המכון לחדשנות טכנולוגית של אבו דאבי (TII) יפתח בחיפה מכון מחקר שיתמקד בבינה מלאכותית ובאיחזור מידע (Information Retrieval). את המכון תוביל החוקרת הראשית יואל מארק, בכירה לשעבר באמזון, גוגל ויאהו.
1 צפייה בגלריה
יואל מארק
יואל מארק
יואל מארק. הרפתקה חדשה
(עיבוד תמונה. צילום: Business Wire, אלעד גרשגורן)
"נעבוד על חלק מהאתגרים הכי מעניינים בבינה מלאכותית ובד בבד נתרום לחזון של שיתוף הפעולה המדעי כפי שבא לידי ביטוי בהסכמי אברהם", כתבה מארק בפוסט שפרסמה ברשת החברתית לינקדאין, "לא יכולתי לבקש הרפתקה יותר מרגשת ומשמעותית".
מארק הוסיפה כי מכון המחקר החדש מגייס חוקרים ומדענים שעוסקים בבינה מלאכותית יוצרת (GenAI) ובאיחזור מידע, שני תחומים שמצביעים על כך שבמכון החדש מתכוונים לעבוד על פיתוח מודלי שפה גדולים (LLMs). איחזור מידע הוא אחד האתגרים המשמעותיים בתחום הבינה המלאכותית כיום, שכן בשביל להטמיע צ'אטבוטים באופן מסחרי צריך לוודא שהם שולפים אינפורמציה מדויקת ורלוונטית ולא ממציאים מידע (תופעה שמכונה "הזיות" בז'רגון המקצועי).
מכון TII, שהוקם על ידי ממשלת אבו דאבי בשנת 2020, שחרר לפני כחצי שנה מודל שפה גדול בשם Falcon ("בז"), שנחשב לאחד המודלים המתקדמים בעולם הקוד-הפתוח. במכון טוענים כי הביצועים של הגרסה האחרונה של המודל, שכוללת 180 מיליארד פרמטרים, מתקרבים לאלה של GPT-4 מבית OpenAI ואינם נופלים מאלה של PaLM-2 שפותח על ידי גוגל, למרות שהוא קטן ממנו בחצי.
ריפרש
אל תספידו את המטאברס עדיין / עם גלעד טלמון
48:56
מארק, שתעמוד כאמור בראש המכון החיפאי של TII, כיהנה עד ספטמבר 2023 כסגנית נשיא למחקר של אלכסה שופינג, מוצר הקניות של הסייעת הקולית של אמזון. לפני כן הייתה סגנית נשיא ומנהלת המחקר של חברת יאהו, הקימה את מרכז המחקר והפיתוח הראשון של גוגל בחיפה והייתה חוקרת ב-IBM. יש לה דוקטורט במדעי המחשב מטעם הטכניון.