אתר "כל זכות", המהווה מוקד מידע מרכזי למיצוי זכויות בישראל, השיק בדצמבר 2024 צ'אטבוט חדשני מבוסס בינה מלאכותית (AI), בשיתוף פעולה עם חברת ווביקס מקבוצת ONE ובתמיכת רשות החדשנות. המטרה של הפרויקט היא להנגיש את המידע הרב באתר בצורה יעילה ואינטראקטיבית יותר, ולהעביר לאזרחים מידע בצורה קלה לשימוש.
מדובר באתגר שכן האתר "כל זכות" נחשב כמקור מידע מהימן. בהתאם, צוות הפיתוח שם דגש מרכזי על הבטחת אמינות התשובות, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וגישה "מוכוונת נתונים".
אלפי עמודים עם מידע
"כל זכות" הממומן על ידי משרד המשפטים ומערך הדיגיטל הלאומי מכיל למעלה מ-7,100 דפי תוכן בעברית, מתורגמים לערבית ובחלקם לרוסית, וזוכה לעשרות מיליוני ביקורים וצפיות מדי שנה. למרות הנגישות הגבוהה יחסית למידע משפטי, מחקרים הצביעו על הצורך במערכות אינטראקטיביות שיאפשרו תשאול עצמי ואבחון אישי. הצ'אטבוט החדש נועד לתת מענה בדיוק לצורך זה.
הצ'אטבוט משלב שליפת מידע ממאגר נתונים ויצירת טקסט חדש. טכניקה זו מאפשרת לו לנסח תשובות בשפה טבעית, תוך הקפדה על מתן תשובות אך ורק על סמך מידע הקיים באתר "כל זכות". ווביקס פיתחה מודל אחזור סמנטי בעברית שאומן במיוחד על בסיס הנתונים של "כל זכות".
ליצירת התשובות נעשה שימוש במודל שפה גדול של OpenAI (o4), כאשר תהליך הפיתוח התבסס על איסוף מאגר שאלות ממשתמשי האתר, תיוג הנתונים, ניתוח שגיאות והשוואת מודלים. לאחר מכן מומחי התוכן של "כל זכות" ומומחי ה-AI של ווביקס המשיכו לדייק את המודל.
כדי להבטיח דיוק מירבי, הוגדרו כללים "מרסנים" לצ'אטבוט. בשלב הראשוני, הצ'אטבוט אינו תומך בשיחה מתמשכת ואינו מספק ייעוץ או חישובים, אלא מפנה את המשתמשים למידע רלוונטי באתר. עם זאת, הפיתוח נמשך במטרה לשפר את יכולות הצ'אטבוט, תוך שמירה על רמת האמינות הגבוהה.
הצ'אטבוט מציע מספר יתרונות משמעותיים:
● קיצור דרך: קבלת תשובה מהירה וממוקדת ללא צורך בקריאת דפים שלמים.
● התאמת מידע למצב אישי: מענה המבוסס על פרטי המקרה של המשתמש.
● חילוץ תובנות מטקסט מורכב: סיוע בהבנת משמעויות נסתרות או מרומזות בטקסט.
● מענה לשאלות כלליות: מתן סקירה רחבה על זכויות וקבוצות באוכלוסייה.
תוצאות מרשימות ופתיחות לקהילה
שלושה שבועות לאחר השקת הצ'אטבוט, הוא כבר ענה על למעלה מ-5,000 שאלות משתמשים. ניתוח מעמיק של מומחי "כל זכות" העלה כי ב-91% מהמקרים הצ'אטבוט מחזיר למשתמשים את הדפים הרלוונטיים באתר, וכי אחוז התשובות המטעות עומד על פחות מ-9% - רמת דיוק גבוהה במיוחד.
בנוסף, מעל 50% מהמשתמשים בצ'אטבוט הם משתמשים חוזרים, נתון המעיד על רמת שימושיות גבוהה. מהניסיון שלנו בצ'אטבוט, ניסינו אותו במגוון שאלות שמייצגות תסריטי שימוש של אזרחים שונים ממגזרים שונים והתוצאות אכן היו מדויקות כמעט באופן מוחלט. לא נתקלנו ב"הזיות" או בטעויות. כמחווה לקהילה, תוצרי הפרויקט יפורסמו בקרוב בקוד פתוח, במטרה לסייע לגופים נוספים המבקשים ליישם טכנולוגיות בינה מלאכותית להנגשת מידע מהימן.