התפוצה של פוסטים שלפיהם היהודים הרגו את ישו זינקה ביותר מ-1,000% ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) בשבוע הראשון שלאחר טבח ה-7 באוקטובר - כך עולה מדוח של ארגון CyberWell שמנטר ביטויי אנטישמיות ברשתות החברתיות. מהדוח עולה גם כי ההאשטאג HitlerWasRight# ("היטלר צדק") נסק ב-1,600% בעקבות המלחמה.
1 צפייה בגלריה
ישו
ישו
ישו
(צילום: shutterstock)
לפי הדוח, שעיקריו מתפרסמים לראשונה ב-ynet, טכנולוגיית הבינה המלאכותית של CyberWell זיהתה עלייה של יותר מ-86% בתכנים שמוגדרים כאנטישמיים ב"סבירות גבוהה" בעקבות המלחמה: בין 7 ל-31 באוקטובר זוהו קרוב ל-13 אלף תכנים כאלה, לעומת פחות מ-7,000 בין 11 בספטמבר ל-6 באוקטובר.
הדוח מצביע גם על עלייה במספר הקריאות לאלימות פיזית נגד יהודים וישראלים, מאחוזים בודדים בחודש שלפני המלחמה לרמה של 61% מתוך כל השיח שנוטר על ידי CyberWell בערבית החל מ-7 באוקטובר.
ריפרש
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור / עם נועם שוורץ
28:55
הזינוק הדרמטי ביותר במספר התכנים האנטישמיים בעקבות המלחמה התרחש בפייסבוק, שבה נרשמה עלייה של כ-193% בשיעור התכנים המוגדרים כאנטישמיים בסבירות גבוהה. ב-X, לעומת זאת, נרשמה עלייה של 81% בתכנים האלה. עם זאת, שיעור התכנים האנטישמיים ב-X גבוה הרבה יותר ועמד על 9,849 בתקופה שאליה מתייחס הדוח לעומת 1,091 בפייסבוק.
ב-CyberWell מפנים אצבע מאשימה כלפי הרשתות החברתיות ואומרים כי חמאס הצליח "לחטוף" אותן. "חברות המדיה החברתית שותפות להפצת שנאת יהודים והסתה והאדרת אלימות, אשר הובילו להתעללות נפשית, להטרדה ולאלימות כנגד יהודים (ומוסלמים!) ברחבי העולם", נכתב בדוח, "עליהן לשאת באחריות לאירוח תכנים אלו, בשל חומרת ההשלכות שיש לאי-מיתון התכנים המופצים באמצעותן".
דוח CyberWell
אחד הממצאים המרכזיים בדוח הוא כאמור נסיקה חדה בשימוש במשפט "היהודים הרגו את ישו" בימים שלאחר טבח ה-7 באוקטובר. פוטנציאל החשיפה של פוסטים המכילים את המשפט זינק מ-2.8 מיליארד צפיות לפני המלחמה ל-4.2 מיליארד צפיות בין 7 ל-24 באוקטובר. ברשת החברתית X לבדה זינקה התפוצה של המשפט ביותר מ-1,000%.
לצד זאת, זיהו בארגון גם נסיקה של 1,600% בהאשטאג HitlerWasRight# (היטלר צדק), עם פוטנציאל חשיפה של 25 מיליון ב-X לבדה. לשם השוואה, בשבועיים שלפני המלחמה עמד פוטנציאל החשיפה של ההאשטאג על 300 אלף בלבד. בתאריכים 17-18 באוקטובר, אחרי הפיצוץ בבית החולים אל-אהלי שהפלסטינים ייחסו לישראל אך נגרם למעשה כתוצאה משיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי לעבר ישראל, התפוצה של המשפט בערבית זינקה ב-146%.
דוח CyberWell
טל-אור כהן מונטמאיור טל-אור כהן מונטמאיור צילום: הגר בדר
"העלייה המאסיבית בתוכן אנטישמי וקריאות לאלימות נגד ישראלים ויהודיים בגולה לאחר ה-7 באוקטובר הוא אירוע יוצא דופן", אומרת מנכ"לית CyberWell, טל-אור כהן מונטמאיור, "מה שמדאיג במיוחד זה שעד עכשיו לא שמענו תוכנית ברורה ומוסדרת מצד הרשתות החברתיות על הפקת הלקחים שלהם ואיך הם מתכוונים להגן על משתמשים ישראלים ויהודים מפני אותו תוכן מסית ואלים? האם הרשתות החברתיות ימשיכו להיות כלי פסיכולוגי שקל לנצל בידי חמאס, שונאי ישראל ואנטישמיים? אילו משאבים וטכנולוגיות חדשות הרשתות ישקיעו על מנת שהטרור הפסיכולוגי לא ימשיך לרדוף ואף להדליק אירועי אלימות נגד יהודיים ברחבי העולם?
"בין כל הגורמים שכרגע הציבור דורש מהם תשובות, ראוי מאוד שהרשתות החברתיות יהיו בין המקומות הראשונים ברשימה. במידה ונמשיך להיות אדישים לתפקידם בעיצוב התודעה ואף כגורם שיכול להצית גלי אלימות, האנטישמיות העולמית, כולל פעולות איבה נגד ישראלים באשר הם יהודים תמשיך לגדול".
ממטא, החברה האם של פייסבוק, טרם נמסרה תגובה. מ-X, שאינה נוהגת להשיב לפניות מעיתונאים מאז שנרכשה על ידי אילון מאסק, התקבלה התשובה האוטומטית הקבועה: "עסוקים כעת, אנא בדוק שוב מאוחר יותר".