ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, הודיע הבוקר (יום ד') כי הוא מסיים את כהונתו באופן מיידי אחרי ארבע שנים בתפקיד. ממערך הסייבר נמסר כי אונא ביקש מראש הממשלה נפתלי בנט שלא להאריך את כהונתו בפעם השלישית. לשכת ראש הממשלה תודיע בהמשך על זהות מחליפו של אונא בתפקיד, ועד להחלטה ימלא סגנו את מקומו.
2 צפייה בגלריה
יגאל אונא
יגאל אונא
יגאל אונא. "זכות נדירה לשרת את מדינת ישראל"
(צילום: יריב כץ)

עוד בנושא:

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו ל-ynet כי אונא לא פרש, אלא סיים את תפקידו, וכי טרם התקבלה החלטה על זהות מחליפו. בתשובה לשאלה מדוע לא מונה לו מחליף על אף שמועד סיום הכהונה היה ידוע מראש, נמסר כי "מדובר בתהליכים שלוקחים זמן". אונא מונה לראש מערך הסייבר בינואר 2018 על ידי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. במהלך כהונתו התמודד המערך עם שורה של ניסיונות איראניים לתקוף תשתיות לאומיות וכן עם גל של מתקפות סייבר וכופרה נגד ארגונים, חברות ואתרים - שירביט, אטרף, בית החולים הלל יפה, אוניברסיטת בר אילן ועוד. באוקטובר 2021 פרסמנו ב-ynet עדויות על התנהלות כוחנית של מערך הסייבר כלפי ארגונים שהותקפו על ידי האקרים. בין היתר נטען כי המערך לא נותן מענה מספק לגופים המותקפים ומתמקד באיסוף מודיעין.
בשיחה עם ynet במסגרת אותה כתבה נשאל אונא על התוכניות לעתיד והשיב: "ראש מערך הסייבר מתמנה לשלוש שנים, וסיימתי אותן לפני שנה. מאז הכהונה שלי הוארכה על ידי ראש הממשלה הקודם ופעם נוספת על ידי הנוכחי, לבקשתי. מה יהיה בהמשך? נראה. בכל מקרה זה לא יהיה יותר משש שנים כי זה מה שקובע החוק. אני באמת לא עוסק בזה כרגע. כיף לי, מעניין אותי, מאתגר לי יש המון עבודה. ולכן זה לא על הפרק".

"אי אפשר להצליח לבד"

הבוקר מסר אונא: "זו הייתה זכות נדירה לשרת את מדינת ישראל ולשמור עליה בטוחה. משימת היסוד שלנו להגנה על התשתיות הקריטיות – הושגה במלואה. למרות המאמץ שגדל דרסטית מצד התוקפים שונים, הצלחנו לבלום אלפי תקיפות סייבר בזמן, טרם גרמו נזק במרחב האזרחי. זו הזדמנות טובה להודות לראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו ולראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט, להם דיווחתי ישירות, שהפקידו בידיי את המשימה והאחריות הקריטית הזו. תודה מיוחדת בעיקר לעובדי ומנהלי המערך, שהיה לי הכבוד העצום להוביל ולהילחם לצידם בחזית הסייבר".
2 צפייה בגלריה
מערך הסייבר
מערך הסייבר
מערך הסייבר
(צילום: ynet)
אונא הוסיף כי "הסייבר הוא ייחודי באופי הקהילתי והשותפות שבו, פשוט אי אפשר להצליח לבד. בנינו ופיתחנו את עוצמת הקהילות: ה-CISO, המגזרים, הגופים המקבילים במדינות ובארגונים בינלאומיים ותעשיית הסייבר הישראלית הפנטסטית, שהיקף ההשקעה העולמי בה גדל פי עשרה במהלך שנות כהונתי, גם בזכות פעילויות שונות של המערך – קהילות מפוארות שאני גאה להשתייך אליהן".
אונא, יליד 1971, הוא בעל תואר ראשון בניהול והיסטוריה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. הוא החל את דרכו המקצועית ביחידה 8200 כקצין. החל משנת 1995 מילא שורה של תפקידי פיקוד וניהול בשב"כ בתחומי לוחמת מודיעין ומידע, עד לראש מערך סייבר-סיגינט. בתוך כך, ייסד בשב"כ את חטיבת הסייבר ואת יחידת לוחמת סייבר. בתום 22 שנים בשב"כ, מונה לראש היחידה לטכנולוגיות סייבר במטה הסייבר הלאומי. בינואר 2018 מונה לראש המערך, לאחר שאוחדו המטה והרשות.
בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר