תחליפי המבורגר מהצומח אפשר למצוא היום בלא מעט מסעדות בישראל, אבל תחליפים לדגים - לא ממש. יכול להיות שזה ישתנה בקרוב: חברת הפוד-טק Oshi משיקה היום (ה') את תחליף הסלמון שלה, שמבוסס על חלבון מהצומח, במסעדה ראשונה בתל אביב.
1 צפייה בגלריה
הסלמון של Oshi
הסלמון של Oshi
הסלמון של Oshi
(צילום: יובל מן)
Oshi, שנקראה בעבר פלנטיש, הוקמה בשנת 2021 במטרה לפתח דגים מהצומח עם נראות וטקסטורה של דגים אמיתיים. המוצר הראשון שבו החליטה החברה להתמקד הוא פילה סלמון - נתח הדג הנמכר ביותר בעולם.
לפני שנתיים טעמנו גרסה ראשונית של הסלמון של החברה, והיום הוא מגיע לראשונה למסעדת משק ברזילי בתל אביב, שם יציעו לסועדים מנה בשם "נתח אושי סלמון" תמורת 68 שקלים. משק ברזילי מצטרפת לשתי מסעדות בניו יורק שכבר מגישות את הסלמון של אושי - Coletta ו-Anixi.
נתח הסלמון של אושי מיוצר במפעל בראשון לציון. בחברה אומרים כי הוא מכיל 20 גרם חלבון ויש בו חצי מכמות השומן וחצי מהקלוריות שיש בנתח סלמון מהחי. בניגוד לסלמון מהחי, המוצר לא מכיל אנטיביוטיקה או כספית שעלולים להזיק לבריאות.
ריפרש
מי משבש את ה-GPS שלנו? / עם ד"ר הראל מנשרי
23:15
החברה מכוונת בעיקר לשוק האמריקאי ובקרוב היא תתחיל לייצר גם בארה"ב. בשנת 2025 היא מתכננת להתחיל למכור את הנתח במרכולים. "סלמון זה הנתח הכי נמכר בעולם", אמר מנכ"ל אושי אופק רון בריאיון ל-ynet ב-2022, "מדובר בשוק של 50 מיליארד דולר. בארה"ב, שזה השוק הראשון שאנחנו מכוונים אליו, מדובר ב-10 מיליארד דולר".
אושי הוקמה על ידי רון ביחד עם ד"ר הילה אלימלך, ד"ר רון סיקסיק, ד"ר אריאל שקלאני, אלי זינאל ואייל ברילר. עד כה היא גייסה כ-14.5 מיליון דולר, בין היתר מקרנות ההון-סיכון פיטנגו ו-SOMV.
ההשקה של אושי בישראל מגיעה יומיים אחרי הכרזה משמעותית נוספת בתחום תחליפי הדגים: חברת הפוד-טק הישראלית איפישיאנט פרוטאין הודיעה ביום שלישי כי פיתחה אבטיפוס לדג אמנון מתורבת. מדובר במוצר שמבוסס על תאי דג שגדלו במעבדה, בניגוד למוצר של אושי שמבוסס על חלבון מהצומח. בנוסף לאיפישיאנט פרוטאין, בישראל פועלות עוד ארבע חברות שמפתחות דגים ומאכלי ים מתורבתים: וונדה פיש, סי-טו-סל, פורסי ומרמייד סיפודס.