בתוך שש שנים הפכה "רובריק" לאחד הסטארט-אפים הצומחים ביותר בתחום של ניהול נתונים וסביבת ענן: עם הערכת שווי של יותר מ-3 מיליארד דולר, יותר מ-1,600 עובדים במשרדי החברה בעמק הסיליקון והזדמנויות שוק הולכות וצומחות, נראה שברובריק עושים משהו נכון. "כשחושבים על ביסוס חברה לטווח ארוך, שש שנים זה כלום", אומר ביפול סינהא, מנכ"ל ומייסד-שותף ברובריק, במהלך ביקור עסקי בישראל. "אנחנו בונים פה עסק של 30-40 שנה, זו ריצה למרחקים ארוכים".
2 צפייה בגלריה
ביפול סינהא, מנכ"ל רובריק
ביפול סינהא, מנכ"ל רובריק
ביפול סינהא, מנכ"ל רובריק
(צילום: רובריק)
מייסדי רובריק הם יוצאי ענקיות טכנולוגיה - פייסבוק, גוגל ואורקל, שבה גם סינהא עצמו שימש בתפקידי הנדסה. אל רובריק הוא הגיע אחרי שצבר ניסיון משמעותי גם כמשקיע הון-סיכון. "הגעתי לישראל לראשונה לפני 10 שנים כמשקיע שמחפש סטארט-אפים", הוא אומר, "ומיד התאהבתי. אני מעריץ מושבע של ישראל. התרבות כאן היא של ניסוי, דיבור ישיר ואתגרים. זו מדינה קטנה עם אוכלוסייה קטנה, וכולם מחפשים לתת הזדמנות לאימוץ של טכנולוגיות חדשות. כשאת נמצאת בישראל - אין שום בלבול לגבי איפה הדברים עומדים, כולם אומרים בצורה מאוד ישירה מה שהם חושבים".
בחודשים האחרונים פורסמו בתקשורת העולמית ידיעות על כך שהחברה מחפשת קונים פוטנציאליים, זאת בתגובה להאטה בקצב הצמיחה המטאורי. "כשיש לך חברה בפרופיל גבוה, צצים כל מיני מאמרים וסיפורים שמכילים מעט מאוד מידע על המציאות של העסק", אומר סינהא, "ממש עכשיו סגרנו רבעון-שיא שחתם עוד שנה מצויינת עבור החברה. הצמיחה ממשיכה ואנחנו מוכרים בכל העולם".
אז רובריק לא על המדף. "אנחנו לא למכירה. מהיום הראשון שלנו הצהרתי שאנחנו בונים פה עסק לטווח ארוך, ובכל זאת צצים סיפורים. אין לנו שום סיבה להאט ולעצור עכשיו בשביל מכירה".
ובשביל הנפקה? "תמיד אמרנו שאנחנו מעוניינים להפוך באיזשהו שלב לחברה ציבורית. אין לנו ציר זמן מוגדר למתי זה יקרה. אנחנו נצא להנפקה כשנרגיש שהחברה מוכנה לזה, וגם כשנרגיש שהשוק מוכן לזה. ככל שאנחנו ממשיכים לגדול, חשוב לנו לוודא שאנחנו מכירים את העסק מכל כיוון, מבינים את התהליכים ואת המבנה, את כל המורכבויות. אני לא רוצה למהר ולהתעסק רק במחשבות על הנפקה, אני ממוקד כרגע רק בצמיחה של העסק. כשהעסק מצויין - אפשר לצאת להנפקה בכל נקודת זמן".

מתרגלים שקיפות קיצונית

מלבד הגידול העסקי המהיר, רובריק ידועה גם בתרבות ארגונית ייחודית - כזו שדוגלת במה שנקרא "שקיפות קיצונית". את הערך הזה מקפיד סינהא ליישם בחברה מהיום הראשון בה, והוא נודע בין היתר בזכות ההתעקשות על פתיחת ישיבות דירקטוריון עבור כלל עובדי החברה, גם כשמדובר היה במאות רבות של עובדים.
בשנה וחצי האחרונות הכפלתם את מספר העובדים. אתם עדיין מנהלים ישיבות דירקטוריון עם 1,600 עובדים, או שהצמיחה מחייבת פשרות? "אנחנו עדיין חולקים ומשתפים מידע עם כלל העובדים שלנו בדיוק באותה צורה, וישיבות הדירקטוריון שלנו פתוחות לכולם. הנקודה היחידה שבה הדבר הזה עשוי להשתנות היא כשנהפוך לחברה ציבורית מטבע הדברים, אבל כרגע אנחנו שומרים על ערכי השקיפות כפי שהיו מהיום הראשון של החברה".
למה זה כל-כך חשוב לך? "אני מהגר. הגעתי לאמריקה בגיל 24 מהודו, מאזור קולקטה, ותמיד הרגשתי שאני אאוטסיידר. התחושה הזו שאין לך את כל המידע בידיים, שאתה תמיד מתבונן מבחוץ על מה שקורה בפנים. לכן כשהקמתי את רובריק, אמרתי שבחברה הזאת אף-אחד לא יהיה אאוטסיידר".
איך עושים את זה? "בונים פלטפורמה שבה לכל אחד יש קול שווה. כולם מחזיקים באותו המידע, ולכולם יש הזדמנות להצטיין בעבודה שלהם. ואם את רוצה להוות מודל לשקיפות - מה המוסד הכי קדוש בתוך חברה? ישיבות הדירקטוריון. ברגע שפותחים אותן לכולם - אף אחד לא יכול להסתיר מידע. המטרה שלי הייתה ליצור את הדוגמה הגבוהה והערכית ביותר של שקיפות".
סינהא לא מהסס להעביר את הפוקוס מהטכנולוגיה עצמה לאנשים שבונים אותה ברובריק. "טכנולוגיה באה והולכת, מוצרים באים והולכים, היום את מפתחת משהו ומחר יעתיקו אותך", הוא אומר. "המנוע האמיתי של חברה הוא מידת השאפתנות של העובדים בה, הייחודיות והתרבות הארגונית. אנחנו תמיד מחפשים כשרונות גדולים עם רעב אמיתי להצלחה. וכן, לפעמים אנחנו גם עושים טעויות, אבל תמיד חוזרים אחורה כדי לתקן אותן. כנראה שבינתיים אנחנו עושים הרבה יותר דברים נכונים, ולכן החברה מצליחה כל-כך".
2 צפייה בגלריה
רובריק חגיגות 5 שנים
רובריק חגיגות 5 שנים
מתוך חגיגות ה-5 לחברה
(צילום: רובריק)
תומר פרי, מנכ"ל חברת אינוקום מקבוצת אמן, המיצגת בבלעדיות את פתרונות רובריק בישראל, הוסיף כי "הטכנולוגיה של רובריק מגדירה מחדש את כללי המשחק ולא בכדי היא מהחברות הצומחות בפאלו אלטו. במהלך השנה החולפת הרחבנו משמעותית את פעילותה בישראל, וביקורו של סינהא מהווה הבעת אמון מוחלטת בשוק המקומי. כנהוג באינוקום ובקבוצת אמן, אנו נמשיך להשקיע בטכנולוגיות החדשות ביותר ונספק לסקטור העסקי מגוון כלים המסייעים להם לצמוח ולהתמודד עם אתגרים באפקטיביות מרבית".