פרטי הנסיעות של ישראלים בשירות המוניות יאנגו (Yango) עשויים להגיע לשירותי הביטחון הרוסיים החל מ-1 בספטמבר, זאת על פי חשיפה של Meduza - כלי תקשורת ליברלי המזוהה עם האופוזיציה ברוסיה ופועל כיום מלטביה לאחר שהוכרז ארגון לא רצוי. מקורות בתוך חברת האם יאנדקס (Yandex), שאינה חברה רוסית על הנייר אך עדיין מזוהה עם המדינה ויש לה נוכחות מאסיבית בה, מסרו למדוזה כי לטענת מנהליהם, כל המידע על הנסיעות בכל המדינות שבהן יאנגו מפעילה שירותי מוניות נשמר יחד.
1 צפייה בגלריה
מונית של חברת יאנגו
מונית של חברת יאנגו
מונית של חברת יאנגו
(צילום: Roman Yanushevsky / Shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

היעדר ההפרדה בין המדינות יהפוך לבעייתי ב-1 בספטמבר, אז ייכנס לתוקף חוק חדש שמסדיר את פעילות המוניות ברוסיה. במסגרת החוק, לשירות הביטחון הפנימי של רוסיה, ה-FSB, תהיה אפשרות לקבל מידע ממאגרי הנסיעות של כל המפעילות. הדיווח של מדוזה מתבסס בין השאר על תכתובת פנימית שבמסגרתה עובדי השירות מחוץ לרוסיה ניסו לברר עם מנהליהם כיצד נשמר המידע של משתמשי השירות. הם נענו כי הוא נשמר ברוסיה והתבקשו לא לחשוף את מיקום השרתים אם הם נשאלים על כך.
תנאי השירות של יאנדקס, שאליהם כל משתמש ישראלי מסכים, מאפשרים לחברה להעביר מידע לרוסיה ולאחסן אותו שם, כשהעיבוד שלו על פניו כן נעשה דרך יישות ישראלית. באיזה מידע מדובר? שני הסוגים המהותיים הם המידע שהמשתמשים עצמם נותנים, בין אם על עצמם ובין אם על הנסיעה, וכן מידע טכני שנאסף מהמכשיר שהוזמן.
החברה כן אומרת במדיניות הפרטיות שלה עבור משתמשים באיחוד האירופי, שווייץ וישראל כי יאנדקס "נוקטת באמצעים הנאותים כדי לוודא שמידע אישי מטופל בהתאם לחוקי הגנת הפרטיות של האיחוד האירופי". עם זאת, אם המידע אכן נשמר על שרתים בתוך רוסיה, לא ברור איך החברה יכולה לעשות זאת כשהיא חייבת לעמוד בדרישות החוק הרוסי, שדורשים שמירה של נתונים פרטיים למשך חצי שנה לפחות.
ריפרש
נוחי בשלום על משכבך, טוויטר
36:07
הפנינו ליאנדקס ישראל מספר שאלות ממוקדות שמטרתן להבין איפה, פיזית, נמצא מידע אודות הנסיעות של משתמשים ישראלים ועל המשתמשים עצמם. התשובה שקיבלנו לא עונה על השאלות האלה. נכון למועד פרסום הכתבה, לא התקבלה תגובה שמאכנת את השרתים עליהם המידע נמצא.
מיאנדקס ישראל נמסר בתגובה: "לרגולציה הרוסית שום השפעה או יכולת להשפיע על פעילותה הבינלאומית של יאנגו בכלל, ושל יאנגו ישראל בפרט, המאוגדת בישראל והיא חברה ישראלית. יאנגו ישראל פועלת על פי סטנדרט אבטחת הפרטיות הגבוה ביותר בעולם, על פי פרוטקול GDPR, העולה אף על התקן הישראלי. אין שום מידע על לקוחות המועבר לרשויות הרוסיות כיום, ולא יהיה כזה גם בעתיד.
"המידע האישי של לקוחות יאנגו נשמר על פי התקנים המחמירים ביותר. מידע כזה יכול לעבור לרשויות בארץ רק על פי צו בית משפט או על פי החוק בישראל, ולרשויות בינלאומיות רק על פי החוק הבינלאומי ובהתערבות גופים בינלאומיים המוסמכים לכך כמו האינטרפול לדוגמה. אבטחת המידע בחברת יאנגו ישראל עומדת בסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר ומידע חסוי מעובד על פי פרוטקול SOC2/3".