מייל אדום מבהיל נחת במערכת ynet לפני מספר ימים. הנושא: 5G, הדור הבא של הקישוריות הסלולרית. להלן כמה מהטענות שבו: הטכנולוגיה לא מאושרת באירופה בגלל הסיכון שבה, יש תיעוד של נפילת ציפורים מתות במעופן בגללה, הטכנולוגיה יוצרת מיגרנות אצל אנשים החיים בסביבתה והיא מעלה את הסיכוי לסרטן ולהמתת חיות באזור הפריסה.
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד 5G. יש סיבה לדאגה?
הפגנה נגד 5G. יש סיבה לדאגה?
הפגנה נגד 5G. יש סיבה לדאגה?
(צילום: AFP)
אלה רק חלק מהטענות הקונספירטיביות שמושמעות בשנים האחרונות ביחס לקישוריות דור 5. מעת לעת הן גם מתלבשות על אירועים חדשותיים רלוונטיים. הידעתם שבסין הפעילו רשת דור 5 ב-1 בנובמבר 2019? זה אותו החודש בו נגיף הקורונה החל להתפשט במדינה! חייב להיות קשר, לא?
האמת היא שקשה לעקוב אחר מגוון תיאוריות הקונספירציה סביב 5G בשנים האחרונות. יש פשוט יותר מדי כאלה, והן נעות בין כאבי ראש לשליטה מוחית - זה מנעד מאוד גדול. המשותף לכולן הוא ההסתמכות שלהן על חצי-אמיתות מדעיות, נתונים שמוצאים מהקשרם וטענות ללא ביסוס.
קשה גם להאשים את מי שמאמינים כי 5G הוא מסוכן - כולנו מחזיקים בדעות לא מבוססות בנושא כזה או אחר, וקרינה סלולרית אינה בדיוק הנושא הכי קל להבנה. בנוסף, כל מה שכולל את המלה "קרינה" נחשב בעיני רבים אינסטינקטיבית למסוכן. מה לעשות, אין למילה הזו יחסי ציבור טובים. אולי אם היינו קוראים לגלי קול "קרינה אקוסטית", ולאור שאנחנו רואים "קרינה נראית" הכל היה נראה אחרת.
זו גם אבולוציה של פחד קיים ממכשירים סלולריים באופן כללי. עשרות שנים הם איתנו, ולאורך כל התקופה הזו יש הטוענים כי מדובר בסכנת נפשות. אנשים מפחדים מהמכשירים, מהאנטנות, מאוזניות הבלוטות' - והחשש הגדול מכולם הוא שמדובר במכשירים מסרטנים, וכל מי שטוען אחרת הוא שתול של התעשייה או משוחד.
5 צפייה בגלריה
 אין מה לעשות, סלולרי זה מפחיד
 אין מה לעשות, סלולרי זה מפחיד
אין מה לעשות, סלולרי זה מפחיד
(צילום: shutterstock)
אי אפשר לומר בוודאות שהסלולרי לא מסרטן ולא גורם לגידולים במוח, אבל כן אפשר לומר בוודאות שני דברים: במחקרים שנעשו עד היום לא נמצא קשר סיבתי בין שימוש בסלולרי לתחלואה בסרטן או גידולים אחרים, והסטטיסטיקה העולמית של שכיחות תחלואה בסרטן לא תומכת בתיאוריות האלה. ב-20 השנים האחרונות היה זינוק מטאורי במספר משתמשי סלולר, ושכיחות התחלואה בסרטן רק ירדה. השכיחות של גידולי מוח, אגב, די קבועה לאורך השנים. אבל גם אם יש לכם פחד לא רציונלי מהסלולרי, אתם דווקא צריכים לרצות יותר אנטנות בסביבה שלכם. ככל שהאנטנה הסלולרית קרובה יותר, כך הטלפון צריך לשדר בהספק נמוך יותר.
עוד נושא שתורם לפחד ולקונספירטיביות סביב 5G בפרט וסלולר בכלל הוא הטענה שיש אנשים הרגישים לקרינה אלקטרומגנטית. יש אנשים שמרגישים רע כשהם נמצאים ליד נתב WiFi, נגיד, או בבתים עם מערכת בית חכם. הם לא משקרים - הם באמת מרגישים רע. והתסמינים שלהם מאוד לא אחידים, מכאבי ראש דרך בחילות ועד לתחושות מוזרות על העור. אבל במחקרים שנעשו בנושא עד כה, נראה שהנבדקים לא חווים את התסמינים כשהם לא יודעים אם הם נמצאים בסביבת מקור קרינה או לא. ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ כיום לרופאים לטפל בתסמינים שהאנשים חווים ולא בטענה כי יש קשר בינם לבין קרינה אלקטרומגנטית.
ולפני שנצלול לקונספירציות, חייבים לומר: אי אפשר לומר שקרינת הסלולר לא מסוכנת, פשוט כי המדע לא עובד ככה. היא לא הוכחה כמסוכנת עד כה, חרף המוני המחקרים שנעשו - אבל המדע אינו עוצר במקום רק כי עדיין לא מצאו כלום. מחקרים אודות הסכנה בקפה ושוקולד מתפרסמים מדי שנה גם מאות שנים אחרי שאנשים התחילו לצרוך את החומרים האלה, ואף אחד עדיין לא הוכיח שמדרגות נעות לא מסרטנות. רוצים שנפיג חלק מהחששות סביב הטכנולוגיה החדשה? או שנרים לכם להנחתה בטוקבקים? הנה תשובות לכמה שאלות בנושא 5G.

אז מה זה 5G?

הדור החדש של הקישוריות הסלולרית בא להתאים את התשתית לעולם שבו לכולנו יש המון מכשירים שמחוברים לאינטרנט כל הזמן. החידושים מתמקדים לא רק במהירות (פי 10 עד פי 100, תלוי בסוג הרשת והמכשיר) אלא גם בקיבולת של הרשת והאמינות שלה.
5 צפייה בגלריה
לא רק מהיר יותר. 5G
לא רק מהיר יותר. 5G
לא רק מהיר יותר. 5G
(צילום: AFP)
כדי להשיג את כל זה, הרשת תפעל בתדרים גבוהים הרבה יותר מאלה הקיימות. וכאן מתחילה הבעיה שמפחידה הרבה קונספירטורים: בתדרים האלה, האותות הרבה יותר רגישים למרחק מהאנטנה והמכשולים שבינה לבין הטלפון. זה אומר שכדי לפרוס רשת 5G אמינה, נדרשות הרבה יותר אנטנות מאשר 4G.
האם זה אמור להדאיג אתכם? גם עם כל האנטנות החדשות, והתדרים החדשים, הקרינה שנוצרת היא עדיין בלתי-מייננת (כזו שאין לה מספיק אנרגיה כדי לגרום לשינויים בתאים בפני עצמה) ללא השפעות מוכחות חוץ מאשר חימום התאים.
למעשה, כשאתם יוצאים לרחוב להפגין נגד 5G, השמש מספקת לכם קרינה בלתי-מייננת במינון הרבה יותר גבוה מרשתות 5G עצמן. האור האולטרה-סגול שמגיע מהשמש, הנמצא על הגבול שבין קרינה מייננת ולא-מייננת, לא רק מחמם את התא אלא גם עשוי לייצר תהליכים פוטוכימיים מזיקים, כפי שיעידו כל מי שאי פעם נשרפו בחוף הים.

האם באמת הפעילו 5G בסין בנובמבר 2019?

בערך. ב-1 בנובמבר שלוש חברות הסלולר הגדולות של סין החלו למכור חבילות 5G בכמה עשרות מהערים הגדולות במדינה, כולל ווהאן. ניסויים ב-5G נערכו החל מקיץ 2019.

האם זה אומר משהו?

כאמור, לא.
5 צפייה בגלריה
 ווהאן. ניסוי ה-5G התרחש חודשים לפני ההתפרצות
 ווהאן. ניסוי ה-5G התרחש חודשים לפני ההתפרצות
ווהאן. ניסוי ה-5G התרחש חודשים לפני ההתפרצות
(צילום: AFP)

האם באירופה יש איסור על 5G?

ממש לא. יש מגוון רחב של מדינות אירופאיות עם שירות 5G, כולל אוסטריה, גרמניה, אירלנד, איטליה, רומניה, בריטניה ופינלנד. למעשה, הנושא שעשוי לפגוע בפריסת 5G באירופה כלל אינו קשור לבריאות, אלא לעובדה כי גופי ביון ביבשת ומחוצה לה לא סומכים על וואווי, החברה הסינית שהינה אחת היצרניות הגדולות בעולם של רשתות תקשורת.

מה קורה בישראל?

נכון לעכשיו אין לוחות זמנים להשקת 5G בארץ. השלב הראשון במכרז תדרי דור 5 יצא לדרך בפברואר, והמועד האחרון להגשת ההצעות בו הוא 22 באפריל.

האם ניסוי 5G באמת גרם לציפורים למות?

לא. מדובר בקונספירציה שמבוססת על מוות המוני של ציפורים בפארק בהאג, ב-19 באוקטובר 2018. ואכן היה ניסוי 5G בקרבת הפארק, אבל הוא נערך 4 חודשים לפני כן, וכאמור, מאז הופעלו רשתות 5G בהרבה מאוד מדינות. המקור לקונספירציה הוא כתבה באתר קונספירציות ידוע.
5 צפייה בגלריה
נחליאלי לבן
נחליאלי לבן
ציפורים מתות במעופן? לא ממש
(צילום: ארז ארליכמן)

האם 5G גורם למיגרנות?

בעיקר כשקוראים טענות לא מבוססות על מחקרים שמעולם לא נערכו בהם נמצא איזשהו קשר בין 5G למיגרנות.

ומה עם כל הגרפים/מחקרים/עדויות?

כל אחד יכול לייצר גרף או לכתוב עדות. אחד הכלים החשובים ביותר עבור משתמש אינטרנט ב-2020 הוא היכולת להבין מהו מקור מידע אמין ומה לא. לפעמים זה מאוד קשה, אבל בכל הקשור ל-5G יש קונצנזוס מדעי די רחב מול קונספירטיביות אנטי-מדעית רועשת.