מתרחב המאבק כנגד השליטה הכוחנית של אפל, אמזון, פייסבוק וגוגל בשווקים שלהן, מה שצפוי להסתיים ברגולציה מחמירה כנגד חברות ה"ביג-טק". ביום ששי האחרון עמדו ארבע החברות במרכז דיון פומבי של הקונגרס האמריקאי. מה שהיה יוצא דופן בדיון היתה הנכונות של ארבע חברות קטנות להאשים בפומבי את ארבע הגדולות בהתנהגות קרטלית ובפגיעה בתחרות. עד כה נשמעו בעיקר טענות אנונימיות בתחום זה.
הדיון בוועדת האנטי-קרטל של הקונגרס עסק בטענות נגד ענקיות הטכנולוגיה, שהן משתמשות בנוכחות המאסיבית שלהן בשוק כבכלי נשק, ובין השאר מעתיקות תכונות של מתחרות קטנות או מתקנות את האלגוריתמים שלהן וכך גורמות לפגיעה כלכלית בחברות האחרות.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטים קוק
דונלד טראמפ וטים קוק
מנכ"ל אפל טים קוק עם טראמפ. האם זה יצילו מרגולציה קשה?
(צילום: רויטרס)
החברה הבולטת מבין הארבע היא סונוס (Sonos), יצרנית מוצרי האודיו היוקרתיים. סונוס טענה כנגד גוגל, שזו העתיקה פטנטים שלה והשתמשה בשליטה שלה בתחום החיפוש כדי לחדור לשוק האודיו עם הפטנטים המועתקים. סונוס גם הגישה תביעה כנגד גוגל לפני מספר ימים, על הפרת זכויות בחמישה פטנטים בתחום אודיו. בתביעה היא טענה בין השאר, שגוגל עושה כל מאמץ למנוע מלקוחות להשתמש בעוזרים קוליים מתחרים בגוגל על גבי הרמקולים של סונוס. היא גם טוענת שאמזון, שמתחרה עם רמקולים ועוזרים קוליים משלה, משתמשת בכוחה כדי לסבסד את הרמקולים שלה וכך לפגוע ברמקולים מתחרים.
בדיון בקונגרס טענה חברת (Tile), מפתחת מכשירי מעקב ציוד, שאפל הכניסה שינויים במערכת ההפעלה iOS של אייפון, שמתפקדים בדיוק כמו האפליקציה של טייל וגם הגבילה את היכולת של טייל לגשת לנתוני מיקום. “זה כמו בכדורגל", אמרה נציגת החברה בדיון קירסטן דארו, “יכול להיות שאתה הקבוצה הכי טובה בליגה, אבל כשאתה משחק כנגד קבוצה שהיא הבעלים של המגרש, אולי של הליגה כולה, הם יכולים לשנות את חוקי המשחק בכל רגע. אנחנו בעד תחרות, אבל הוגנת".
5 צפייה בגלריה
מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס. מואשם בהתנהגות ביריונית
(צילום: AFP)

חברת פופסוקטס (PopSockets), יצרנית מוצרי אחיזה לסמארטפונים, טענה שאמזון התנהגה בביריונות כשכפתה עליה הסכמי מכירות והתעלמה מהתלונות שלה על מוצרים מחקים בפלטפורמה. החברה טענה שעשתה ניסיון להפסיק ולמכור דרך הפלטפורמה של אמזון, אבל אובדן הקשרים עלה לה בסופו של דבר 10 מיליון דולר. מנכ"ל חברת מוצרי התוכנה בייסקאמפ (Basecamp) דוויד היינמאייר הנסון, אמר "האקוסיסטם הדיגיטלי כולו נמצא תחת קולוניזציה של מספר קטן של חברות ביג-טק". לדבריו התנהגות דומה של חברת מיקרוסופט לפני כמה עשורים הביאה את ממשלות להטיל עליה עונשים כבדים. “עזרו לנו, חברי קונגרס, אתם תקוותנו היחידה", אמר היינמאייר.
כלי התקשורת בארה"ב מדווחים על הזעזוע של חברי הקונגרס למשמע הדברים. העדויות נשמעו כחלק מתהליך בחינה רחבה שעורך הקונגרס בקרב חברות הביג-טק. בכוונת המחוקקים לסיימו בקרוב עם המלצות להטלת רגולציה נוספת בחודשים הקרובים.
5 צפייה בגלריה
סשה ברון כהן בכנס הליגה למניעת השמצה
סשה ברון כהן בכנס הליגה למניעת השמצה
סשה ברון כהן. התקיפות כלפי פייסבוק הולכת ומתגברת
(צילום: יוטיוב)

הדיון בקונגרס הוא חלק ממתקפה כללית שסופגות ענקיות הטכנולוגיה. במקביל לקונגרס מתנהלות שתי חקירות פדרליות נוספות: של רשות המסחר האמריקאית (FTC) ושל משרד המשפטים, שממשיכים לחקור את התנהגות חברות הביג-טק. כמו כן מתנהלות כעת חקירות ביוזמות של תובעים כלליים ברבות ממדינות ארה"ב, הנוגעות להפרה של חוקים מקומיים. אחד מאלה, התובע הכללי של קולורדו, פיל ווייזר, הציג בישיבת הקונגרס תוכנית לאכיפת חוקי אנטי-קרטל ואמר למחוקקים: "האפשרות שלא נטיל רגולציה על חברות טכנולוגיה, היא כל כך שנות ה-90’”.
יו"ר הקונגרס ננסי פלוסי אמרה ביום חמישי על פייסבוק: "כל מה שמעניין אותה זה כסף והיא מתכוונת לקחת חלק מהטעייה של הציבור האמריקאי". סגן הנשיא לשעבר ג’ו ביידן, שעמד במרכז מסע מודעות שקריות של הנשיא טראמפ, אמר לניו יורק טיימס שיש להתייחס לחברות כמו פייסבוק ואחרות, שמוכנות להפיץ מידע מטעה, כחברות חסרות מהימנות. "מעולם לא הייתי מעריץ גדול של צוקרברג" הוא אמר.
5 צפייה בגלריה
מודעה שפרסמה וורן נגד ענקיות הטכנולוגיה
מודעה שפרסמה וורן נגד ענקיות הטכנולוגיה
המועמדת אליזבת וורן במודעה הקוראת לפירוק ענקיות הטכנולוגיה

נציגי החברות הגדולות הכחישו בדיון את כל המיוחס להן. אפל טענה להגנתה כי מדיניותה נועדה להגן על פרטיות המשתמשים אבל ככל הנראה חברי הוועדה לא השתכנעו. הם הזכירו מקרים אחרים בהם אפל זיהתה מוצר מצליח בחנות האפליקציות שלה, והשיקה שירות מתחרה לו, ובכך ייתרה אותם.
בתוך כך ארבע חברות לפיתוח אפליקציות תובעות את חברת פייסבוק בתביעה ייצוגית שעלולה להסתיים בתשלום פיצויים בסכום גבוה. החברות טוענות שפייסבוק חסמה את הגישה שלהן לנתוני גולשים במטרה למנוע תחרות מצידן. בכתב התביעה נאמר שפייסבוק "זיהתה ומיינה איומי שוק פוטנציאליים ואז השמידה אותם על ידי ניתוקם מנתונים”. החברות טוענות שפייסבוק פעלה באופן אגרסיבי כדי לשתק לחלוטין מתחרים כמו אפליקציית WeChat, המתחרה מול וואטסאפ, על ידי חסימת גישתה לפלטפורמה. בכתב התביעה נאמר עוד: “השפעת הרשת של מזימת האנטי-תחרות של פייסבוק היא אחד המונופולים הבלתי חוקיים הכי גדולים שנראו בארה"ב. הפעילות הזו יוצרת מחסומים מרחיקי לכת ובלתי-חדירים על ידי מעגלי פידבק והשפעות רשת עוצמתיות".
5 צפייה בגלריה
פייסבוק
פייסבוק
כולם נגד פייסבוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)

דובר פייסבוק הכחיש בהצהרה רשמית את כל הטענות בכתב התביעה ואמר: “אנחנו פועלים בסביבה תחרותית שבה לאנשים ולמפרסמים יש הרבה אפשרויות. עורכי הדין של התובעים אולי רואים פה הזדמנויות לרווח, אבל טענות מהסוג שהם מעלים הן צפויות, ואין להם בסיס”.