ההצפות שפקדו את ישראל בימים האחרונים וגבו ארבעה קורבנות הדגימו היטב עד כמה הרשויות אינן ערוכות לתופעות טבע חריגות. מערכת שפותחה בישראל על-ידי חברת מוטורולה סולושנס, ונוסתה בהצלחה בשטפונות בוונציה, תוכל לסייע בעתיד למנוע אסונות דומים - אם רק יהיה מי שירים את הכפפה.
"מערכת השליטה והבקרה שפיתחנו היא למעשה הלב הפועם של הפתרון הזה", מסביר בשיחה עם ynet בני דביר, מנהל תחום החדשנות במוטורולה סולושנס. "המערכת שלנו מחוברת מצד אחד לכל מיני מערכות של חיזוי מזג אוויר, חיזוי משקעים וכן הלאה, ומצד שני לכל מיני חיישנים שפזורים במרחב הגיאוגרפי. היא יודעת לנתח את כל המידעים האלה ולעשות איתם שני דברים - ראשית, להציג למקבלי ההחלטות היכן אזורי הסיכון וכו', ושנית - לבצע פעולות אוטומטיות או אוטומטיות למחצה, למשל חסימת צירים ושליחת הודעות לאוכלוסייה".
מוטורולה סולושנס ניסתה את המערכת שלה בשלוש השנים האחרונות במסגרת פיילוט שהתקיים בשלושה מוקדים באירופה. לצדה השתתפו בפרויקט BeAware חברות טכנולוגיה נוספות, משטרות מקומיות וגופים אקדמיים. בוולנסיה שבספרד התמודדה המערכת עם גל שריפות; בסלוניקי ביוון עם גלי חום כבדים; ובוונציה שבאיטליה עם הצפות חמורות. כל זה במימון האיחוד האירופי שהקציב חמישה מיליון אירו לפרויקט.
2 צפייה בגלריה
מערכת BeAware
מערכת BeAware
מערכת BeAware בפעולה בוונציה. עבדו קודם עם דף ונייר
"בוונציה, לפני הפרויקט, הם היו מנהלים אירועים כאלה כמו היום בארץ - עם דף ונייר", מספר דביר, "היום הם נמצאים במקום אחר". במוטורולה סולושנס, הוא אומר, ישמחו מאוד להתחיל פיילוט בישראל, למשל בתל אביב שסבלה מהצפות קשות בסוף השבוע. "זה משהו שאפשר לעשות באופן מיידי. רמת המודעות עולה ומתחילים להבין שכדי לשלוט באירועים כאלה צריך שמקבלי ההחלטות ייראו את התמונה הנכונה. המהות שלנו במוטורולה סולושנס היא הנושא של ביטחון הציבור. לאנשים אצלנו חשוב לדעת שהמאמצים שהם עושים מצילים בסוף חיי אדם".

"המערכת יודעת שבעוד שעתיים נהיה במצב אחר"

"הבשורה פה היא שהמערכת מאפשרת להבין שאנחנו במצב מסויים כרגע, אבל בעוד שעתיים אנחנו נהיה במצב אחר", מסביר דביר, "למשל, אם נחל שנמצא 20 ק"מ מתל אביב עולה עכשיו על גדותיו, המשמעות היא שבעוד שעתיים המים יגיעו לתל אביב. המידע הזה מגיע למערכת השליטה והבקרה שלנו ולפי זה מקבלי ההחלטות מחליטים מה לעשות. אם יודעים שבעוד שעה רחוב כלשהו יוצף, אנחנו יודעים שאת האזור הזה כדאי לסגור לתנועת הולכי רגל או כלי רכב, או להזהיר את האוכלוסייה באמצעות מסרים בסלולר".
2 צפייה בגלריה
בין רמות מנשה לדליה
בין רמות מנשה לדליה
הצפה בצפון. המערכת יכולה להתריע
( צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)
אחת מנקודות התורפה של כוחות ההצלה באסון בתל אביב שבו נספו בני הזוג דין שושני וסתיו הררי, שנלכדו במעלית שהוצפה, הייתה המוקד של שירותי הכבאות, שהתקשה להגיב לפניות הרבות שהגיעו אליו. "כשיש מערכת חכמה אתה חוסך את מצוקת כוח האדם במוקדים", טוען דביר. המערכת של מוטורולה סולושנס הייתה יכולה לכאורה לזהות את השיטפון ברחוב ולשלוח באופן אוטומטי התרעה לכוחות ההצלה ואולי גם לתושבים.