ריד (Read), מוצר שפיתחה חברת אורקם הישראלית על מנת להנגיש טקסטים לאנשים עם לקויות, זכה בפרס החדשנות של תערוכת הטכנולוגיה CES בקטגוריית הנגישות. בנימוקים לזכייה נכתב כי מדובר במכשיר ראשון מסוגו, אשר "מעצים אנשים עם קשיי ראייה" באמצעות הקראה של טקסטים מעיתונים, ספרים, מסכים ועוד.
2 צפייה בגלריה
Orcam Read
Orcam Read
אורקם ריד
(צילום: יח"צ)
אורקם הוקמה בשנת 2010 על-ידי מייסדי מובילאיי פרופסור אמנון שעשוע ושותפו זיו אבירם, והיא כבר השיקה כמה מוצרים שנועדו לעיוורים, לקויי ראייה, בעלי קשיי קריאה ולמידה, כבדי שמיעה ואוכלוסיות נוספות. ריד, המבוסס על בינה מלאכותית, מיועד באופן ספציפי לאנשים הסובלים מקשיי קריאה, בהם דיסלקציה, עייפות קריאה, לקויות ראייה ועוד. מדובר במכשיר אלחוטי וקל לנשיאה שמסוגל לקרוא טקסט מכל ספר, עיתון, מסך ואף שלט רחוב. המכשיר מצויד בנורת לד מובנית, ומאפשר בלחיצה פשוטה סימון של כלל העמוד לקריאת הטקסט כולו, או סימון אזור מסוים לקריאה של מקטע ספציפי. בנוסף מצויד המכשיר בתכונת "קריאה חכמה", המאפשרת למשתמש להבחין בין מקטעים שונים בטקסט ולשלוף מידע רלוונטי עבורו (למשל - שורת הסכום הסופי לתשלום בחשבון, תאריכים, כותרות על גבי מסמך וכד'). המכשיר פועל ללא צורך בסמארטפון או בחיבור לאינטרנט, ובכך מובטחת הגנה על פרטיות המשתמש.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם מייסדי מובילאיי
פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם מייסדי מובילאיי
פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם
(צילום: יח"צ)
"אנו גאים ונרגשים להימנות גם השנה ברשימה ההמצאות החדשניות הטובות ביותר של ה-CES, ורואים בכך ציון דרך משמעותי עבורנו", מסר פרופסור שעשוע, "מיום היווסדה, השקיעה אורקם למעלה מעשור של מאמצי מחקר ופיתוח בכדי לספק מנעד של פתרונות חכמים לאנשים עם לקויות, שינגישו עבורם את הסביבה הטקסטואלית ויסייעו להם בהתמודדות עם אתגרי היום-יום. ה-OrCam Read הוא חיזוק משמעותי נוסף במנעד המוצרים שנועדו להגשמת החזון שלנו – לרתום את כוחה שלה הבינה המלאכותית לשמש כעוזר אישי וכמלווה, להעניק עצמאות לאנשים עם לקויות ולאפשר להם להשתלב באופן מיטבי בחברה ובתעסוקה".
CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, נערכת מדי שנה בלאס וגאס, אך בשנת 2021 היא תתקיים במתכונת דיגיטלית בעקבות מגפת הקורונה. התערוכה תצא לדרך רק ב-11 בינואר, אך שמותיהם של הזוכים בפרס החדשנות פורסמו כבר היום, כמעט חודש לפני.