האחים והאחיות השכולים מרגישים לא פעם "שקופים". הם אלה שצריכים ברוב המקרים להיות "חזקים בשביל ההורים". הם מוצאים את עצמם מנחמים, מרגישים חוסר לגיטימציה לדבר על תחושותיהם ו"להכאיב עוד יותר". קולם לא נשמע, כאבם לא זוכה למקום הראוי.
1 צפייה בגלריה
yk13915446
yk13915446
(דקל סויסה ז"ל, שאחותו ליטל קיבלה מכתב דרך המיזם)
מיזם "מכתב אחד" נועד לתת לאחים ולאחיות השכולים תמיכה ביום הזיכרון. מדובר בפלטפורמה דיגיטלית אשר מפגישה את הגולש עם סיפור אקראי של חלל צה"ל או פעולות איבה, מאפשרת לו לקרוא אודותיו, להיחשף לסיפור חייו ולגבורתו, ואחר כך לכתוב מכתב אישי עם מסרים מנחמים, שיועבר ביום הזיכרון לאח או לאחות שאיבדו את היקר להם מכל.
"מכתב אחד" הושק בשנה שעברה כפיילוט וזכה להיענות אדירה. אלפי אחים ואחיות שכולים הצטרפו למיזם והעבירו סיפורים ותמונות שמתארים את יקיריהם ואת פועלם. כ-8,000 מתוכם קיבלו מכתבי עידוד מאנשים שלמדו דרך המערכת את סיפור חייהם של הנופלים.
מאחורי הפרויקט עומדים עמותת "האחים שלנו" ומייסדיה, אליסף פרץ – אחיהם של אוריאל ואלירז פרץ ז"ל, ונוי פרי, אחותו של סמ"ר טל יפרח ז"ל. השניים פנו עם הרעיון אל "הילמ"ה" – חברה ללא מטרת רווח אשר מכשירה, בין היתר, צעירים לפני שירות לאומי בתחום ההייטק, ואלה עוסקים במהלך שתי שנות ההתנדבות בפיתוח פתרונות טכנולוגיים לבעיות חברתיות. כמו כן, החברה מעניקה הכשרה טכנולוגית ללוחמים לשעבר. אנשי "הילמ"ה" הרימו את הכפפה ופיתחו את המערכת.
נוי פרי מסבירה כי "המטרה הראשונה של המיזם הייתה לספר ולדבר את השכול מהפרספקטיבה של האחים, ולאו דווקא של ההורים. כשמדברים עם אמא שלי, היא תמיד תתחיל את הסיפור מהנקודה שבה טל נפל. אני, לעומת זאת, תמיד אתחיל לספר כמה רציתי אח קטן עוד לפני שטל נולד".
אחת מאלה שקיבלו בימים האחרונים מכתב עידוד היא ליטל, אחותו של סרן דקל סויסה ז"ל, מפקד מחלקה בגדוד 13 של חטיבת גולני אשר נפל בקרב ב-7 באוקטובר. השולח כתב בין היתר: "כשקראתי על דקל גיליתי מנהיג אמיתי, שלא נותן לפחד או לייאוש להחליט בשבילו. הוא בוחר לפעול. אדם בעל אהבת הארץ ואהבת העם עצומה. כמו שדקל עשה בעבר, אני נמצא השנה בשליחות בחו"ל במטרה לחזק שם את הזהות היהודית-ישראלית ואת אהבת הארץ. אני יודע כמה קשה לעזוב לשנה את הבית. הבחירות של דקל לצאת לשנת שליחות ולהיות קצין בצבא שממש נתן את חייו בשביל החיילים שלו מוכיחות שטובת האחר הייתה בעיניו מעל הכל. אני מקווה שבמהלך חיי אוכל להיות כמוהו".
ליטל התרגשה מאוד. "לקרוא מכתב כזה, בימים המורכבים והכואבים שעוברים עלינו מרגע שקיבלנו את הבשורה המרה, מהרגע שבו התהפכו החיים, זה דבר שנותן נחמה, גם אם זה לרגע", אמרה, "כולי תקווה שאת אורו של דקל ימשיכו להפיץ. חוויות השליחות הייתה עבורו משמעותית. הוא השאיר אחריו חותם בקהילה באטלנטה. ולשולח המכתב אני רוצה לומר: 'אל תשכח לחייך כשאתה מתעורר' – כמו שדקל נהג לומר".
לאתר "מכתב אחד" ניתן להיכנס דרך גוגל, אתר המיזם letterfrom.me, או בסריקת ברקוד בסניפי דואר ישראל, שנרתם לפרויקט.