אחרי דיווחים שהופיעו בימים האחרונים ברשת, לפיהם משתמשים ב-ChatGPT בגרסאות בתשלום קיבלו המלצות לאפליקציות קניות במהלך שיחה רגילה עם הצ'אטבוט, מיהרה אתמול (א') OpenAI להכחיש כי מדובר בתחילתו של מנגנון פרסומות בתוך האפליקציה.
2 צפייה בגלריה
צ'אט GPT על האייפון
צ'אט GPT על האייפון
האם נתחיל לקבל פרסומות בעת שיחה עם ChatGPT?
(צילום: Domenico Fornas / Shutterstock.com)

מנגנון "גילוי אפליקציות"

משתמש בתוכנית ChatGPT Plus, גרסת הפרימיום בתשלום, העלה לרשת צילום מסך מתכתובת צ'אט שניהל עם התוכנה בנושא טכני. מערכת הבינה המלאכותית אכן השיבה בפירוט על השאלה, אך בסוף התשובה הופיע במפתיע מעין באנר, שכלל איור של שקית קניות, ולצידה הכתובת "לקניות לבית ולמצרכים, צור קשר עם "Target (רשת חנויות כלבו אמריקאית ענקית, י"ו).
עם זאת, דניאל מקאולי, בכיר מטעם OpenAI, טען בתגובה בפוסט ב-X, כי לא מדובר בפרסומות, אלא ב"המלצות ליישומים חיצוניים"; החברה, אמר, מעוניינת שהמלצות לאפליקציות ייראו יותר "אורגניות" בתוך הצ'אט. "השקנו כבר אפליקציות מכמה משותפי הניסוי שלנו, כולל טארגט, ואנחנו עובדים על הפיכת המנגנון לגילוי אפליקציות לאורגני יותר בתוך ChatGPT".
"המטרה", הוסיף מקיאולי, "שהאפליקציות הללו ישפרו את חוויית המשתמש כשזה רלוונטי לשיחה, ואנחנו עדיין עובדים על זה. כל אחד יכול לבנות לעצמו אפליקציות כאלה, ואנחנו מתכננים לפתוח בקרוב מדריך אפליקציות שלם".
עם זאת, על המסך זה עדיין נראה בדיוק כמו פרסומת: לוגו של מותג, הודעת קניות קצרה וקריאה לפעולה - והכל בתוך גרסת צ'אט למתקדמים הנמכרת בתשלום, כחלק משיחה שאין בינה לבין קניות בטארגט ולא כלום.

שמועות עקשניות ו"מצב החירום"

זו לא הפעם הראשונה ש-OpenAI דוחה את ההנחה לפיה בכוונתה לשלב פרסומות בשירותי צ'אט הבינה המלאכותית שלה. בסוף נובמבר פרסם מהנדס בשם טיבור בלאהו פוסט ברשת X, שבו הציג קטעי קוד מגרסת בטא של אפליקציית האנדרואיד של ChatGPT, אשר כללו הכנה להצגת פרסומות ומודעות, כולל אזכורים ברורים כגון "תכונת מודעות" (ads feature), "מודעת חיפוש" (search ad), ו"תוכן שוק" (bazaar content). "זה הרמז הברור הראשון לכך ששילוב הפרסומות נמצא כעת בפיתוח", כתב בלאהו.
שאלת שילוב הפרסומות בצ'אטבוט הפופולרי חוזרת על עצמה שוב ושוב, ונראה כי OpenAI מתחבטת לגביו. בסוף השבוע שעבר הודלף כי המנכ"ל סם אלטמן החליט על דחייה בתוכנית הפרסומות בשל "מצב החירום" שהכריז בחברה, לאור החשש לאיבוד הבכורה לג'מיני של גוגל.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן
מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן
מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן. המצב מדאיג
(רויטרס)
עם זאת, הצורך מובן מאליו: OpenAI אומנם מוכרת מנויים בתשלום, וגם הגישה לשירות ה-API שלה (המיועד בעיקר למפתחים) היא למנויים בלבד, אך כדי לכסות את הוצאות הענק שלה לא די בזה.
כ-800 מיליון בני אדם ברחבי העולם משתמשים ב-ChatGPT מדי שבוע, ואם הם לא ישתתפו בהוצאות, החברה לא צפויה להיות רווחית לפחות עד שנת 2030, כשהיא נזקקת לעוד 207 מיליארד דולר כדי להמשיך ולצמוח.
ההנחה היא ש-OpenAI בכל זאת תאמץ לבסוף את המודל של גוגל, המשלבת פרסומות בעמוד החיפוש שלה. אלטמן עצמו רמז על כך כשאמר לאחרונה כי למרות שהחברה עדיין לא השיקה מוצר הכולל פרסומות, "זה לא אומר שהדבר לא אפשרי".
"אני לא לגמרי נגד זה", הוסיף אלטמן, "אני יכול להצביע על תחומים שבהם אני אוהב פרסומות... פרסומות באינסטגרם למשל הן די מגניבות, קניתי דרכן המון דברים. אבל אני חושב שזה יהיה מאוד קשה... נצטרך להקפיד מאוד כדי לעשות את זה נכון".