אם אתם שואלים את חברות הטכנולוגיה, בשנים הקרובות יותר ויותר אנשים יסתובבו במרחב הציבורי עם משקפיים חכמים שיוסיפו שכבות של מידע וירטואלי על גבי הסביבה הפיזית שלהם. יש מי שטוענים שיום אחד המשקפיים האלה אפילו יחליפו את הסמארטפון בתור פלטפורמת המיחשוב העיקרית שלנו. אבל איך מציאות שבה מידע יכול לקפוץ לנו מול העיניים בכל רגע נתון תשפיע על ההתנהלות שלנו במרחב הציבורי?
2 צפייה בגלריה
אישה עם משקפיים
אישה עם משקפיים
המשקפיים מגדילים את העומס המנטלי של המשתמשים
(צילום: shutterstock)
זאת בדיוק השאלה שמחקר שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם לאחרונה בכתב העת המדעי International Journal of Human-Computer Interaction ניסה להשיב עליה. התשובה לא ממש מבשרת טובות: החוקרים גילו כי קריאה תוך כדי הליכה באמצעות משקפיים חכמים גורמת לירידה של 20% במהירות ההליכה וכן פוגעת ביציבות ההליכה ובהבנת הטקסט בהשוואה לקריאה בסמארטפון תוך כדי הליכה.
"הטכנולוגיה של מחשוב לביש מתפתחת כל הזמן, ואנחנו רואים מגמות ברורות שקוראות לשילוב של מציאות רבודה בחיי היומיום, לדוגמא משקפי ה-Vision Pro של אפל", אומרת ד"ר טל קרסובסקי מהחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה, שהובילה את המחקר, "אבל יש חשיבות גדולה בהבנת המשמעות של תוספת מידע דיגיטלי בזמן פעילות יומיומית נפוצה כמו הליכה, גם מבחינת הפרט וגם מבחינת תכנון הסביבה. המחקר שלנו מראה שבהליכה, המשקפיים החכמות גורעות מיכולת הביצוע גם של ההליכה וגם של קריאת טקסטים, ולכך יכולה להיות השפעה גם על בטיחות המשתמשים".
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
את המחקר ערכו לצדה של ד"ר קרסובסקי פרופ' יואל לניר והדוקטורנטית יסמין פלברבאום-קורן מהחוג למערכות מידע וד"ר רחל קיצוני מהחוג לריפוי בעיסוק. במחקר השתתפו 52 בני אדם שהתבקשו ללכת הן במסדרון סגור והן בשדרת חנויות תוך כדי קריאת טקסטים באמצעות טלפון נייד ובאמצעות משקפיים חכמים משני סוגים.
ד"ר טל קרסובסקי ד"ר טל קרסובסקי צילום: לילך גל
תוצאות המחקר העלו כי בזמן קריאה באמצעות משקפיים חכמים, חלה ירידה של כ-20% במהירות ההליכה, כך שהממוצע שלה היה כ-0.9 מטר בשנייה. מדובר בכ-30% פחות מהמהירות המינימלית הדרושה לחציית צומת מרומזר. בנוסף, נמצאה ירידה ביציבות ההליכה וכן במהירות הקריאה ובהבנת הטקסט בהשוואה להליכה ולקריאת טקסטים באמצעות סמארטפון. המשתתפים במחקר דיווחו גם על עומס מנטלי גבוה יותר בזמן קריאה עם משקפיים חכמים.
"המשתתפים תפסו את המשקפיים כפחות שימושיים ויותר תובעניים מאשר הטלפון, כאשר לא היו הבדלים בין שני הדגמים של המשקפיים", נכתב במחקר. החוקרים מציינים גם כי הטקסט שמופיע על גבי המשקפיים עשוי להסתיר למשתמשים פרטים חשובים בסביבה הפיזית שלהם.

מבט לתקרה

בניגוד לסמארטפון, הנראות של הטקסט במשקפיים מושפעת מתנאים סביבתיים כמו תאורה וצבע הרקע. "שמנו לב לקושי של חלק מהמשתתפים למצוא רקע מתאים לקריאה", כתבו החוקרים, "משתתפים התמודדו עם זה באמצעות הטיה של הראש בניסיון למצוא את הרקע הטוב ביותר, למשל לכיוון התקרה, מה שעשוי היה להפריע לפעולות ההליכה והקריאה".
2 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro
(צילום: David SWANSON / AFP)
המחקר של ד"ר קרסובסקי ועמיתיה מתפרסם שבועות ספורים אחרי ההשקה המתוקשרת של ה-Vision Pro, משקפי המציאות המעורבת של אפל. משתמשים שהתנסו במכשיר מתחו בין היתר ביקורת על המחיר היקר, המשקל הכבד, שדה הראייה המצומצם והשימושיות המוגבלת של המשקפיים (חלקם אף החזירו אותם לחנות בהתרסה). כעת נראה שלאפל ולשאר חברות הטכנולוגיה יש עוד כמה בעיות חשובות שהן חייבות לפתור בשביל להפוך את חזון המשקפיים החכמים למציאות.