הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר) קיבלה כסף מטרוריסטים וארגוני טרור תוך הפרה לכאורה של הסנקציות שהממשל האמריקני הטיל עליהם - כך עולה מדוח שפורסם אמש (יום ד') על ידי ארגון Tech Transparency Project (פרויקט השקיפות בטכנולוגיה).
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק וחסן נסראללה
אילון מאסק וחסן נסראללה
אילון מאסק וחסן נסראללה
(צילום: Michael M. Santiago / Getty Images, Hussein Malla/ AP)
מהדוח עולה כי 28 חשבונות - בין היתר של ארגוני הטרור חיזבאללה, החות'ים ומנהיגיהם - שילמו ל-X על מינויי פרימיום שהקנו להם תו אימות כחול או זהוב, גישה לפיצ'רים מתקדמים וחשיפה מוגברת. מדובר לכאורה בהפרה של הסנקציות שוושינגטון הטילה על ארגונים אלה, אשר אוסרות בין היתר על עסקאות כספיות איתם.
"הופתענו לגלות ש-X מספקת שירותי פרימיום למגוון רחב של קבוצות שארה"ב הטילה עליהן סנקציות בגין טרור ופעילויות אחרות שפוגעות בביטחון הלאומי", מסרה קייטי פול, מנהלת Tech Transparency Project, לניו יורק טיימס. "מדובר בסימן נוסף לכך ש-X איבדה את השליטה בפלטפורמה שלה".
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
בעבר נהגה טוויטר להעניק בחינם תו אימות ("וי כחול") לדמויות ציבוריות שזהותן אומתה על ידי הפלטפורמה, אך מאז שאילון מאסק רכש את הרשת החברתית, כל משתמש יכול לשלם 8 דולר בחודש כדי לקבל תו אימות שמקנה לו גישה לפיצ'רים מתקדמים ומגדיל את החשיפה שלו בפלטפורמה. לרבים מהמשתמשים שמפיצים דיסאינפורמציה ופייק ניוז על המלחמה בעזה, למשל, יש וי כחול, שאף מאפשר להם לקבל נתח מההכנסות של X מפרסומות שמופיעות לצד הפוסטים שלהם.
2 צפייה בגלריה
החשבון של נסראללה ב-X
החשבון של נסראללה ב-X
החשבון של נסראללה ב-X
(מתוך דוח Tech Transparency Project)
אחד המשתמשים שככל הנראה שילם ל-X שמונה דולר בחודש על וי כחול הוא חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה. לפי הדוח, נסראללה התחיל לשלם על חשבון פרימיום בנובמבר 2023 והוא מפרסם בתדירות גבוהה ל-93 אלף עוקביו הודעות לתקשורת וממים שלועגים לארה"ב וישראל. החשבון שלו מסומן ככזה שתעודת הזהות שלו אומתה, זאת אומרת שהוא העביר צילום שלה ל-X. גם נעים קאסם, יד ימינו של נסראללה, שילם על חשבון עם וי כחול.
מהדוח עולה כי גם לארגון הטרור התימני אנסראללה - החות'ים בשבילכם - יש חשבון X עם וי כחול. החשבון נוצר במרץ 2015 ו"אומת" על ידי X בחודש שעבר - שבועות אחרי שארה"ב הגדירה את החות'ים רשמית כארגון טרור בעקבות המתקפות שלו נגד ספינות מטען בים האדום. ארגון טרור נוסף שנהנה מווי כחול הוא נוג'בא - מיליציה שיעית שפועלת בעיראק ונתמכת על ידי איראן.
בעקבות פרסום הדוח הסירה X את תווי האימות של חלק מהחשבונות, בהם אלה של נסראללה וסגנו וכן של החות'ים. החשבון של ארגון הטרור נוג'בא הושעה הפלטפורמה. X מסרה בתגובה לדוח כי "ל-X יש גישה בטוחה וחזקה לפיצ'רים של מונטיזציה, והיא פועלת בכפוף למחויבויות חוקיות, לצד סריקות עצמאיות של ספקי התשלומים שלנו. חלק מהחשבונות שהופיעו בדוח של Tech Transparency לא מוזכרים בשמם באופן ישיר ברשימות הסנקציות, בזמן שלאחרים יש תווי אימות מבלי שקיבלו שירותים שכפופים לסנקציות. הצוותים שלנו בחנו את הדוח וינקטו בפעולה לפי הצורך. אנחנו מחויבים תמיד לשמירה על פלטפורמה בטוחה שמצייתת לחוק".