אחרי שנות שותפות ארוכות עם גוגל – חברת אפל שוקלת לשנות את מנוע חיפוש ברירת המחדל בדפדפן "ספארי" שלה, לחיפוש מבוסס בינה מלאכותית מבית אחת החברות המתמחות בכך, OpenAI, אנת'רופיק (Anthropic) או פרפלקסיטי (Perplexity).
3 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי וטים קוק
סונדר פיצ'אי וטים קוק
מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי (ימין) ומנכ"ל אפל, טים קוק
(צילום: AP)

השפעה מיידית

את כוונת החברה חשף אמש (ד') סגן נשיא בכיר לשירותים באפל, אדי קיו, במהלך עדותו במשפט המתנהל נגד חברת האם של גוגל, אלפבית, בוושינגטון, בתביעת הגבלים עסקיים שהגיש נגדה משרד המשפטים האמריקאי. בתגובה, מניית אלפבית צללה עם פרסומה ב-7.3% עם נעילת המסחר בוול סטריט, ומניית אפל ירדה איבדה 1.2%.
מדובר במהלך דרמטי, כיוון שלפי ההסכם בין החברות, גוגל משלמת לאפל סכום המוערך ב-20 מיליארד דולר בשנה כדי להבטיח שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בחיפושים בדפדפן של אפל, הן במכשירי האייפון והן במחשבי המק.
הדברים עוררו, כמובן, חשש בין המשקיעים לעתיד השותפות ארוכת השנים בין שתי ענקיות הטכנולוגיה. אפל, כמו גם מיקרוסופט ב-Windows, אומנם מציעה למשתמש לבחור כרצונו בין מנועי חיפוש שונים, אך רוב המשתמשים משאירים את ברירת המחדל כמו שהיא.
3 צפייה בגלריה
גוגל
גוגל
גוגל משלמת לאפל עשרות מיליארדים מדי שנה כדי להבטיח שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל במכשירי החברה
(צילום: pixinoo / Shutterstock.com)
לפי קיו, השימוש במודלי הבינה המלאכותית הולך וגובר, על חשבון מנועי החיפוש הקלאסיים, והחיפושים ב"ספארי" ירדו בחודש האחרון בפעם הראשונה בתולדות אפל. הוא קבע, כי מנועי החיפוש מבוססי AI "יחליפו עם הזמן" את מנועי החיפוש הקלאסיים כמו זה של גוגל והעריך כי במינימום אפל תוסיף אותם כאופציה ב"ספארי".

"לא ניתן להתעלם מהשינויים המתחוללים בתחום"

עד לאחרונה, הוסיף קיו, הוא היה בטוח שאף אחת מהאופציות האחרות "אינה ברת תוקף", אבל השינויים המתחוללים בתחום שינו את דעתו. הוא אף אישר כי אפל כבר החלה לנהל שיחות בנידון עם חברות AI שונות, אך הדגיש כי בינתיים, לדעתו, גוגל צריכה להישאר ברירת המחדל. הוא הודה כי "אינו ישן בלילה" בשל החשש מאובדן ההכנסות לאפל אם ההסכם עם גוגל ייפגע.
קיו התייחס גם לשימוש במנועי AI כתחליפים לסייעת האישית של אפל, "סירי". אפל, שהחמיצה עד כה את גל הבינה המלאכותית ומתקשה להציג אלטרנטיבה משמעותית משלה למודלי ה-AI החדשים, מציעה כבר את ChatGPT של OpenAI במקומה, ומתכוונת להוסיף במהלך השנה כאופציה גם את "ג'מיני" של גוגל. לפי קיו, היא בוחנת גם מתן אופציה לשימוש באנת'רופיק, פרפלקסיטי, דיפסיק (Deepseek) הסינית וגרוק (Grok) של אילון מאסק.
3 צפייה בגלריה
סם אלטמן
סם אלטמן
מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן. האם שיתוף הפעולה עם אפל יורחב?
(צילום: צילום: Chip Somodevilla / Getty Images)
עדותו של קיו נשמעה כחלק מן הדיון שבו שוקל בית המשפט אלו סנקציות להטיל על גוגל בשל שליטתה המופרזת בשוק הפרסום המקוון, שנובעת בין השאר מן ההובלה המוחלטת שלה בתחום מנועי החיפוש באינטרנט.
מנוע החיפוש של גוגל שולט ברשת במשך יותר מ־20 שנה ומשמש "שער כניסה" ראשי לאינטרנט עבור מיליארדים. כיום מתבצעים בו כמעט 200 אלף חיפושים בכל שנייה, וכשני שלישים מכל ההפניות לאתרים מגיעים ממנו. מנוע החיפוש ייצר לגוגל ב-2024 הכנסות של יותר מ־198 מיליארד דולר - כמעט 60% מההכנסות השנתיות של אלפבית.
עם זאת, בשנים האחרונות נשמעת ביקורת גוברת של משתמשים על מנוע החיפוש של החברה, לפיה הוא מספק יותר מדי פרסומות המשרתות את החברה יותר מאשר את הגולשים. רבים טוענים, כי השליטה המתמשכת של החברה בתחום מלמדת על כך ששוק החיפוש באינטרנט כבר אינו תחרותי.
פורסם לראשונה: 08:57, 08.05.25