשים, וכל עוד יש למשתמשים את היכולת לכרות מטבעות, והם מודעים לתנאי השימוש ולמשאבים שנדרשים מהם, כדאי להם לעשות את זה".