האם ארבע יצרניות המובייל הסיניות הגדולות - וואווי (Huawei), שיאומי (Xiaomi), וויוו (VIVO) ואופו (OPPO) עומדות להקים חנות אפליקציות ומדיה משותפת ולערער את שליטתה הבלתי מעורערת של גוגל בשוק האפליקציות לאנדרואיד? ידיעה בעניין זה, שפרסמה השבוע סוכנות הידיעות רויטרס, עוררה התרגשות בתעשייה. אולם, בינתיים לא ברור אם וואווי, החברה הגדולה מכולן, היא בכלל במשחק.
על פי הידיעה ברויטרס, ארבע החברות, שמחזיקות בכ-40 אחוזים מהמכירות העולמיות, משייפות את הפרטים האחרונים בהסכם על הקמת "שותפות שירות מפתחים גלובלי" (GDSA) - פלטפורמה משותפת להורדת אפליקציות, משחקים, מוזיקה וסרטים שתהנה משוק מצרפי ענק שכולל את הודו, אינדונזיה, רוסיה וגם אירופה. נזכיר כי גוגל חסמה את הגישה של לקוחות וואווי לחנות פליי (Play) שלה בעקבות צעדי החרמת החברה על ידי ממשל טראמפ. הפלטרפורמה החדשה עשויה להיות התשובה המוחצת של וואווי, שתקרוץ למפתחים ותמשוך אותם להציע את האפליקציות שלהם גם מחוץ לפליי.
5 צפייה בגלריה
גוגל פליי
גוגל פליי
איום חדש. גוגל פליי
(צילום: shutterstock)
בחברת לייטריקס (Lightricks) הישראלית עוקבים בעניין אחר ההתפתחויות החדשות. מתוך כ-15 חברות ישראליות שמציעות אפליקציות פופולריות בחנויות האפליקציות, לייטריקס בולטת כאחת משיאניות ההורדות העולמיות. החברה מציעה כיום שלוש אפליקציות בחנות פליי של גוגל (בנוסף לשורת אפליקציות באפסטור של אפל). רוני לאופר, דירקטורית פיתוח עסקי בחברה, אומרת שבלייטריקס מחכים לראות מה תציע הפלטפורמה החדשה ואיך ניתן לבנות איתה מערכת יחסים: "משמעות הגוף הזה היא שעוד פלטפורמה נכנסת לתחרות וזה אומר עוד גוף שיכול לספק קידום אורגני ממוקד וליצור ערך למשמשים שלו, ושירצה להוכיח את עצמו כשחקן משמעותי".
5 צפייה בגלריה
לייטריקס אפליקציות GDSA
לייטריקס אפליקציות GDSA
אפליקציות לייטריקס
(צילום: לייטריקס)
5 צפייה בגלריה
רוני לאופר לייטריקס אפליקציות GDSA
רוני לאופר לייטריקס אפליקציות GDSA
רוני לאופר. מחכים לראות
(צילום: לייטריקס)
רותם בתרון, ראש מחלקת אסיה בלייטריקס, אומרת שהחברה בוחנת בימים אלה כניסה לחנויות אפליקציות בסין, שכן חנות פליי לא קיימת בסין, מה שאומר שמשתמשי אנדרואיד סינים לא נחשפים למוצרי החברה אלא משתמשי אייפון בלבד, באמצעות חנות האפליקציות של אפל. יצוין כי פלטפורמת GDSA אמנם מיועדת לשווקים שמחוץ לסין אבל ייתכן ותקנה גישה גם לשוק הסיני.
האם גוגל עלולה לנסות ולמנוע מעבר של מפתחים לפלטפורמה החדשה? לאופר משוכנעת שזה לא יקרה: "אפל וגוגל הן שחקניות מאוד רציניות והן לא נוקטות בטקטיקות האלה. יש לנו מערכת יחסים טובה איתן, אנחנו עובדים על אופטימיזציה ולוקליזציה ומתאמים השקות של מוצרים ותכונות, והפלטפורמות רוצות לקדם אותנו כי הן רואות את הערך שאנחנו יוצרים למשתמשים. בסופו של דבר חשיפה בעמודים הראשונים של החנויות מתורגם להורדה אורגנית גבוהה של האפליקציות. עם הפלטפורמה החדשה זה אומר שנצטרך להתאמץ יותר ולעבוד גם איתם".
5 צפייה בגלריה
רתם בתרון לייטריקס אפליקציות GDSA
רתם בתרון לייטריקס אפליקציות GDSA
רותם בתרון. בוחנים כניסה לשוק הסיני
(צילום: לייטריקס)
האם וואווי אכן תיקח חלק ביוזמה החדשה? לא ברור. האתר הראשוני של GDSA, שכבר עלה לאוויר, כולל רק את שיאומי, וויוו ואופו, ושמה של וואווי נעדר. דובר שיאומי אפילו הכחיש באופן רשמי שוואווי מעורבת בפלטפורמה החדשה ואילו וואווי נמנעה מלהגיב. שמועות עקשניות ממשיכות לטעון כי וואווי תהיה חלק מהפלטפורמה בסופו של דבר.
5 צפייה בגלריה
 אפליקציות GDSA
 אפליקציות GDSA
אתר GDSA. וואווי נעדרת
(צילום מסך)
כ-70 אחוזים מההורדות בשנה נעשות דרך אתר פליי של גוגל, והכנסותיו השנתיות ל-2019 הוערכו בכ-8.8 מיליארד דולר. החברה גובה עמלה בגובה 30 אחוזים מכל מכירה בחנות. ההערכה היא שהחברות הסיניות מבקשות להיכנס לתחום מכירות האפליקציות והמדיה כפיצוי על הצטמצמות שוק מכירת הסמארטפונים העולמי. החנות החדשה עשויה למשוך מפתחים גם בזכות השווקים הגדולים שהם ייחשפו אליהם, גם לנוכח התחרות הקשה בין אפליקציות בחנות פליי, וגם בזכות תנאים כספיים עדיפים שמניחים שיוצעו למפתחים.
הפלטפורמה הייתה אמורה לעלות לאוויר כבר בחודש הבא, אבל בשל משבר וירוס הקורונה, שמערער את התעשייה בסין, לא ברור אם התוכניות יתקדמו כמתוכנן.