פיקוד העורף מפעיל מוקד לזיהוי נזקי פגיעות רקטות מבוסס טכנולוגיית רחפנים. המוקד מופעל בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון ורשות החדשנות, והוא סייע כבר באיתור נזקים ואיתור לכודים באתרי נפילות באשדוד, פתח תקווה ומקומות נוספים. צפו כאן בקטעי וידאו של פעילות הרחפנים, שנחשפים ב-ynet לראשונה.

עוד כתבות על המבצע בעזה בערוץ דיגיטל:

מדובר בטבילת אש ראשונה של מיזם הרחפנים הלאומי "נעמה", שבמסגרתו הוקם חמ"ל, אשר מספק לפיקוד העורף מידע ויזואלי בזמן אמת באמצעות מערך הרחפנים. מיזם נעמה עסק עד כה בהסדרת פעילות אזרחית כגון הטסת בדיקות קורונה והוא נרתם כעת לתמיכה בפעילות חירום בעורף בישראל. בשנה החולפת, בוצעו מעל 2,500 גיחות על ידי מספר חברות רחפנים המשתתפות בפעילות המיזם.
5 צפייה בגלריה
נפילת רקטה באשדוד
נפילת רקטה באשדוד
נפילת רקטה באשדוד
(צילום: BWR)
הרחפנים מופעלים על-ידי ארבע חברות שנבחרו לפרויקט. הראשונה להיכנס לשטח הייתה חברת רובוטיקה כחול לבן (BWR). אמיר פלג, סמנכ"ל ב-BWR, אומר שהחברה נכנסה לפעילות מיד כשנקראה, ועשתה את זה בהתנדבות עד שהפרויקט הופעל רשמית. החברה, שמתמחה בין השאר בהפעלת רחפנים לסיוע לכוחות חילוץ והצלה ולכוחות שיטור, משתמשת כאן ברחפנים אוטונומיים של Easy Aerial, המחוברים לכבל חשמל ונתונים, והם יכולים לשהות שעות ארוכות באוויר ולספק תמונה מדויקת ומתמשכת לכוחות החילוץ. פלג אומר כי החברה מחזיקה צוותים בכוננות להזנקה של 15 דקות לאורך כל השבוע האחרון ותמשיך לעשות זאת כל עוד הדבר יידרש.
5 צפייה בגלריה
רחפן סוטריה של חברת Easy Aerial בזירה בפתח תקווה
רחפן סוטריה של חברת Easy Aerial בזירה בפתח תקווה
מערכת Soteria ברחפן של חברת Easy Aerial בזירה בפתח תקווה
(צילום: BWR)
5 צפייה בגלריה
רחפן Easy Aerial מוצא מתוך ארגז הפעולה
רחפן Easy Aerial מוצא מתוך ארגז הפעולה
רחפן Easy Aerial מוצא מתוך ארגז הפעולה
(צילום: BWR)
החברות הנוספות המשתתפות בפעילות השטח הן חברת קאנדו וחברת פלייטק, שמתמחות בהפעלת רחפנים במשימות שטח ומשתמשות במערך ניהול רחפנים אוטונומי. במסגרת מתן הסיוע, החברות העמידו לרשות פיקוד העורף את המערכת לצורך ביצוע משימות הרחפנים באזורי אשקלון ומרכז הארץ. המידע המתקבל מהרחפנים מתממשק אל מוקד הבקרה שבו מופעלת מערכת שליטה ובקרה של חברת איירוויז, המופעלת מתוך מרכז ניהול התנועה המטרופוליני דן של חברת נתיבי איילון.
5 צפייה בגלריה
רחפני BWR באתרי נפילות
רחפני BWR באתרי נפילות
משגרים רחפן באתר נפילות
(צילום: BWR)
חברת נתיבי איילון העמידה לשימוש פיקוד העורף את החמ"ל במרכז ניהול התנועה שלה, כחלק מהמבצע "שומר החומות" לניטור מוקדי נזק אזרחיים בשטח על ידי הרחפנים. המטרה היא לסייע בתיעוד ובניטור של אתרים שבהם נפלו רקטות, בפרט כאלה שאין אליהם גישה קרקעית, סיוע במענה להפרות סדר אלימות והעברת הדיווחים מהשטח אל מוקד שליטה בזמן אמת. המוקד מאויש על-ידי אנשי חברת מטריקס ונתיבי איילון, נציג רשות החדשנות וגורמי פיקוד העורף.
5 צפייה בגלריה
צוות  BWR מפעיל את הרחפן
צוות  BWR מפעיל את הרחפן
צוות BWR מפעיל את הרחפן
(צילום: BWR)
מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, אמר: "הרחבת מיזם הרחפנים הלאומי, שאנו מקדמים בתווך העירוני לטובת פתרונות מתקדמים המשמשים את פיקוד העורף בעתות חירום, הוא ביטוי לחדשנות פורצת דרך ולהירתמות יוצאת דופן של כלל הגופים הממשלתיים לסייע במאמץ הלאומי". ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, אמר: "רשות החדשנות רואה חשיבות עליונה בקידום שיתופי פעולה בין הממשלה לתעשיית ההיי טק על מנת לקדם פתרונות לצורכי המדינה ובפרט לצורכי פיקוד העורף". שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, אמרה: "אני גאה על כך שהמוקד של חברת נתיבי איילון ושל משרד התחבורה, שבו השקענו משאבים רבים על מנת לפתח את השימוש ברחפנים, מסייע כעת במאמץ הלאומי".