ההודעה על רכישת פלטפורמת הגיפים הפופולרית Giphy בידי פייסבוק, לא התקבלה בשוויון נפש. המחוקקים בארה"ב התעוררו מחדש לדיונים על פירוק התאגיד הטכנולוגי, והמוניטין של פייסבוק בכל הקשור לפרטיות והגנה על מידע של משתמשים - הציתו דיונים בקרב מומחי אבטחה, ואף עוררו קריאות למחוק במהירות את חשבונות המשתמש בגיפי - רגע לפני השלמת הרכישה.
GIPHYGIPHY
GIPHY
(צילום: shutterstock)
הרכישה הזו עוררה כל כך הרבה הדים, עד שאדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם - הפלטפורמה העיקרית שבתוכה תשתלב גיפי בשלב הראשון, יצא לפני יומיים (ב') בהצהרה מפורשת כדי להגן על הרכישה: "רכשנו את גיפי כי זה שירות נהדר שהיה זקוק לבית", צייץ מוסרי בחשבון הטוויטר הרשמי שלו, "יש להם צוות מדהים וקהילה יצירתית, נקודה. אני הייתי הספונסר של העסקה הזו, ודאטה לא הייתה המוטיבציה מאחוריה".
הסיכוי שמנכ"ל של תאגיד טכנולוגי שדאטה היא, מילולית, הלחם והחמאה שלו, יניע רכישה בשווי 400 מיליון דולר מבלי להכניס שיקולים של איסוף נתונים - הוא כנראה מזערי. מעבר לזה, האקלים הציבורי והפוליטי הנוכחי, התדמית של פייסבוק והדאגה הגוברת מפני איסוף מידע והפרת פרטיות - הבטיחו שהרכישה הזו תיתקל בביקורת נוקבת מקיר לקיר, ובפייסבוק בכל זאת החליטו ללכת על זה. פוטנציאל הרווח נמדד בנתונים, והוא כנראה שווה הרבה יותר ממה שאנחנו מסוגלים לחשוב.
גיפי החלה את דרכה ב-2013 כמנוע חיפוש פשוט עבור גיפים שנסרקו מרחבי הרשת, ובתוך שבע שנים צמחה לכדי 700 מיליון משתמשים. היום היא מאפשרת לא רק חיפוש ויצירה של גיפים, אלא גם הטמעה פשוטה שלהם כמעט בכל פינה ברשת, כשמקלדות גיפי מוטמעות גם בכל אפליקציית מסרים פופולרית ובכל רשת חברתית אפשרית. השימוש בגיפים היום פופולרי כמעט כמו השימוש בסטיקרים ובאימוג'ים, והוא בעצם משלים את הקונספט של שיח ויזואלי.
גיפים הם גם כמובן מראה תרבותית משמעותית - מפני שהם שואבים מהתרבות הפופולרית ומתרבות הממים. אם יצא לכם לשלוח גיף של מייקל ג'קסון אוכל פופקורן רגע לפני ששיחה קבוצתית מתלהטת, או את ההוא של סיימון קאוול תופס את הראש בתגובה להודעה מטופשת - אתם יודעים בדיוק במה מדובר, ולגיפי יש חלק משמעותי בזה.
מצד אחד - הטמעת הפלטפורמה בכל פינה ברשת, בצורת חיפוש פשוט - חשפה את הגיפים לקהלים רחבים, ואיפשרה גם ליצור גיפים בקלות בלי להזדקק לידע טכני כלשהו. מנגד, כמו כל פלטפורמה פופולרית - היא הצליחה לשטח את היצירתיות, כשהיא מציפה שוב ושוב את אותם הגיפים הפופולריים בראש תוצאות החיפוש. במידה מסוימת - זה המחיר השגרתי של הפיכת הנישה למיינסטרים, והוא קרה גם אצל גיפי.
הרכישה של פייסבוק עתידה להביא את השימוש בגיפים בצורה אפילו יותר רחבה: החברה כבר הכריזה שהאינטגרציה של גיפי מיועדת בראש ובראשונה לאינסטגרם, אבל שהפלטפורמה תשולב בצורה הדוקה יותר גם ביתר השירותים של פייסבוק - שכוללים גם את וואטסאפ ומסנג'ר. אבל קשה להניח שמה שעומד מאחורי הרכישה הזו הוא חזון שנוגע בצורות חדשות של שיח אינטרנטי.
אם נחזור לסוגיית המידע והנתונים, צריך להבין שבכל מקום שבו אנחנו נתקלים בהטמעה של שירותי גיפי - אנחנו גם מעבירים אליה מידע. בחברת אבטחת המידע ESET מציינים כי "מדובר בעוד צעד של פגיעה אפשרית בפרטיות של כולנו. פייסבוק כבר אוספת מידע אודותינו דרך מספר גדול של שירותים נוספים שהיא רכשה, וכעת גם גיפי מתווסף לרשימה.
"באמצעות השירות של גיפי תוכל פייסבוק לקבל גישה למידע אודות חיפושים בפלטפורמות אחרות, ולהצליב אותו עם המידע שהיא כבר אוספת בפייסבוק ובאינסטגרם. לגיפי, כמו לחברות תוכנה אחרות, קיימים מנגנוני SDK ו-API שמאפשרים התממשקות עם דפדפנים, מערכות הפעלה ואפליקציות, מה שמאפשר לאנימציות של ה-GIF לעבוד בצורה חלקה, ולהתאים את ממשק המשתמש כאשר מחפשים ובוחרים GIF. הם מאפשרים גם לאסוף מידע סטטיסטי אודות המשתמשים ולשייך להם קוד זיהוי.
"ברגע שגיפי נמצאת בבעלות פייסבוק, זה מאפשר לה לשאוב מידע ססטיסטי שלא מועבר במנגנוני ה-SDK וה-API שמיועדים לחברות אחרות. בנוסף, פייסבוק תוכל להשתמש בטכנולוגיות שהיא כבר משתמשת בהן בשירותים אחרים שלה כמו tracking pixels, cookies או מנגנונים אחרים של מעקב אחר הרגלי גלישה של משתמשים. למרות ההצהרות של פייסבוק על כך שהמידע לא ייאסף על אודות אנשים ספציפיים אלא יעשה בו שימוש סטטיסטי כללי, קשה להיות אופטימיים. אין דרך אחרת להצדיק את הרכישה של גיפי בעלות של 700 מיליון דולר ברמה העסקית. ראינו כבר בעבר שגם הצהרות והתחייבויות לפרטיות של פייסבוק הופרו מאחורי הקלעים, ויכול מאוד להיות שגם במקרה הזה כך יהיה".
אלא שיכול להיות שמה שמעניין את פייסבוק יותר הוא גם מידע תחרותי. הבעלות על גיפי תאפשר לחברה-האם לדעת בצורה טובה יותר איפה נמצאים המשתמשים הפוטנציאליים שלה - איזו אפליקציה מסעירה את הילדים היום, ואיפה בני נוער מסתובבים במרחב הווירטואלי ומנהלים שיחות מבוססות גיפים, הרבה לפני שכותרות העיתונים יכריזו על "הטיקטוק הבא שסוחף/הורס את הנוער" - מחקו את המיותר.
זה גם לא יהיה תקדים עבור פייסבוק: הרכישה של אונאבו הישראלית בשנת 2013 סייעה לפייסבוק לזהות את העניין ההולך וגדל של משתמשים צעירים בפיצ'ר הסטורי של סנאפצ'ט - שהוביל בתורו להצעות רכישה ואז גם להעתקה שלו לתוך אינסטגרם ומשם לשאר הפלטפורמות של פייסבוק.
עם ההכרזה על רכישת גיפי, מיהרו בפייסבוק להבהיר שהמותג יישאר ללא שינוי ועומד בפני עצמו. אלא שגם במקרה הזה - היסטוריית רכישות הענק של פייסבוק מספרת סיפור קצת אחר. מייסדי וואטסאפ, אינסטגרם ואוקולוס - עזבו בשנים האחרונות את הענקית שהבטיחה להם שיוכלו לשמור על עצמאות בתוך התאגיד, חלקם גם התבטאו בפתיחות כנגד ההנהלה. לא יהיה מופרך לנחש שגם אנשי גיפי, מוכשרים ויצירתיים ככל שיהיו, ייתקלו - גם אם לא באופן מיידי, בניסיונות להפוך את הפלטפורמה שלהם למשהו אחר לגמרי מכוונת המשורר, ודומה להפליא ליתר אחיותיה במשפחת האפליקציות של פייסבוק.