מערכת חיישנים ייחודית, המזהה סכנת שיטפונות והצפות ומורידה אוטומטית מחסומי כבישים בדרך לאזורים המסוכנים, הופעלה לראשונה בסוף השבוע שעבר על-ידי משרד התחבורה וחברת "נתיבי ישראל" באזור נחל ערוגות במדבר יהודה.
המטרה – למנוע מקרים מסכני חיים
החיישנים הותקנו בתוך שלושה נחלים באזור ים המלח והערבה - בכביש 90, באזור נחל ערוגות ובאיזור נחל עשוש, ובכביש 40 באזור נחל ציחור. נחל ציחור הוא האחראי הראשי להצפות על כביש 40, אשר גורמות מדי חורף לחסימתו. החיישנים יכולים לזהות שיטפון מתקרב 10 דקות לפני התרחשותו – ובאמצעות מערכת תקשורת סלולרית שהותקנה בהם, מפעילים אוטומטית שילוט אזהרה הממוקם לאורך הציר למקום, וגורמים להורדת מחסום ולהדלקת אור אדום ברמזור.
כך, נהגים אינם יכולים להמשיך בנסיעה ונמנעת כניסתם לאזור המוצף ומסכן חיים. לאחר הפעלת המערכת האוטומטית והורדת המחסומים, אגף התנועה במשטרת ישראל נכנס לפעולה, מוודא את סגירת הכביש ומאשר את פתיחתו מחדש בחלוף הסכנה.
לפתרון הטכנולוגי חברו משרד התחבורה וחברת "נתיבי ישראל", ועל הפעלתו התחרו כמה חברות ישראליות, כשהזוכה במכרז היא חברת אריאל וימזור מקבוצת YSB, בשיתוף קבלן המשנה חברת ניהול משאבי סביבה. פיילוט שטח ראשון נערך בחורף שעבר במספר מוקדים המזוהים כאזורים בעלי סבירות גבוהה לשיטפונות.
החיישנים מותקנים בקרקע ב"תחנות התראה" זעירות במספר מפגשי נחל-כביש ובכמה נקודות קריטיות לאורך הנחלים, במקומות המועדים להצפות. כל תחנה כזו כוללת שני סוגי חיישנים – האחד מיועד לזיהוי הגעת המים והשני למדידה מדויקת של עוצמת הזרימה וגובה המים.
ברגע שמזוהה עלייה מסוכנת בגובה המים, נשלחת התראה ראשונית אוטומטית לגורמי הבטיחות, לחברת נתיבי ישראל והמשטרה - ובמקביל מתבצע תהליך סגירת המחסומים בכבישים המובילים לאזור. בשלב השני מזוהים עוצמת הזרימה וגובה המים ומדווחים מרחוק.
השיטפונות העונתיים בנחלי הדרום ובמיוחד באזור ים המלח הם תופעה טבעית עוצמתית המסכנת את חייהם של משתמשי הדרך והמטיילים, וכבר גבתה חיי אדם של מטיילים ונהגים שניסו לחצות כבישים מוצפים, ואף משפחות שנלכדו ללא כל אמצעי מילוט; באפריל 2018 נספו תשע נערות ונער, תלמידי המכינה הקדם-צבאית בני ציון, באסון נחל צָפִית לאחר שנקלעו לשיטפון בזק כזה. גלי המים האדירים זורמים דרך ערוצי הנחלים היבשים וממלאים אותם בתוך דקות ספורות, בלי כל אזהרה מראש.
במקביל לפרויקט, חברת "נתיבי ישראל" ממשיכה לקדם שלושה פרויקטים נוספים למניעת סכנות הצפה לאורך כביש 90: המתקדם שבהם באזור נחל תבור בצפון ים המלח, שנסגר לעיתים תכופות לתנועה בעת שיטפונות בשל זרימת הנחל הצמוד. כדי להקטין את סכנת ההצפה הועתק הכביש 20 מטר מערבה לכיוון ים המלח, ובמקביל נבנה גשר שמתחתיו יעברו המים הזורמים.
לדברי משה ליבוביץ', מנהל מחלקת טכנולוגיות לניהול תנועה בחטיבת תפעול ואחזקה בחברת נתיבי ישראל, "המטרה שלנו הייתה למצוא פתרון טכנולוגי שבכוחו להציל חיים, ואכן בשבוע שעבר נוכחנו לראשונה בנחל ערוגות כיצד המערכת החדשה עומדת במשימה. מדובר בפרויקט פורץ דרך, המשלב חיישנים חכמים, אוטומציה ותקשורת מתקדמת, ומאפשר מניעה אקטיבית של תאונות וכמובן פגיעות בנפש כתוצאה מכניסה לאזור מוצף".