איך אפשר להשתמש בטכנולוגיה כדי להציל חיים? את השאלה הזו ממש ניסו לפתור המשתתפים בהאקתון (תחרות אינטנסיבית לפיתוח מיזמים) "מיכל סלה Safe@Home" של עמותת פורום מיכל סלה וגוגל, שהגיע אמש (יום ג') לשיאו באירוע גמר שנערך בבית הנשיא בירושלים. ההאקתון נערך באופן וירטואלי במשך שלושה ימים, והשתתפו בו מעל אלף מתכנתים, לצד מומחים לאלימות במשפחה שניסו למצוא פתרונות טכנולוגיים שונים למניעת אלימות כלפי נשים. האירוע נערך זו השנה השנייה סמוך ליום הולדתה ה-34 של מיכל סלה ז"ל, שנרצחה בידי בן זוגה באוקטובר 2019.
במקום הראשון זכה מיזם בשם "Safebutton" - כפתור נסתר שיאפשר לנשים שחוות אלימות להזעיק עזרה באופן מיידי, ושאינו תלוי במכשיר או קליטה סלולרית. הצוות שהוביל את המיזם זכה ב-30 אלף שקלים לצורך המשך פיתוח של המוצר. מירב בן יאיר, שעמדה בראש הצוות, הסבירה בשיחה עם ynet על הפיתוח: "זה כפתור מצוקה מאוד קטן ופונקציונלי שאפשר לשים על כל דבר - על שעון, צמיד, נעל, ועוד. בלחיצה אחת הוא יאפשר לצלצל או לשלוח הודעה לאנשים שהוגדרו מראש באפליקציה, ולשלוח גם מיקום. המוצר הזה יכול להציל נשים".
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: ענת אנגל, מירב בן יאיר, אימאן ח'טיב סלאלחה ולילי בן עמי
מימין לשמאל: ענת אנגל, מירב בן יאיר, אימאן ח'טיב סלאלחה ולילי בן עמי
מימין לשמאל: ענת אנגל, מירב בן יאיר, אימאן ח'טיב סלאלחה ולילי בן עמי
(שרונה אברהם, פורום מיכל סלה)
בן יאיר היא עיתונאית וכותבת תוכן עצמאית, שאף למדה תארים ביזמות בארץ ובחו"ל. היא מספרת כי חוויה אישית קשה שעברה הובילה אותה לרצות לפתח מוצר כזה: "הייתי בזוגיות אלימה. חוויתי פעם אירוע אלים כשהאקס שלי לקח אותי איתו, ולא ידעתי איפה אני נמצאת. קפאתי. כשהבנתי מה קורה רציתי לצלצל לאבא שלי, אבל לא הייתה לי סוללה, והוא לא נתן לי להטעין את הטלפון. רק אחרי שנתיים דיברתי על זה והבנתי שאני צריכה לפתח מוצר כזה. אבל כשהעליתי את זה בהאקתון אחר, הוא לא קיבל אהדה. האקתון מיכל סלה נתן לי הזדמנות להביע את זה שוב. הפעם באתי עם יותר תכנון, חזון ואחרי בדיקה מעמיקה".
איך זה מרגיש לזכות ולקבל את ההכרה הפעם?
"זה מרגש ברמה שאני לא יודעת להסביר במילים - זו התרגשות עבור עצמי ועבור זה שאני יכולה להציל נשים אחרות עכשיו. זה מבחינתי עולם ומלואו".
במקום השני זכה מיזם "The Capsule" שמציע מערכת לאיסוף תלונות בתוך ארגונים. בראש צוות המיזם עמדה האדריכלית והמעצבת עדי קריאף. אימאן ח'טיב סלאלחה, סטודנטית לתואר שני במנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה מצוות המיזם, הסבירה כי "כל אחת שעוברת הטרדה או פגיעה כלשהי בארגון, כמו מקומות עבודה או בתי ספר, יכולה לדווח באמצעות המערכת הסגורה בזיהוי מינימלי, כך שהפרטיות שלה נשמרת. בכל ארגון יש איש קשר ורק הוא יכול לראות את הפרטים. אבל ברגע שאני מעלה תלונה למערכת, היא יכולה להגיד לי אם יש עוד תלונות, ואז אני יכולה לפנות אליו, ולגבש את התלונות יחד כדי לגשת למשטרה".
לדבריה של ח'טיב סלאלחה, "המערכת מייצרת ביטחון למתלוננת ומעצימה את הקול שלה, כי הקולות של הנשים יחד חזק מהקול היחיד של הפוגע. אי החשיפה של המתלוננת הוא יתרון נוסף. אני באה מהמגזר הערבי, בצוות שלי יש גם מישהי מהמגזר החרדי, ובשניהם וגם במגזר הכללי, הבעיה בתלונה היא החשיפה. אישה מפחדת מסנקציות חברתיות. השאיפה היא שבהמשך המערכת תהיה גם עם גישה למשטרה, עובדים סוציאליים, ואנשים שידעו לשמור על המתלוננות אבל גם לגבש משהו אחיד שיעמיד את הפוגע לדין".
קריאף, שיזמה את הפיתוח, מדגישה כי "הרעיון הוא לייצר מאגר נתונים מוצפן, ורק ברגע שיש יותר מתלונה אחת יש הצלבה בין נתונים, ונשים יכולות להתלונן יחד על אותו תוקף. השאיפה היא לעבוד עם משטרת ישראל, כדי שאפשר יהיה לייצר הצלבה גם בין אקסיות של גבר אלים, כדי להכניס את העבריינים לכלא. ככה נשים יכולות למצוא אחת את השנייה, זה הפער שקיים היום שרצינו למלא".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה, רובי ריבלין
נשיא המדינה, רובי ריבלין
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נושא דברים במהלך אירוע הגמר
(מארק ניימן, לע"מ)
במקום השלישי זכתה אפליקציית Mentor4u, שנוגעת דווקא לצד הפוגע. בראש הצוות עמדה ד"ר ענת אנגל, מנהלת בית חולים וולפסון, שמסבירה את החשיבות בשיקום הגברים האלימים, וכיצד האפליקציה יכולה לסייע בכך. "האפליקציה מותקנת בשעון חכם, מודדת מדדים פיזיולוגיים, כמו לחץ דם ודופק ואם מזוהה אירוע של סטרס ותוקפנות - היא תצלצל למנטור בצד השני. המנטור ילווה את הגבר האלים בסיטואציית ההתפרצות, ימנע הסלמה, ירחיק אותו מהמקום, ויפחית את רמת המסוכנות. המיזם הזה אמור להיות חלק מתוכנית טיפול כוללת - זה מתאים למסגרות טיפוליות בקהילה או לשיקום של אסירים משוחררים על רקע אלימות במשפחה, ודורש הסכמה של המשתתף ומוטיבציה לשיקום".
אנגל מוסיפה כי "במהלך היום המשתמש גם יכול להתחבר כדי לסמן איך הוא מרגיש, ובמקרים מסוימים לפי הסימון האפליקציה תשאל אותו אם הוא רוצה לדבר, ותחבר אותו למנטור, שיכול להמליץ לו למשל לא לישון בבית הלילה. השימוש בשעון חכם שומר על הפרטיות, כי זו טכנולוגיה שקיימת ולא מסמנת את המשתמש בפני אנשים מבחוץ. לרוב התחושות שמובילות להתפרצויות אלימות הן דברים שמצטברים, וכך נקווה למנוע אותם". אנגל מדגישה כי "מסגרת טיפולית ארוכת טווח של הגבר האלים היא זו שמאפשר לו לנהל יותר את האירועים האלה. אני מאוד מאמינה בתהליך של שיקום וחושבת שהוא נחוץ, ומקווה שיחוקק חוק שיחייב אסירים על רקע אלימות במשפחה שהשתחררו לעבור שיקום".
3 צפייה בגלריה
מיכל סלה
מיכל סלה
מיכל סלה ז"ל
(באדיבות המשפחה)
לילי בן עמי, יו"ר פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל סלה ז"ל, הסבירה כי בשלב הבא יוקם אקסלרטור מיכל סלה בשיתוף גוגל, שיציע למיזמים עם הפוטנציאל הכי גבוה להצטרף אליו. "היה אירוע מאוד עוצמתי ומרגש. היו בכירים מכל המגזרים, לצדם יזמים, מתכנתים מ-8200 שנשלחו על-ידי היחידה, ונשים שורדות אלימות. השנה השקנו מסלול בשם Nothing About Us Without Us, במסגרתו עודדנו נשים שורדות אלימות שימציאו בעצמן רעיון טכנולוגי שהיה מציל אותן. זה הצליח בצורה פנומנלית, וחצי מהמיזמים בגמר הגיעו מהן. הן דיברו על זה שלרוב מבקשים מהן לספר את הכאב שלהן - מדברים אליהן כמו לאל קורבן. וכאן ביקשו מהן לחשוב מה הפתרון ולהוביל את הפיתוח של זה. אני חושבת שרעיונות של נשים שחוו את זה על בשרן הם טובים בהיבט העסקי-טכנולוגי, וכמובן שיש לזה משמעות בהיבט של העצמה, תקווה וחוזק שזה נותן".
עמותת "פורום מיכל סלה" הוקמה ע"י לילי בן עמי במטרה להגיע לאפס נרצחות בשנה. לתרומה לפורום מיכל סלה היכנסו לאתר michalsela.org.il