"אם נתניהו היה פונה אליי שנייה לפני שהוא עולה לשידור, ואומר לי שהוא צריך למדוד מרחק בין ילדים - הייתי אומר לו 'קיבלת', בלי שבבים ובלי פגיעה בפרטיות". נמרוד מאי, סמנכ"ל מסחרי ב-Sonarax, משוכנע שהפתרון הטכנולוגי שלהם, המבוסס על גלי קול, הוא בדיוק מה שהמדינה צריכה במאבק מול התפשטות נגיף הקורונה.
2 צפייה בגלריה
ילדים עם מסכות
ילדים עם מסכות
לא חייבים שבבים
(צילום: shutterstock)
בסונאראקס זיהו הזדמנות: החברה, שקיימת כבר שש שנים, עסקה עד כה בטכנולוגיית סונאר לניווט בתוך מבנים, אולם משבר הקורונה טרף את הקלפים. "בתחילת ינואר העולם השתנה מקצה לקצה", אומר מאי, "עשינו מיד את המעבר מפתרונות של מוזיאונים ואצטדיונים ללנסות להבין איך העולם שלנו עומד להיראות בכל מה שקשור לאינטראקציה עם הסביבה הפיזית. כי הטכנולוגיה היא אותה טכנולוגיה, אלא שבעולם של אויב בלתי נראה בדמות וירוס - היא מתאימה לעוד הרבה מאוד שימושים".
2 צפייה בגלריה
האפליקציה של סונאראקס
האפליקציה של סונאראקס
האפליקציה של סונאראקס
(צילום: Sonarax)
בחברה ניגשו לפתח אפליקציה שמסוגלת לעשות שני דברים מרכזיים: מאי קורא לזה "לחיצות ידיים" בין מכשירי טלפון - כך שאפשר לאתר מסלולים ולשפר חקירות אפידמיולוגיות. בנוסף, האפליקציה מסוגלת להתריע למשתמשים בכל פעם שהיא פוגשת מכשיר טלפון שנכנס לטווח של פחות משני מטרים - "טבעת האש" המוגדרת כיום בתקנות הריחוק החברתי. "אם חס וחלילה אדם התגלה כחולה קורונה, הוא מדווח את זה באפליקציה, והיא תדע לעשות ניתוח בזמן אמת של כל 'לחיצות הידיים', ולהתריע לכל מי שהוא בא איתו במגע של פחות משני מטר".
מה אתה חושב על שלל הפתרונות שהוצעו עד כה? "אני חלילה לא מזלזל, לא בשב"כ, לא באפליקציות כמו 'המגן', ולא בענקיות כמו גוגל ואפל שיוצרות שיתוף פעולה. אבל איכון שמבוסס על GPS או על בלוטות' הוא לא מדוייק, והרבה אנשים נשלחו לבידוד או להתקפי חרדה בגלל הפתרונות האלה. גלי קול לא עוברים דרך קירות, ואין סיבה לשלוח אנשים לבידוד אם הם לא באו במגע עם חולים. עם חולה הקורונה שביקר בסניף איקאה למשל, היו צריכים לדווח ולאתר את כל מי שהיה במקום. ורק אחרי יומיים גילו שטעו בשעה. אנחנו רוצים לחיות בעולם מדוייק יותר".
ומה לגבי פרטיות? "האפליקציה שלנו אנונימית לגמרי, המידע לא מגיע לשרתים אלא נשאר באופן מקומי על הטלפון, ואנחנו מציעים אותה בחינם גם למשתמשים וגם לבעלי עסקים. כשניסינו להבין איך תיראה החזרה לשגרה עלו כל מיני הצעות - התו הסגול, ורישום אנשים בכניסה לקניונים ולבתי עסק, אמרנו לעצמנו שאנחנו חיביים לעשות משהו. כדי לעמוד בצורך בריחוק חברתי - מהקניון הכי גדול עד לחנות הכי קטנה, לנו יש את הפתרון".
זה בעצם אומר שאם האפליקציה לא מותקנת על כל מכשיר טלפון, היא פחות אפקטיבית. "נכון, ולכן אנחנו במגעים עם גופים ומשרדי ממשלה. אנחנו מדברים עם כולם, העברנו חומרים אבל כנראה שכולם עסוקים בהקמת ממשלה. לנו יש את הפתרון ואנחנו מחכים שיבואו לקחת אותו, ובינתיים יוצאים איתו לשוק בכל מקרה".
האפליקציה של סונאראקס זמינה כבר עכשיו להורדה בחנויות גוגל פליי למכשירי אנדרואיד, והחל מהשבוע הבא גם בגרסת ה-iOS שלה.