ענקיות הטכנולוגיה נוטות להתהדר במאמצים שהן עושות כדי להגן על הסביבה, אבל פעמים רבות התמונה בשטח מתבררת כשונה. לפי דיווח של העיתון הברזילאי Repórter Brasil, אפל, גוגל, מיקרוסופט ואמזון השתמשו בזהב שנכרה באופן לא חוקי בברזיל. משאבים טבעיים כמו זהב הם חלק מתהליך הייצור של מוצרי אלקטרוניקה, ובשל הביקוש הגבוה אליהם קמות גם חברות כרייה לא חוקיות במטרה לספק אותם.

עוד בנושא:

בברזיל, הכרייה של זהב על אדמות של שבטים ילידיים אסורה, מאחר שהתהליך מביא לפגיעה סביבתית קשה - הכוללת בירוא של יער הגשם אמזונס וזיהום נהרות בכספית. לפי הדיווח, מסמכים מראים כי בין 2020 ל-2021 החברות רכשו את המתכת משני בתי זיקוק בשם Chimet ו- Marsam שנמצאים תחת חקירה של המשטרה הפדרלית בברזיל, בשל הפקה לא חוקית של משאבים טבעיים. עוד דווח כי באותו זהב נעשה שימוש בעיקר עבור סמארטפונים ומחשבים של אפל ומיקרוסופט, וגם עבור שרתים של גוגל ואמזון.
1 צפייה בגלריה
זהב
זהב
זהב
(תמונה: שאטרסטוק)
כל חברה שרשומה בבורסה בארה"ב נדרשת לדווח על ספקי המשאבים הטבעיים שלה, ואותם בתי זיקוק שנמצאים כרגע תחת חקירה בברזיל עדיין מאושרים על ידי ארה"ב ואירופה. מבין ארבע החברות, רק אפל הסכימה להגיב לדיווח ומסרה לעיתון כי היא כבר לא קונה זהב מ- Marsam, ובנוסף הצהירה כי יש לה סטנדרטים גבוהים כשהיא מבססת שיתופי פעולה עם ספקים, ומחפשת ללא הרף אחר ספקים שעובדים בשיטות מקיימות.
לפי דוח של ארגון המחקר הברזילאי Instituto Escolhas, המדינה הפיקה כ-84 טון של זהב לא חוקי בשנתיים הראשונות מאז עלייתו לשלטון של נשיא ברזיל ז'איר בולסנרו ב-2019, עלייה של 23% לעומת השנתיים שקדמו לכך, וכמות שמשתווה לכמעט מחצית מייצור הזהב הכולל של המדינה. מעבר לנזקים הסביבתיים, ההפקה הבלתי חוקית מממנת גם פשע מאורגן, והרחבת פעילות הכרייה הלא חוקית הביאה לעלייה בהתקפות על ילידים שמתגוררים על אותן אדמות.
"חברה שקונה זהב מברזיל כבר יודעת שיש סיכון עצום שהיא קונה זהב לא מוסדר - זהב עם דם של האמזונס", אמרה לרויטרס לריסה רודריגז, כותבת הדוח מטעם הארגון.