עידן הרשתות החברתיות מביא איתו אתגרים וסכנות שאת רובן אנחנו עוד לומדים להכיר. אלה מאיתנו שהתברכו באוריינטציה דיגיטלית סבירה ומעלה אולי יידעו מתי להיזהר ולהיות חשדנים, אבל ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה משמעותה שכולנו חשופים במידה זו או אחרת. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בילדים ובני נוער, והסכנה גדולה אף יותר בחודשי הקיץ שבהם הם מבלים שעות רבות מול המסכים ללא פיקוח. מחקר חדש שנערך בהובלת ד"ר עדן קמר, מומחית לאבטחת סייבר מהאוניברסיטה העברית, יחד עם ד"ר ג'ורדן האוול, מומחה לפשעי סייבר באוניברסיטת דרום פלורידה, ופרופ' דוד מיימון מהמחלקה לקרימינולוגיה ומשפט פלילי באוניברסיטת ג'ורג'יה, חושף כי פדופילים שהתכתבו עם בני נוער ברשתות חברתיות ובצ'אטים ניצלו פרצות אבטחה ופיתוחים טכנולוגיים כדי להפעיל את מצלמת הרשת שלהם ללא ידיעתם והסכמתם של הילדים במטרה לנצל אותם מינית.
2 צפייה בגלריה
ילדה משתמשת במחשב
ילדה משתמשת במחשב
ב-39% מהשיחות נשלחו קישורים לא רצויים מצד פדופילים
(צילום: First Glimpse Photography / shutterstock )

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"לפני עידן האינטרנט, לצורך יצירת פורנוגרפיית ילדים היה צורך במצלמות מקצועיות והקטין היה צריך להיות באותו החדר עם העבריין", מסבירה ד"ר קמר. "כיום, העבריינים מייצרים פורנוגרפיה של ילדים אפילו כשהם שוהים במקום שבו הם מרגישים בטוחים. עבריין יכול ליצור את הפורנוגרפיה מנוחות ביתו, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים כמו מצלמות רשת, תוכנות הקלטה וצילום מסך". ממצאי המחקר הבינלאומי מעלים כי הפדופילים משתמשים בפלטפורמת שיחות וידאו המאפשרת הטמעת קוד זדוני, שמשתלט על מצלמת המחשב לצורך הקלטה והפצה של פורנוגרפיית ילדים ללא ידיעתם. המחקר עצמו לא נערך בארץ, אולם לטענת החוקרים, זוהי נורת אזהרה חשובה מפני מקרים דומים גם בישראל.
בניסוי האינטרנטי צוות החוקרים יצר מספר צ'אטבוטים אוטומטיים בשיטת "מלכודת דבש", המדמים נערות ובנות בנות 13. הצ'אטבוטים ניהלו כמעט 1,000 שיחות עם פדופילים פוטנציאליים ב-30 חדרי צ'אט שנבחרו באקראי ומיועדים לבני נוער. "רוב המחקרים הקודמים מסתמכים על נתונים היסטוריים מדוחות המשטרה, המספקים תיאור מיושן מול האיומים הנוכחיים", מסבירה קמר, "אנחנו הראשונים לפרוס צ'אטבוטים כדי לחלץ מודיעין ממשי ועכשווי על השיטות המשמשות כיום להתעללות מינית בילדים ברשת". הבוטים תיעדו 953 שיחות עם עברייני מין באינטרנט, וב-39% מהן נשלחו קישורים לא רצויים מצד הפדופילים למי שהם סברו שהם ילדים וילדות בנות 13. החוקרים מסבירים שברגע שמקבלים גישה למצלמת האינטרנט של הילד, הפדופילים יכולים להשתמש בה כדי להקליט ולהזרים פורנוגרפיית ילדים בשידור חי ישירות מבתיהם.
2 צפייה בגלריה
תריס פרטיות למצלמה
תריס פרטיות למצלמה
כסו את מצלמת הרשת של הילדים
(צילום: shutterstock)

ההמלצה: כסו את מצלמת הרשת

"עבריינים מנצלים פלטפורמות לשיחות ועידה ולשיחות וידאו כדי לשלוט במצלמת הרשת של הילד ללא ידיעתו", מסבירה ד"ר קמר. "ברגע שלעבריין יש גישה למצלמה הוא משתמש בה כדי לצלם את הילד ברגעים אינטימיים ולהפיץ בלייב פורנוגרפיה של ילדים. במקרים מסוימים, הם פשוט מרגלים אחריהם עד שרואים סרטונים של הילד מחליף בגדים או, בהתאם לגיל, מבצע מעשים מיניים. במקרים אחרים, הטורף יבקש או יסחט את הילד לבצע מעשים מיניים מול המצלמה". החוקרים טוענים כי הדרך הטובה ביותר שבה הורים יכולים להגן על ילדיהם היא באמצעות כיסוי המצלמות. "הורים חייבים לעשות עבודה טובה יותר בניטור הפעילות המקוונת של ילדיהם, אך כך גם חברות טכנולוגיה שלעיתים קרובות נותנות עדיפות לפרטיות המשתמשים על פני הגנה על אוכלוסיות רגישות", אומר ד"ר האוול.
פרופ' דיוויד מימון מאוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה הוסיף כי "הורים צריכים לעקוב אחר פעילות ילדיהם ברשת. האנונימיות שקיימת ברשתות החברתיות ובאתרי צ'אטים מאפשרת לעבריינים ליצור קשר ראשוני עם הילד, קשר אשר בסופו יכול להוביל לניצול מיני באינטרנט. צריך ללמד את הילדים כי זרים ברשת הם עדיין זרים. יש לחנך וללמד מגיל צעיר את הילדים אודות הסכנות בתקשורת עם זרים ברשת". דורון הרמן, מייסד ומנכ"ל חברת סייף סקול, הפועלת בבתי הספר ללמידה חברתית-רגשית והגנה על ילדים ובני נוער ברשת, ממליץ להורים להיות ערניים, אבל גם לתת לילדים כלים לזהות את הסכנה.
לפי הדוח השנתי של המועצה לשלום הילד, בשנים 2021-2018 חלה עלייה של 48% בתיקים שנפתחו בגין עבירות מין כנגד ילדים אשר סומנו כ"קשורות לאינטרנט", עלייה של 138% בתיקים שנפתחו בגין פרסום דברי תועבה, ועלייה של 51% בתיקים שנפתחו בגין הטרדה מינית.

כך תוכלו לצמצם את הסכנות שאורבות לילדים ולבני נוער ברשת

1. להציב גבולות ברורים. זירת הגיימינג עלולה להיות מסוכנת בגלל עברייני מין שיוצרים קשר עם קטינים על גבי פלטפורמות משחק ומנסים להמשיך אותו בוואטסאפ.
2. לבדוק קבוצות וואטסאפ. קבוצות גדולות שאין בקרה על המצטרפים אליהן עלולות למשוך פדופילים. מומלץ שתמונת הפרופיל בוואטסאפ תהיה פתוחה רק לאנשי קשר.
3. לא להתייעץ בפורומים. יש לכוון את הילדים לשאול שאלות רגישות, בעיקר בתחום המיניות, אתכם או את יועצת בית הספר, ובכל מקרה לא בפורום אנונימי ברשת.
4. לחשוד בתמונות פרופיל. לא תמיד מי שמציג את עצמו בגיל של הילדים הוא אכן כזה. לעיתים עברייני מין משתמשים בפרופיל מזויף עם תמונה של ילד או ילדה.