אחד התחומים שבהם אנו מרגישים לאחרונה את מהפכת הבינה המלאכותית בבירור הוא המוזיקה. מאומנים שקמים לתחיה, דרך דואטים בין זמרים שמעולם לא הקליטו יחד ועד האפשרות לייצר מילים ומנגינות חדשות באמצעות AI. המגמה הזו מעלה שאלות רבות, כאשר אחת מהן נוגעת לזכויות יוצרים ולקרדיט על היצירה - האם הוא שייך לאדם או למכונה? ואם הקרדיט שייך לבינה המלאכותית, ניתן להעלות מכך שאלה נוספת - האם הטכנולוגיה היוצרת גם זכאית להכרה ציבורית שכוללת בין היתר זכייה בפרסים?
1 צפייה בגלריה
רובוט מנגן
רובוט מנגן
רובוט מנגן
(צילום: shutterstock)
נראה שגם ב"אקדמיה הלאומית לאומנויות ומדעי ההקלטה", הגוף שאחראי על פרסי הגראמי, עסוקים בשאלה הזו לנוכח השינויים הטכנולוגיים בעולם בכלל ובתעשיית המוזיקה בפרט. העיסוק בשאלת ה-AI כחלק מהיוצרים של שירים משתקף בכללים החדשים שפרסמה האקדמיה לקראת טקס הגראמי ה-66 במספרו. לפי אחד הכללים החדשים, "רק יוצרים אנושיים מתאימים להגשת מועמדותם לפרס, להישקל לזכייה, להיות מועמדים או לזכות בגראמי. יצירה שאין לה כלל מחברים אנושיים לא יכולה להישקל בשום קטגוריה".

עוד בנושא:

למרות זאת, הכללים לא אוסרים על שימוש ב-AI ביצירות המועמדות. יצירות שמשלבות יצירה באמצעות AI עדיין יכולות לזכות בפרס, אך הזוכה לא יכול להיות ה-AI עצמו. כמו כן, לפי הכללים, "רכיב היצירה האנושית של העבודה שהוגשה חייב להיות משמעותי ורלוונטי לקטגוריה", כלומר - אם היצירה הוגשה בקטגוריית כתיבת שירים, הכתיבה האנושית חייבת להיות משמעותית.
מה זה בינה מלאכותית גנרטיבית?
לפני כשבוע חשף פול מקרטני כי שיר חדש של הביטלס ייצא בקרוב, ויצירתו התאפשרה באמצעות שימוש בבינה מלאכותית. בעזרת הטכנולוגיה, ניתן היה לבודד את קולו של ג'ון לנון מהקלטות ישנות ולשלב אותו בשיר. למרות זאת, מקרטני הביע אמביוולנטיות לגבי הטכנולוגיה החדשה ואמר כי "זה מפחיד אבל גם מרגש, נצטרך לראות לאן זה הולך".