ההצלחה הגדולה ביותר של אפל היא לא האייפון. היא גם לא, בניגוד למה שהיחצ"נים נורא רוצים שתאמינו לו, אוזניות איירפודס. ההצלחה הכי גדולה של אפל היא היכולת לגרום לכם להאמין שאנדרואיד הוא נחות.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית Beeper Mini
אפליקציית Beeper Mini
אפליקציית Beeper Mini
(צילום: Beeper)
בארצות הברית יש שיגידו שמדובר כבר בשיטת הקסטות החדשה, ואם לא מספיק לזהות את המצורעים והמכשירים הנחותים שלהם ברחוב, מגיעה גם ה-iMessage, תוכנת ההתכתבויות המובנית של מכשירי אפל, ומסגירה את זהות המכשיר של מי שאנחנו מתכתבים איתו. בועה כחולה - הוא משלנו. אפל לאפל. בועה ירוקה - קיא - מנודה. אפל לאנדרואיד. הבועה הירוקה הפכה לנחותה עד כדי כך שהורים מתלוננים על התנכלויות כלפי ילדים עם אנדרואיד.
יצקצקו כל אבירי השוק החופשי ויגידו שהחברה זכתה למעמד הזה בצדק, עם מוצרים איכותיים ובטיחותיים, וחוויית משתמש שמצדיקה את המחיר והמאמץ. ובאמת ל-iMessage כמה יתרונות משמעותיים: ראשית, היא חינמית לגמרי. אין חיוב על SMS, ובארצות הברית, שבה חבילת סלולר יכולה להגיע בקלות ל-50 דולר בחודש, זה יכול להפוך לחיסכון משמעותי.
ריפרש
מי משבש את ה-GPS שלנו? / עם ד"ר הראל מנשרי
23:15
שנית, היא מאפשרת לך לראות אם הצד השני קרא את ההודעה או לא, לערוך, להגיב פרטנית עם מיני אימוג'י וכל הטוב שיש לאפליקציות המסרים הגדולות להציע. בנוסף, אפל השקיעה לא מעט משאבים בשנים האחרונות כדי להתאים את שירות ההודעות שלה לדור ה-Z, עם אפקטים ופילטרים, מילים מונפשות ואפשרויות לשיחות קבוצתיות.
ויש גם את אלמנט שמירת הפרטיות. היות וטכנולוגיית SMS כל כך מועדת לפורענות כשזה נוגע לבטיחות והגנה על מידע אישי, זה מאפשר לאפל לטעון, ובצדק, שהטכנולוגיה המוצפנת שלה בטוחה בהרבה. גם העברה מהירה ואיכותית של תמונות וסרטונים הרבה יותר קלה כשאנחנו עובדים מול בועה כחולה.
אפילו וואטסאפ, הענקית העולמית, צריכה לפרסם את עצמה בשלטי חוצות כאן בארצות הברית, מהלך די מיותר בשאר רחבי הכפר הגלובלי. אבל לאמריקנים שאין להם חברים או מכרים בחו"ל - אין גם שום צורך באפליקציה הכבדה הזאת, וגם היא הפכה כאן לסמל מותרות שמחזיקים "אזרחים גלובליים".

סכנה לפרטיות או סכנה לרווחים?

אלא שבמציאות הטכנולוגית הרווייה של היום, לא מספיק לספק מוצר עדיף כדי להשתלט על השוק ברמות שאפל הגיעה אליהן. היא הצליחה לעשות זאת לא מעט בזכות שיטת "הגן הסגור" שלה, והדורסנות כלפי כל מי שינסה חלילה לפרוץ פנימה ולנגוס עוד קצת מהתפוח.
כך למשל סאגת Beeper Mini, שהגיעה השבוע עד לקונגרס האמריקני. יממה אחרי שצוות אפליקציית הצ'אט (השם הוא רק פרפראזה נוסטלגית, אין קשר דם לזימונית ז"ל), הכריז שהצליח לאפשר למשתמשי אנדרואיד לשלוח הודעות iMessages עם בועות כחולות ללא עזרים מיותרים, אפל, התברר, סגרה את השאלטר.
בהתחלה בביפר לא הבינו מה השתבש, עד שאפל פרסמה הודעה שהבהירה שהם עומדים מאחורי החסימה, באמתלה של שמירה על פרטיות המשתמשים. "נקטנו בצעדים כדי להגן על המשתמשים שלנו על ידי חסימת טכניקות המנצלות 'אישורים מזויפים' כדי לקבל גישה ל-iMessage. טכניקות אלו היוו סיכונים משמעותיים לאבטחת המשתמש ולפרטיותם, כולל הפוטנציאל לחשיפת מטא-דאטה ואפשרות לקבלת הודעות לא רצויות, ספאם ופישינג", נמסר מטעם החברה.
2 צפייה בגלריה
טים קוק בהשקת אייפון 15
טים קוק בהשקת אייפון 15
מנכ"ל אפל טים קוק. זה לא כל כך נעים לראות גן סגור
(צילום: Justin Sullivan / Getty Images)
על כך הגיבה הסנאטורית הדמוקרטית מטעם מדינת מסצ'וסטס, אליזבת וורן: "טקסטים של בועות ירוקות פחות מאובטחים. אז למה שאפל תחסום אפליקציה חדשה המאפשרת למשתמשי אנדרואיד לשוחח עם משתמשי אייפון ב-iMessage? מנהלי חברות הביג טק מגנים על הרווחים על ידי ריסוק מתחרים. צ'אט בין פלטפורמות שונות צריך להיות קל ובטוח". וורן, אחת החסידות הגדולות של הגבלים עסקיים בגבעת הקפיטול, מעורבת גם בתהליכים שמתגבשים כעת בקונגרס במטרה להסדיר מדיניות מול ענקיות הטק.
בביפר מיהרו להודות לה על התמיכה והסבירו שתהליך המעבר מבועה לירוקה לכחולה עובד ללא שום התפשרות על ההצפנה או הפרטיות של המשתמש, וכי אף אחד לא יכול לקרוא את תוכן ההודעות מלבד בני השיח. אלא שאפל לא יכולה לאמת את זה, וניפנפה לעזאזל את האפליקציה כתוכנה מסוכנת למשתמשים. לא עזרה העובדה שביפר לא השכילה להעביר את האפליקציה שלה תחת ביקורת אבטחה של צד-שלישי לפני ההשקה, ושכדי "לשכנע" את השרתים של אפל לקבל את פרוטוקולי ההתראות שלה, היא הייתה צריכה להתחזות למכשיר אפל מקורי, ומכאן "האישורים המזויפים" אליהם התייחסה אפל בהצהרה.
בביפר אמרו שהם עובדים בקדחתנות כדי לנסות לעקוף את החסימה של אפל למרות הכול, אבל קשה להאמין שיוכלו אל מול ענקית הטק. אפל אומנם הכריזה לאחרונה, גם אם תחת מכבש לחצים מצד המחוקקים, שתסכים לאמץ את פרוטוקול העברת ההודעות חוצה פלטפורמות RCS, אבל אף אחד לא יודע בוודאות מתי זה יקרה ואיך זה יתממש בפועל. מה שידוע בוודאות הוא שעד אז הגן נעול, ואפל בלעה את המפתח.