חברת JBS, ספקית הבשר הגדולה בעולם, הודתה כי שילמה 11 מיליון דולר להאקרים שהשתלטו על המערכות שלה ושיתקו את פעילותה למשך כמה ימים. התשלום נעשה בביטקוין, כנהוג במקרים מהסוג הזה. "זה היה מאוד כואב לשלם לפושעים", הודה המנכ"ל אנדרה נוגיירה בראיון לוול סטריט ג'ורנל, "אבל עשינו את הדבר הנכון למען הלקוחות שלנו".
2 צפייה בגלריה
מפעל של JBS בקולורדו
מפעל של JBS בקולורדו
מפעל של JBS בקולורדו
(צילום: AFP)
JBS הברזילאית מספקת בשר, עוף וחזיר לרשתות מזון ומסעדות ברחבי העולם. בארה"ב לבדה היא אחראית לכחמישית מצריכת הבשר. החברה היא הקורבן האחרון בגל של מתקפות סייבר על חברות ברחבי העולם, תופעה שהפכה למכה עולמית בצל מגפת הקורונה. רק בחודש שעבר נאלצה חברת קולוניאל פייפליין לשלם להאקרים כ-4.4 מיליון דולר על מנת לחדש את זרימת הנפט בצינור שלה בעקבות מתקפת כופר. גם בישראל נרשמו בחודשים האחרונים מתקפות סייבר רבות, חלקן בוצעו על-ידי האקרים איראנים.

עוד על מתקפות כופר:

2 צפייה בגלריה
ג'ניפר גרנהולם
ג'ניפר גרנהולם
השרה ג'ניפר גרנהולם. רוצה לאסור על תשלום להאקרים
(צילום: AFP)
ב-FBI מייחסים את מתקפת הכופר על JBS ל-REvil, קבוצה זדונית דוברת רוסית הנחשבת לאחת הבולטות בתחום. נוגרייה אומר שלא ברור כיצד הצליחו ההאקרים לחדור למערכות של החברה. עם זאת, ארגוני פשע מהסוג הזה נוהגים להשתמש בטכניקות של "הנדסה חברתית" - ניצול של תכונות וחולשות אנושיות - על מנת לפרוץ לארגונים, בין היתר באמצעות שליחת לינקים זדוניים שמתחזים לשירותים לגיטימיים ומוכרים.

לשלם או לא לשלם?

ל-JBS היה אמנם גיבוי למידע שהוצפן במהלך התקיפה, והיא הצליחה לחדש את הפעילות במפעליה תוך כמה ימים, אבל מומחים הזהירו אותה שההאקרים עדיין נמצאים במערכות שלה ויכולים לגרום לנזק נוסף. לכן הוחלט לבסוף לשלם לתוקפים. "לא חשבנו שאנחנו יכולים לקחת סיכון מהסוג הזה, שמשהו ישתבש בתהליך ההתאוששות שלנו", הסביר המנכ"ל. המשא ומתן עם ההאקרים התנהל על-ידי מומחים חיצוניים שייצגו את החברה, וה-FBI קיבל עדכונים שוטפים על ההתפתחויות. ב-FBI מעודדים חברות שלא לשלם להאקרים במתקפות כופר משתי סיבות: הראשונה היא שהדבר מעודד את התוקפים לפגוע במטרות נוספות, והשנייה היא שלעתים הכלים לביטול ההצפנה שהם מוסרים לאחר קבלת הכופר אינם פועלים. מתקפות הכופר האחרונות הציתו מחדש את הדיון בסוגייה החשובה - האם ארה"ב (ומדינות אחרות) צריכה לאסור על חברות וארגונים לשלם כופר להאקרים? המחוקקים בארה"ב דנים בימים אלה בסוגייה. שרת האנרגיה של ארה"ב ג'ניפר גרנהולם כבר הודיעה כי תתמוך בחקיקה מסוג זה, אבל הודתה שאינה יודעת אם הנשיא ג'ו ביידן והקונגרס יתמכו בכך.