חוקרים השתמשו ברחפן וציוד צילום באמצעות רדאר כדי לאתר מחנה ריכוז של האס.אס. הנאצי, שהוקם על אי בתעלת למאנש. ערוץ הטלוויזיה של מוזיאון הסמית'סוניאן עקב אחר תהליך שחזור האתר והוא מונצח בסרט בשם "אי היטלר" שעלה בערוץ בימים אלה.
מה שהוביל את החוקרים היו תמונות מצהיבות של חיל האוויר הבריטי מתקופת מלחמת העולם השנייה, שהראו מחנה גרמני רחב ממדים שהוקם על האי הבריטי אולדרני, אי בריטי בתעלת למאנש. המחנה נהרס אחרי המלחמה ושלטונות האי מנעו מהחוקרים לבצע עבודות חפירה במקום.
3 צפייה בגלריה
רחפן זיהה מחנה ריכוז
רחפן זיהה מחנה ריכוז
שחזור מחנה הריכוז
(צילום: מתוך הסרט)
האי אולדרני ממוקם קרוב מאוד לחופי צרפת ונכבש על ידי הנאצים במהלך שנת 1940 במסגרת תוכניתו של היטלר להשתלט על איי התעלה ולהפכם למבצרים שישלטו על התעלה. על האי נבנה מחנה הריכוז הנאצי היחיד על אדמת בריטניה. הגרמנים העבירו לשם כ-4000 אסירים והעסיקו אותם בעבודות כפייה. מאות רבות מהם קבורים על אדמת האי.
בראש צוות החוקרים עומדת פרופ' קרוליין סטרדי קול, מומחית לארכיאולוגיה של קונפליקטים מאוניברסיטת סטאפורדשר בבריטניה, שבעבר הביאה לגילויו של קבר המונים לא מוכר במחנה טרבלינקה בפולין. החלופה לחפירה פיזית של המתחם נמצאה בטכנולוגיית רחפנים וראדר שהפעילה חברת Flythru.
3 צפייה בגלריה
רחפן זיהה מחנה ריכוז
רחפן זיהה מחנה ריכוז
הרחפן מצוייד במצלמת ליידר
(צילום: מתוך הסרט)
הטכנולוגיה בה השתמשו החוקרים היא טכנולוגיית ראדר ליידר (LiDAR), שבה עושים שימוש בין השאר מכוניות אוטונומיות ובשואבי אבק רובוטיים. מערכת הצילום בה השתמשו החוקרים מאפשרת לזהות את פני השטח גם מתחת לצמחיה העבותה, שמכסה חלקים נרחבים ממה שהיה בעבר מחנה כפייה וריכוז. באמצעות תוכנה נבנה מודל דיגיטלי של המחנה, שמאפשר לאפיין במדויק את צורתו ואת המבנים שנבנו בו.
מיקומו של המחנה היה ידוע לפני כן מתיעוד של ועדת חקירה לקברים משנת 1960, שקבעה כי בבית הקברות באי קבורים 336 קורבנות. הנחת החוקרים היתה שמספר הנספים במקום היה כפול או אף יותר מכך ומקום קבורתם של רובם אינו ידוע ולכן מטרת המחקר היא לאתר קבר המונים בלתי מוכר נוסף.
3 צפייה בגלריה
רחפן זיהה מחנה ריכוז
רחפן זיהה מחנה ריכוז
חלק מאתר מחנה הריכוז
(צילום: מתוך הסרט)
לפי הסרט, החוקרת הצליחה לאתר אזורים חדשים של המחנה שלא היו ידועים עד כה והצביעה על מיקום בו יתכן ונמצא בית הקברות הנוסף. המבקרים אגב, לא גמרו את ההלל. כתב הדיילי-ביסט תמה כיצד הסרט אינו מזכיר ולו במילה את היהודים, שככל הידוע נכלאו ועונו באחד משני מחנות הריכוז שעל האי, ומסתפק בתיאור הכלואים כ"מתנגדים פוליטיים", ו"אאוטסיידרים".