הדרך למטוסי העתיד עוברת דרך הטכניון. פרויקט של סטודנטים בטכניון בשיתוף משרד הביטחון הצליח להטיס בטיסת בכורה אב-טיפוס של מטוס העתיד, שהודפס כולו במדפסות תלת ממד. מטוס העתיד יהיה קל משקל ובעל כנפיים גדולות במיוחד, וכך יוכל לשאת משקל רב ועדיין לחסוך בדלק ובזיהום האוויר. קבוצת סטודנטים בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון פיתחה מטוס "אווירו-אלסטי" בעל כנפיים גמישות וארוכות, שזכה בתחרות בכנס הישראלי למדעי התעופה והחלל.
האתגרים בפיתוח מטוס העתיד הם רבים, שכן במטוס בעל הכנפיים הגמישות נוצרות רעידות שגורמות לאובדן היציבות בזמן הטיסה. כדי להתגבר על הבעיה פיתחו הסטודנטים מערכות בקרה המשפרות את יציבותו. דגם האב-טיפוס, או כמו שהוא מכונה - "הפלטפורמה המעופפת A3TB" - דורש שיפורים ותיקונים מתמידים, וכן, צפויות גם התרסקויות לא מעטות. לכן, כדי להתמודד עם העלויות, הוחלט לייצר את כל החלקים שלו במדפסות תלת-ממד.
2 צפייה בגלריה
מטוס העתיד הטכניון
מטוס העתיד הטכניון
המטוס, הסטודנטים והכלב. משמאל - פרופ' דניאלה רווה
(צילום : אסף הבר)
פלטפורמת A3TB, במשקל 10 קילוגרם ועם מוטת כנפיים באורך שלושה מטרים, מאפשרת לתכנן ולייצר במהירות גבוהה ובעלות נמוכה מטוס ניסוי. בטכניון אומרים כי היא מהווה אפוא פריצת דרך בפיתוח פלטפורמה גמישת-כנפיים המבוססת על יצור בהדפסת תלת-ממד. בשלב הזה היא ממריאה מעל גג מכונית שמאיצה על מסלול ההמראה. הפלטפורמה תוכננה על ידי שתי קבוצות סטודנטים, בהנחיית ד"ר לוסי אדרעי אזולאי ופרופ' דניאלה רווה ובשיתוף זרוע מפא"ת של משרד הביטחון.
2 צפייה בגלריה
מטוס העתיד הטכניון
מטוס העתיד הטכניון
וכך הוא ממריא בינתיים: מעל גג מכונית מאיצה
(דוברות הטכניון)
בניסוי טיסה ראשון שהתקיים לאחרונה הוצגה הוכחת יכולת ההטסה של הפלטפורמה. טיסה זו מהווה אבן דרך חשובה בתהליך פיתוחה המתמשך של הפלטפורמה. אומרת פרופ' רווה: "הקונספט שפיתחנו, והאפשרות להדפיס את הכלי כולו במהירות במדפסת תלת-ממד, מקנים לנו חופש ניכר בתכנון המטוס ויתרון עצום במחיר לעומת מטוסים העשויים מחומרים מרוכבים או ממתכות. כעת עובדת הקבוצה על פיתוח מערכת בקרה אוטומטית, שתורכב בחודשים הקרובים על הדור השני של הכלי, A3TB-G2, ואנחנו מקווים לדווח על עוד תוצאות מעניינות בעתיד הקרוב".