הודעת וואטסאפ שמופצת ברבים ומתחזה למוסד לביטוח לאומי טוענת כי "אלה שעבדו בין השנים 1990 ו-2019, זכאים לקבל 15,000 שקל מהמוסד לביטוח לאומי. בדוק אם שמך מופיע ברשימת האנשים הזכאים להטבה זו". בנוסף לטקסט שבהודעה, מצורף גם קישור המוביל לדף נחיתה. הדף אליו מגיעים, שממוקם באינדונזיה, מציג שאלות לנמען, למשל "האם אתה מעל גיל 18?", "האם אתה עובד כעת?" ו"האם עבדת בין השנים 1990-2019". יש לציין כי השפה והטקסטים המוצגים, נראים לא אמינים, כולל כותרת הכוללת את המילה "קיסעמה" וכפתורים שהמילים בהן לא לגמרי ברורות.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ
(צילום: shutterstock)
לאחר המענה על השאלות נפתח חלון, אשר מבקש לשתף את ההודעה עם כמה שיותר אנשים על מנת לקבל את ההטבה מביטוח לאומי באופן אוטומטי בתוספת "שתפו כדי לקבל את ההטבה". כדי להגביר את האמינות של העמוד, מצורפת גם מעין חלונית פייסבוק, שמראה תגובות מרוצות לכאורה של אנשים שאספו את הכספים שמגיעים להם "לבסוף המדינה החלה לחשוב על האזרחים שלה". גם שם, ניתן לראות כי השימוש הוא בשפה עילגת ולא רהוטה.
4 צפייה בגלריה
תרמית וואטסאפ ביטוח לאומי
תרמית וואטסאפ ביטוח לאומי
מי לא רוצה 15,000 שקל מהביטוח הלאומי
(צילום מסך)
הפצת התרמית גרמה לביטוח הלאומי לפרסם אזהרה לציבור בה נאמר: "בשעות אלה מופץ בוואטסאפ וברשתות החברתיות אתר מתחזה לאתר הביטוח הלאומי שמנסה לדלות מידע מהציבור. האתר המתחזה מבקש מהגולש לענות על סקר קצר כדי לבדוק אם הוא זכאי למענק כספי. מדובר במקרה הונאה זהה למקרים שאליהם נחשפנו בימים האחרונים בהם מוצגת הטבה שאינה קיימת כדי לאסוף מידע. האתר נמצא על שרתים בחו"ל וכעת נבדק אם מדובר ביישות ישראלית שמפעילה את האתר או ישות זרה. אנו מבקשים מהציבור להימנע מהכנסת פרטים אישיים בקישורים שהתקבלו בוואטסאפ".
אמיר כרמי, מנהל הטכנולוגיות בחברת אבטחת המידע ESET ישראל מוסר: "בשונה מהונאות שבדרך כלל אנו רואים ברחבי הרשת, אין כאן ניסיון לדלות פרטים של מותקפים. מי שנכנס לדף עם הסקר דרך הדפדפן כרום לאנדרואיד, יקבל בקשה מהאתר להציג התראות. מי שיאשר את ההודעה יקבל פרסומות קופצות גם במהלך הגלישה בדפדפן וגם בזמן שימוש באפליקציות אחרות".
4 צפייה בגלריה
תרמית וואטסאפ ביטוח לאומי
תרמית וואטסאפ ביטוח לאומי
הנה כך מפיצים את התרמית לאלפי משתמשים
(צילום מסך)
כדי להיפטר מפרסומות קופצות מסוג זה, יש להיכנס לדפדפן כרום, להגדרות (שלוש נקודות בצד הימני או השמאלי העליון של הדפדפן), להיכנס לתפריט ההתראות notifications ולהסיר את הסימון מהאתר הזדוני.
4 צפייה בגלריה
תרמית וואטסאפ ביטוח לאומי
תרמית וואטסאפ ביטוח לאומי
"אני פשוט קיבל את הכספים!" ותודה לרחל יוסף
(צילום מסך)
כרמי ממליץ לטפח חשיבה ביקורתית מול פעילויות מסוג זה, ההונאות משתכללות כל הזמן וכדאי תמיד לעצור ולשאול את עצמנו מה עומד מאחורי הפעולה, לעדכן את מערכת ההפעלה, הדפדפנים, ואת התוכנות בהם עושים שימוש באופן סדיר ולהתקין תוכנת הגנה על המחשב האישי שתדע לזהות התקפות בזמן אמת.
ממערך הסייבר הישראלי נמסר כי העניין בטיפול.