הודעות פלאש SMS, או הודעות מתפרצות בשפת משרד התקשורת, אינן חוסות תחת רגולציה, בקרה או תקנון שימוש וכל אחד יכול לשלוח אותן כל עוד הוא משלם לספק תוכן - כך עולה מבדיקת ynet. הודעות מתפרצות נוצרו במקור כדי לאפשר לרשויות להעביר מידע לבעלי טלפונים סלולריים במקרי חירום, למשל בעת אסון טבע, מלחמה, חיפוש נעדרים או שינויים קיצוניים במזג האוויר. היתרונות של ההודעות האלה הן תצוגה מיידית על גבי הטלפון ללא יכולת סינון שלהן. המשתמש חייב לאשר את הקבלה כדי למחוק אותן והן מועברות לכל המכשירים בצורה ישירה.
2 צפייה בגלריה
הודעות SMS פלאש שנשלחו לבוחרים מטעם עוצמה יהודית
הודעות SMS פלאש שנשלחו לבוחרים מטעם עוצמה יהודית
הודעות SMS פלאש שנשלחו לבוחרים
(צילום מסך: ליעד אוחנה)
השימוש שנעשה בהן על ידי מועמדים במהלך הבחירות המקומיות לתעמולה העלה חשד שאולי השיטה נוגדת את החוק. אבל מסתבר שלא כך הדבר. על פי משרד התקשורת, אין רגולציה ספציפית לסוג ההודעות האלה. כלומר, באופן תיאורטי גם עבריינים או חמור מכך אפילו מחבלי חמאס יכולים לעשות שימוש במערכת הזו. כל מה שצריך כדי לשלוח הודעות כאלה הוא חשבון אצל ספק תוכן המאושר לשליחת הודעות SMS באופן מסחרי. הספק מעביר את ההודעה למערכות ספקיות הסלולר שמפיצות אותה ללא שום בקרה או מגבלה.
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
גורם טכני באחת מספקיות הסלולר ששוחח עימנו בעילום שם הסביר שלהודעות SMS יש כמה סוגים שונים (Class בלשון מקצועית). הודעות מתפרצות מוגדרות כ-Class 0 וייחודן בכך שהן לא נשמרות במכשיר ומוצגות עליו מהרגע שהתקבלו גם אם המסך נעול. עוד הוסבר לנו שהשימוש בהודעות כאלה אינו מוגבל או מוגדר על ידי אף גורם רשמי במדינת ישראל. מדובר בבעיה חמורה שהמחוקק לא חשב לנכון להתייחס אליה למרות שמדובר בטכנולוגיה שחוגגת היום 32 שנה (ה-SMS הראשון נשלח ב-1992, ר"ק).
2 צפייה בגלריה
הודעת Flash SMS שנשלחה ביום הבחירות המקומיות
הודעת Flash SMS שנשלחה ביום הבחירות המקומיות
הודעת Flash SMS שנשלחה ביום הבחירות המקומיות
בדיקה שביצענו העלתה שלמעשה משלוח הודעות מתפרצות לשימושים שאינם מצבי חירום לאומיים או מקומיים אינו חוקי ברוב מדינות העולם. בארה"ב, למשל, הספקיות משנות את הגדרת ההודעה מ-0 ל-1 או 2 כדי לשלוח אותן כהודעת SMS רגילה במקרה ומישהו מנסה זאת. מעט מאוד מדינות עושות שימוש בטכנולוגיה הזו בדיוק בגלל שקל מאוד להשתמש בה לרעה. דוגמת ההודעות לבוחר אולי לא מספיק חמורה, אך דמיינו לכם מצב שבו גורמי טרור או עבריינים מנצלים את ההודעות האלה כדי לזרוע פחד או להונות אזרחים. במשרד התקשורת הודו שהרגולציה הנוכחית מתייחסת להודעות מסרון ללא הפרדה בין סוגי ההודעות ומסרו שהנושא נבחן.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "הרגולציה הקיימת בנושא הודעת מסרון מתייחסת לשירות שליחת מסר קצר. כיום לא קיימת רגולציה בנושא הודעות מתפרצות. הנושא נבחן".