הממשלה מקדמת תוכנית לחלוקת צמידי מעקב או מחזיקי מפתחות עם שבב לאזרחים שאין ברשותם סמארטפונים ובימים אלה נערך ניסוי (פיילוט) לשלוש טכנולוגיות מעקב לבישות שיתריעו על חשיפה לחולה קורונה. השר לענייני מודיעין, אלי כהן, אומר בשיחה עם ynet כי השימוש באמצעי מעקב משלימים נדרש בישראל לנוכח המספר הגדול יחסית של בעלי טלפונים "כשרים", שלא ניתן להתקין עליהם את אפליקציית "המגן". עד כה הפעילו רק שלוש מדינות טכנולוגיית מעקב באמצעות צמידים או מחזיקי מפתחות.
3 צפייה בגלריה
צמיד אלקטרוני
צמיד אלקטרוני
צמיד אלקטרוני. חלופה לאפליקציית "המגן"
(צילום: shutterstock)
הגרסה החדשה של אפליקציית "המגן", המכונה "המגן 2", תיכנס השבוע לפעולה והשימוש בה יהיה וולונטרי - מרצונו החופשי של המשתמש. הממשלה מתכוונת ללוות את השקת האפליקציה בקמפיין פרסום בעלות כוללת של 8 מיליון שקל, שיבקש לשכנע אותנו להתקין את "המגן 2" מתוך סולידריות ואחריות. לדברי כהן, הכוונה היא להחליף את השימוש באמצעי המעקב של השב"כ כאשר לפחות 30 אחוזים מבעלי הסמארטפונים יתקינו את האפליקציה וישתמשו בה - מדובר בכ-1.7 מיליון איש. להערכתו, המצב הזה יגיע בתוך שלושה חודשים מהשקת האפליקציה. יצויין כי במדינות אחרות שיעור התקנת אפליקציות מקבילות עומד על כ-25% או פחות.
3 צפייה בגלריה
אלי כהן באולפן ynet
אלי כהן באולפן ynet
שר המודיעין אלי כהן
(צילום: שאול גולן)
אפליקציית המגן בגרסתה החדשה מבוססת על טכנולוגיית בלוטות' (BT) שמותקנת בסמארטפונים ומאפשרת זיהוי הדדי בין שני מכשירים, במקרה זה בין שני סמארטפונים. זאת, בנוסף לשימוש בנתוני GPS. בישורת האחרונה של הפיתוח שופרה האפליקציה וצריכת האנרגיה שלה צומצמה כך שלא תרוקן את הסוללה של המכשיר במהירות. לדברי השר כהן, הדיוק של "המגן 2" עולה על זה של אמצעי השב"כ, והיא מסוגלת לזהות קרבה לחולה קורונה מאומת גם באזורים צפופים ובתוך בניינים.
בתוך כך אומר ל-ynet גורם ביטחוני כי השימוש במערכות האיכון של השב"כ צריך להיפסק בהקדם האפשרי שכן הוא חושף את המערכות הביטחוניות בפני האויב. לדבריו, הטכנולוגיה של השב"כ נועדה להיות חלק ממערכת איכון איכותית, ולצידה נדרשות מערכות מידע ואישור. כך למשל השב"כ עושה שימוש במערכות בינה מלאכותית למעקב אחר חשודים ומפגעים, כפי שנחשף ב-ynet לאחרונה. לדבריו, מערכת הבריאות לא העמידה אמצעים משלימים מתאימים למידע של השב"כ ומכאן נבעו התקלות הרבות באיכון של מי שנחשפו לחולי קורונה.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית המגן
אפליקציית המגן
אפליקציית המגן
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
מנגד אומר השר לענייני מודיעין כי השימוש באמצעי האיכון של השב"כ יימשך עד שמדינת ישראל תהפוך למדינה ירוקה. "המערכת מגנה על הפרטיות של האנשים, אין מעקב אחר אנשים אלא רק איתור נחשפים, ואחרי שבועיים כל הפרטים נגרסים", אמר כהן. לדבריו המערכת של השב"כ הוכיחה את עצמה כאפקטיבית, ואיתרה מעל 5 אחוזים מהנחשפים לחולים מאומתים, כ-7,000 איש בסך הכל. הוא הדגיש כי משרד הבריאות ישפר את המענה שהוא נותן למי שקיבלו הנחיות בידוד מהמערכת, וניתן יהיה לפנות באמצעות טפסים מקוונים ולא רק דרך מוקד טלפוני.