בתוך פחות משנה הצליחה אפליקציית "קלאבהאוס" להגיע להערכת שווי של מיליארד דולר, למשוך שמות כמו אילון מאסק ומארק צוקרברג, להיחסם משימוש בסין, לעורר שאלות פרטיות בגרמניה, ולתפוס את תשומת הלב של פייסבוק - שכבר עובדת על חיקוי. עם רשימת המתנה מתארכת, כשהיא זמינה למשתמשי אייפון בלבד ובאמצעות הזמנה אישית - קלאבהאוס הפכה בחודשים האחרונים לדבר הכי חם בחנות האפליקציות.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
(צילום: Shutterstock)
רק לפני שלושה שבועות הודיעה קלאבהאוס בבלוג הרשמי של החברה כי האפליקציה מחזיקה שני מיליון משתמשים פעילים מדי שבוע. לפי חברת המחקר Sensor Tower, בשבוע הראשון של פברואר לבדו היא צירפה אליה כשני מיליון משתמשים נוספים. ההערכות, נכון לרגע זה, עומדות על סביב 5.5-6 מיליון משתמשים, אבל המספרים האלה משתנים בכל רגע.
  • שווי מוערך: יותר ממיליארד דולר
  • מספר משתמשים עדכני: 5.5-6 מיליון
  • מועד השקה: אפריל 2020
  • זמינה באייפון, בהזמנה אישית בלבד
  • מספר משתתפים מקסימלי בחדר: 5,000
  • אורחים בולטים: אילון מאסק, מארק צוקרברג, אופרה ווינפרי
בסיס המשתמשים המרכזי שלה נמצא בארה"ב - שם האפליקציה מדורגת כרגע במקום החמישי בקטגוריית הרשתות החברתיות באפסטור, אבל היא זוכה לפופולריות רבה גם באירופה - בגרמניה ובבריטניה היא ניצבת במקום הראשון במצעד, ובאסיה - יפן, הונג קונג וגם טייוואן - גם שם היא ממוקמת ראשונה. בישראל, אגב, קלאבהאוס ניצבת במקום העשירי.

מה זה קלאבהאוס?

מדובר באפליקציית חדרי צ'אט המבוססת על אודיו בלבד. בלי תמונות, בלי סרטונים, בלי פוסטים - רק חדרי שיחה קולית מחולקים לקטגוריות לפי נושאים. בכל חדר יש "מדברים" ו"מאזינים", לצד מודרטורים שמנהלים את האינטראקציה בתוכו. כל אחד יכול להקים חדר שיחה ולהתחיל לפטפט, אבל לא כל אחד יכול למשוך תשומת לב עולמית.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
בא לפטפט. אילון מאסק
(צילום: AP)
מי שכן הספיקו לעשות את זה הם אילון מאסק, מארק צוקרברג, מנכ"לי עמק הסיליקון שמתארחים מעת לעת, הקומיקאית טיפאני האדיש - שמחזיקה מיליון עוקבים באפליקציה, שחקנים ומוזיקאים וגם סלבריטאים מקומיים שמפיצים את הבשורה באסיה ובאירופה. השמות הגדולים יכולים לפוצץ את חדרי השיחה שלהם במאזינים - עד 5,000 במספר.

איך נכנסים?

האפליקציה החינמית זמינה כרגע למשתמשי אייפון בלבד, והיא מצרפת משתמשים חדשים על בסיס הזמנה אישית ממשתמשים קיימים בלבד. רשימת ההמתנה אליה ארוכה כמו הגלות, אולם בקלאבהאוס מבטיחים כי בקרוב יפתחו אותה לציבור הרחב. בנוסף, עובדים שם במרץ גם על גרסת האנדרואיד - שצפויה להביא לזינוק אסטרונומי במספר ההורדות, אולם החברה עוד לא מסרה תאריכים קונקרטיים להתפתחויות הללו. מכירים מישהו שכבר בפנים? יש לכם אייפון? בקשו ממנו הזמנה - זו הדרך היחידה להיכנס. בקבוצות פייסבוק ישראליות שעוסקות בטכנולוגיה ובחידושים הבשורה כבר נפוצה, ואפשר למצוא שם משתמשים שמחפשים לחלק הזמנות לאחרים.
אחת התכונות היותר מעניינות של האפליקציה היא היכולת שלה ליצור אפקט FOMO (פחד מהחמצה) על המשתמשים: השיחות מתרחשות בלייב, אפשר לדבר או לשאול שאלות בהצבעה וירטואלית ובאישור המודרטורים, וחדרים יכולים להישאר פתוחים למשך כמה דקות או כמה שעות - תלוי באיך שהשיחה מתגלגלת. אפשר לעבור באופן חופשי בין החדרים, ואם הם מתמלאים עד אפס מקום - אפשר להאזין להם מהצד בחדרים ייעודיים בשם Overflow - מבלי לקחת חלק פעיל בשיחה. אבל העניין המרכזי הוא שאם לא תפסתם את השיחה בזמן אמת - לא תוכלו לגשת אליה מאוחר יותר. פשוט לא נשאר ממנה זכר מרגע שהיא נגמרה - להוציא מקרים מיוחדים שבהם שיחות פופולריות במיוחד מתגלגלות לאחר מכן כהקלטות ליוטיוב.

מי כבר שם?

בחג המולד האחרון אירחה קלאבהאוס אירוע תרבותי יוצא דופן - כיוזמה שנולדה מתוך שיחות באפליקציה עצמה: 40 משתתפי המחזמר המצליח "מלך האריות" הגיעו לביצוע חידוש קולי בחדר ייעודי באפליקציה - כולל זמרים, מקהלה ונגנים. הלכה למעשה, יכלו משתמשי קלאבהאוס להצטרף לחדר ולהאזין לגרסה המלאה של המחזמר כשהיא מבוצעת בלייב על ידי הקאסט עצמו.
שבועיים קודם לכן, התארח הראפר דידי (הידוע גם כפאף דאדי, שון קומבס - תלוי באיזו שנה שואלים) בחדר ייעודי באפליקציה, באירוע לציון עשור לאלבום המשותף שלו עם הצמד דירטי מאני, Last Train To Paris. באירוע חשף סיפורים אישיים, בין היתר על מערכת היחסים שלו עם נוטוריוס B.I.G.
3 צפייה בגלריה
טיפאני האדיש
טיפאני האדיש
אורחת קבועה. טיפאני האדיש
בסוף ינואר הגיע אחד האנשים העשירים בעולם, היזם אילון מאסק, לשיחה של כשעה וחצי בקלאבהאוס - וכהרגלו, הצליח למשוך כמויות אדירות של מתעניינים. הוא דיבר על שורה של נושאים - כולל מיזם ניורלינק שלו, נגיף הקורונה ומטבעות קריפטוגרפיים. רק לפני יומיים הודיע כי הסכים להתארח שוב באפליקציה - הפעם בשיתוף עם קניה ווסט. בשבוע שעבר התארח גם מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, לשיחה על העתיד של מעבדת המציאות של פייסבוק - ושל טכנולוגיות מציאות מדומה ורבודה בכלל.
גם שמות כמו דרייק, אופרה ווינפרי, כריס רוק, לינדזי לוהאן והקומיקאית טיפאני האדיש כבר הספיקו לפטפט בקלאבהאוס. האחרונה נחשבת לאחת המשתמשות היותר פופולריות באפליקציה, וכבר הספיקה לעורר סערה גדולה כשעסקה באחת השיחות בהפצה של מידע כוזב סביב נגיף הקורונה, ואף הואשמה בבריונות כלפי רופאה שחורה שניסתה לעמת אותה עם העובדות במהלך השיחה.

ניצנים של ביקורת

הפופולריות של קלאבהאוס משתנה ממקום למקום, אבל היא לא דילגה על סין. בשבועות האחרונים נרשמה התלהבות גדולה מהאפליקציה, שגררה גם פטפוט פוליטי במהותו - כולל חדר מיוחד שבו משתמשים מסין, טאיוואן והונג קונג שוחחו על עניינים כמו דמוקרטיה, טיהור אתני וכוח שלטוני. בסין, מיותר לציין, לא בדיוק אהבו את זה, והשבוע נחסמה האפליקציה לשימוש שם.
גם בגרמניה ראתה קלאבהאוס צמיחה מטאורית לאחר שצמד שדרני רדיו הפיצו את הבשורה. די מהר התעוררה שם ביקורת רגולטורית סביב סוגיות הפרטיות באפליקציה: אף שבאופן מוצהר קלאבהאוס לא מקליטה או שומרת את השיחות המתבצעות בה, בגרמניה הביעו חשש מפני שהיא מחייבת משתמשים לנדב את רשימת אנשי הקשר שלהם כדי להשתמש בה, וכן מפני העובדה שמדיניות הפרטיות שלה זמינה רק בשפה האנגלית - על אף שהאפליקציה זמינה ברחבי העולם. הגרמנים הבטיחו להיכנס בעובי הקורה ולבחון לעומק אם קלאבהאוס מהווה סיכון לפרטיות המשתמשים.
כשמנסים לפרק את התופעה ולהבין מה בכל זאת מביא אנשים צעירים לאפליקציה שמציעה חוויה כל כך שונה בנוף - מדובר בשילוב של גורמים: ההשקה לצד משבר הקורונה העולמי שסגר את כולנו בבית והוביל אותנו לחפש אפיקים חדשים לצריכה של תוכן; אסטרטגיית קידום חצופה; ניצול של מגמת הפודקאסטים והתוכן הקולי בכלל; נהירה של דמויות בכירות בעמק הסיליקון ושל חובבי חדשנות; והרבה מאוד מיתוג שמשווה לקלאבהאוס נופך אליטיסטי משהו, למוזמנים בלבד. בינתיים זה עובד, עובדה: השבוע דווח בניו-יורק טיימס כי פייסבוק כבר עובדת על חיקוי משלה - הסימן הגדול ביותר להצלחה מסחררת בעולם הטכנולוגיה.