לראשונה בפעילות מבצעית, צה"ל מפעיל דחפורי D9 לא מאוישים במלחמת "חרבות ברזל". זוהי הפעם הראשונה בעולם, שכלים רובוטיים קרקעיים מסוג זה מעורבים בתמרון משמעותי בשדה הקרב.
הדחפורים הרובוטיים, המכונים בצה"ל "פנדה", הם דחפורי D9 רגילים, שעברו הסבה על-ידי חטיבת אלתא של התעשייה האווירית. הם לוקחים חלק משמעותי בלחימה בעזה, בעיקר בביצוע משימות הנדסיות מורכבות וארוכות ללא מעורבות אדם.
2 צפייה בגלריה
ה-D9 פנדה בפעולה
ה-D9 פנדה בפעולה
ה-D9 פנדה בפעולה
(צילום: התעשייה האווירית)
משקלו של כל "פנדה" אוטונומי הוא 50 טונות. הוא יכול לנוע עצמאית, והמערכת המותקנת בו מאפשרת טיפול בקרקע, כולל חפירת שטח וחפירות בנייה, פתיחת צירים ופריצת נתיבים בתנאי שטח קשים, הסרת מכשולים גדולים או חשודים, הקמת סוללות עפר ועמדות ירי לטנקים, וגם הריסת מבנים - הכל ללא סיכון חיי אדם. היא מאפשרת זיהוי ועקיפת מכשולים בכל מזג אוויר ובכל תנאי ראות.
העובדה שתא הנהג אינו מאוייש מפחיתה באופן משמעותי את הסכנה לחיי הלוחמים בסביבה. הטכנולוגיה הייחודית פותחה בתעשייה האווירית במהלך העשור האחרון, כחלק מ"משפחה" של פתרונות רובוטיים מתוצרת החברה, שכבר נמצאים בשימוש מבצעי ביחידות לוחמות שונות. לפי צביקה ירום, מנהל מפעל היבשה של התעשייה האווירית, "הכלים הרובוטיים נועדו לתמוך במשימות של כוחות קרקעיים רגליים, ולבצע משימות מתקדמות כמו פתיחת צירים, מתן סיוע לוגיסטי, איסוף מידע מודיעיני וסגירת מעגלי 'איסוף/ תקיפה' באמצעות מערכת נשק הנשלטת מרחוק".
2 צפייה בגלריה
דחפורי די9 בחאן יונס עזה
דחפורי די9 בחאן יונס עזה
דחפורי D9 בחאן יונס עזה
(צילום: דובר צה"ל )
על הטמעתם של הכלים הרובוטיים בצה"ל מופקד ענף רובוטיקה ואוטונומיה, שמהווה חלק מאט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה). כלי רכב בלתי מאוייש נוסף שפותח בתעשייה האווירית ונבחן בצה"ל הוא ה-"יגואר" כלי רכב חשמלי בעל שישה גלגלים שנועד לפטרולים, סריקות ומארבים. הרכב כולל מערכת צילום, תאורה, מערכת כריזה, ואפילו מקלע מאג.