אתם מקשיבים באוזניים חשופות לשירים בווליום גבוה ובאיכות סראונד, צופים בסרט, משחקים במחשב, מנהלים שיחת ועידה, או מקבלים הוראות ניווט מווייז במכונית - והסובבים אתכם לא שומעים כלום. זה נראה, ובעיקר נשמע, דמיוני לגמרי, אבל ההמצאה המהפכנית שמשיקה היום (ג') חברת Noveto הישראלית, אחרי יותר מחמש שנות פיתוח, מייתרת את הצורך באוזניות מכל סוג. הסאונד משודר ישירות לכל אחת מהאוזניים.
תומר שני, 53, מנהל הטכנולוגיה הראשי של Noveto ואחד משני מייסדיה, מתאר את הרעיון כ"בועות קול" סביב האוזניים, שחוסכות הלבשה של גופים זרים עליהן או בתוכם. לקסם הזה אחראי ה-SoundBeamer (מקרן קול), שמכירות הגרסה הראשונה שלו יחלו בקיקסטארטר בימים הקרובים (במחיר שטרם פורסם). מניחים אותו במרחק של בין 70 ס"מ ל-1.20 מטר מן הפנים, הוא מתחבר בבלוטות' לכל מכשיר אפשרי - סמארטפון, טאבלט, מחשב, מערכת קול - וניתן להפעלה ולכיוונון באמצעות אפליקציה. הצליל התלת-ממדי עוקב אחרי אוזניכם גם כאשר אתם מזיזים את הראש. כשיוצאים מנתיב הקרן - בועת הקול נעלמת ולא שומעים דבר.
5 צפייה בגלריה
המקרן של נובטו
המקרן של נובטו
המקרן של נובטו. ישר לאוזניים
(צילום: נובטו)
5 צפייה בגלריה
Noveto Soundbeaming
Noveto Soundbeaming
בצד שמאל למטה - מקרן הקול של נובטו
(צילום: נובטו)
קיבלתם שיחת טלפון לדיבורית במכונית? בלחיצה על כפתור תוכלו להעביר אותה לאוזניכם בלבד; אתם בנסיעה עם המשפחה? כל אחד מיושבי הרכב יוכל להאזין למוזיקה משלו. עובדים באופן ספייס? האזינו למוזיקה האהובה עליכם עם אוזניים חשופות, בלי לשבש את הקשר עם החברים לעבודה ובלי להתנתק מן הטלפון.

גם אישי, גם טבעי

בשנת 2010 רכשה אלביט את חברת IPL, שהתמחתה בפיתוח מכשירי לייזר עדינים. תומר שני, אז סמנכ"ל תפעול בחברה, החליט לפרוש. בדיוק אז התפנה גם חברו הטוב מהאוניברסיטה, נועם בביוף, סמנכ"ל פיתוח בחברת Cadent, שנמכרה גם היא לחברה אמריקאית. שניהם ניצלו את פסק הזמן המקצועי לחיפוש אתגר מלהיב חדש. צפייה בדרך שבה ילדיהם עושים שימוש בסמארטפון ובטאבלט הספיקה להם כדי להבחין בתופעה משונה: הילדים צופים ביוטיוב, משחקים ברשת, ומצ'וטטים באינסטגרם, כשהסאונד במכשירים שלהם מושתק בקביעות ("מיוט"); הן כדי שלא לחשוף את עצמם והן כדי למנוע נזיפות משאר בני הבית.
שני: "הבנו שבעוד שהצפייה היא אקט מאוד אישי, ההאזנה - הסאונד - היא לא כזו: או שאתה פותח רמקולים בקולי קולות, או שאתה נאלץ לעטות עליך אוזניות מעצבנות; או, שכמו הילדים, אתה פשוט מנטרל את הרמקול. חשבנו איך נוכל לייצר מצב שבו גם הסאונד יהיה אישי, ועם זאת יגיע לאוזן בצורה טבעית".
5 צפייה בגלריה
תומר שני
תומר שני
הכל התחיל במרתף. תומר שני
(צילום: דג הזהב)
בביוף ושני החלו לעבוד באינטנסיביות על פתרון במרתף ביתו של שני, כשהם מגייסים למשימה את הרקע והיידע הטכני שצברו, ואפילו שוכרים לפי הצורך את שירותיהם של פיזיקאים ומומחים אחרים. בתוך שנתיים של עבודה מאומצת גיבשו מודל עובד.
בשני העשורים האחרונים הצליחו כבר כמה חברות אלקטרוניקה ענקיות, ביניהן מצ'ושיטה (פנסוניק), סוני, Denon ו-Ricoh, לפתח "רמקולים כיווניים" - שיודעים למקד את גלי הרדיו בכיוון מסוים. הרמקולים הללו משמשים היום לתקשורת ימית בין כלי שיט, או ליצירת "אזורי סאונד" מוגדרים מול מסכי וידיאו גדולים ועמדות מידע במוזיאונים. מדובר במערכות גדולות ויקרות מאוד, שגוזלות המון אנרגיה, מספקות רק צלילי מונו, ולא יודעות לעקוב אחר מאזין שנמצא בתנועה.
הייחוד ב-SoundBeamer שפיתחו שני ובביוף הוא השימוש להעברת הקול בגלי אולטרסאונד (שהם גלים קצרים, לטווחים קצרים, להבדיל מגלי הרדיו הארוכים). כדי לממש את הרעיון הם נאלצו להתמודד עם כמה אתגרים. הראשון והמרכזי - איך בכלל "להוליך" קול על-ידי גלים כאלה, שאינם נשמעים באוזן האנושית, ועוד לאפשר לו איכות סטריאופונית. השני - איך להביא לכך שהסאונד יידע להתמקד בזוג האוזניים גם כשאלו בתנועה, ולא "יתפזר". השלישי - איך לייצר מכל זה מכשיר קטן וזול ככל האפשר.
"רשמנו פטנטים בארץ, באירופה, בארה"ב ובסין, וברכיבי החומרה שלנו היינו ערים לזה מתחילת הדרך ועבדנו בצמוד עם מומחי סייבר. התקווה שלנו היא שיותר זול יהיה לרכוש מאיתנו רישיונות וצ'יפים מאשר לנסות להעתיק"
אחרי שבנו את ה"מנוע" ליצירת אנרגיית הצליל הרצויה ליד אוזן המשתמש, הם נעזרו בחיישן תלת-ממד מבוסס מצלמה, שבעזרת אלגוריתם חכם מזהה בכל רגע איפה נמצאות האוזניים ומכוון אליהם את הקרניים, ובנו את מערך הרמקולים הדינמי המשגר את אותות האולטרסאונד. בשלב זה לא ניתן עדיין לבצע כיוונון עדין של הצלילים, אבל שני מבטיח שהנושא בטיפול. המיקרופון המובנה במכשיר משמש הן לצורך שיחות ועידה והן למדידת רעשי הסביבה להתאמת עוצמת הקול.
5 צפייה בגלריה
המקרן של נובטו
המקרן של נובטו
היא לא חייבת לשמוע את הספורט שלך
(צילום: נובטו)
כשמול המצלמה ניצבות כמה דמויות היא מתוכנתת להתמקד בדומיננטית ביותר. בגרסאות הבאות המערכת תדע כבר לזהות ולעקוב גם אחר כמה משתמשים בעת ובעונה אחת, ולספק לכל אחד סאונד שונה. שני: "תאר לעצמך שלושה ילדים עם סמארטפונים בסלון, כל אחד צופה ומאזין למשחק אחר ובווליום שונה, וההורים בכלל בטלוויזיה; או סרט שכל אחד מהצופים זוכה לשמוע בשפה אחרת".

מוזיקה לפי מצב הרוח

רק ב-2015 החליטו שני ובביוף להפוך את מיזם המרתף שלהם לחברת סטארט-אפ קטנה. בביוף כיהן בה כמנכ"ל עד 2018 ופרש. שני החליף אותו בתפקיד, עד מינויו ביוני האחרון של מנכ"ל חדש, ד"ר כריסטוף רמשטיין, 55, לשעבר סמנכ"ל חברת הגאדג'טים לוג'יטק. כיום ממוקמת Noveto בפתח תקווה ומונה כ-30 עובדים. החברה גייסה עד כה 22 מיליון דולר והיא בדרך לגיוס 20 מיליון דולר נוספים. בין המשקיעות: חברת הרכב הסינית הענקית SAIC, וזרוע המחקר והפיתוח של קבוצת GEELY, בעלת וולוו.
בחמש השנים האחרונות שיכללה Noveto את הפיתוח ורשמה עליו פטנטים בישראל, בארה"ב, בסין ובאירופה. מחרתיים היא תעלה אותו למכירה מוקדמת בקיקסטארטר. המכשיר הסופי יהיה קטן יותר מזה שבו התנסינו בסוף השבוע שעבר, וייצורו יתחיל בסוף השנה במפעלי פוקסקון הענקית בסין.
5 צפייה בגלריה
Noveto Soundbeaming
Noveto Soundbeaming
המקרן של נובטו. מזעור הרכיבים יאפשר לשלב אותו בתוך סמארטפונים
(צילום: נובטו)
לפי המנהל העסקי של החברה, גיל לב, Noveto מתכוונת למכור לא רק מכשירים אלא גם רשיונות לטכנולוגיה ולצ'יפים שפיתחה. המטרה: יצרניות מכוניות יוקרה בגרמניה, חברות מתחום המחשבים וועידות הווידיאו, יצרניות מכשירי כושר ועוד.
ל-SoundBeamer יש גם מגבלות. הוא גדול ומגושם יחסית, אך לדברי לב, בגרסתו הבאה המכשיר יקטן בלפחות 20%. בגלל הצורך במצלמה, המאתרת את מיקוד האוזניים, הוא לא יכול להחליף אוזניות ריצה וג'וגינג. סביר גם שלא תסחבו אותו איתכם לנסיעה ברכבת. אבל הוא מתאים לכרזות פרסום בתחנות אוטובוס, לעבודה מול המחשב מהבית, לטלוויזיות בבתי חולים, למושבי מטוסים ולמכוני כושר. מזעור אגרסיבי של הרכיבים יוכל לאפשר, בשלב הבא, את שילובו בתוך מחשבים ניידים, טאבלטים, ואפילו סמארטפונים.
תומר שני רואה במכשיר פלטפורמה שניתן יהיה להתאימה ליישומים נוספים: "זהו מכשיר שרואה אותך כל הזמן; הוא יכול 'לדבר' רק אליך, לזהות את תווי הפנים שלך, לדעת אם אתה שמח או עצוב, ולהתאים לך, למשל, מוזיקה למצב הרוח". ספוטיפיי, האם שומעת?
לב ושני מספרים על אבות-טיפוס של SoundBeamer שנמצאים בימים אלה בבחינה אצל חברות ענק ברחבי העולם. חשש מהעתקות? "רשמנו פטנטים בארץ, באירופה, בארה"ב ובסין, וברכיבי החומרה שלנו היינו ערים לזה מתחילת הדרך ועבדנו בצמוד עם מומחי סייבר. התקווה שלנו היא שיותר זול יהיה לרכוש מאיתנו רישיונות וצ'יפים מאשר לנסות להעתיק".