אביאל כהן (36) ישב בדירה שלו בתל אביב באמצע סשן עישון, ופתאום קיבל הארה. במקרה הזה הקלישאה גם הפכה למציאות: "הסתכלתי על המקססה (גריינדר; מכשיר שגורס את הקנאביס לשבבים קטנים ומפריד את הזרעים מהחומר - ד.א) שלי, ואז על המשקל - וחשבתי לעצמי: רגע, אני משתמש הרבה בגריינדר כי זה מאפשר לקסוס את הפרח כדי שיהיה קל יותר לגלגל את זה לג'וינט או לאדות אותו. אני משתמש גם הרבה במשקל כדי לדייק את הכמות שאני צריך. למה הם לא יכולים בעצם להיות ביחד? למה לא לייעל את התהליך? וזה כל הרעיון של Gramss; חוויית צריכה הרבה יותר מתקדמת. בעזרת שילוב של חומרה ותוכנה אנחנו למעשה מקדמים את הקנאביס למאה ה-21".
2 צפייה בגלריה
GRAMSS
GRAMSS
"אנחנו בכוונה הולכים לשווקים חוקיים". GRAMSS Grinder & Scale
(צילום: GRAMSS)
התוצאה היא "GRAMSS Grinder & Scale", גאדג'ט ישראלי חדש שהושק בשבוע שעבר בארה"ב וקנדה, ובקרוב יגיע גם לישראל. המכשיר מחבר למעשה מקססה יחד עם משקל אלקטרוני ומתחבר בעזרת בלוטות' למכשיר הסמארטפון כדי לאפשר למעשן לשלוט על הכמות המדויקת של הקנאביס. המכשיר לומד את ההעדפות שלך כדי להמליץ על הכמות האידיאלית. זה אידאלי למיקרו-דוסינג, כשצריך לדייק מאוד בכמות, אבל גם לאנשים שרוצים להשתמש בכמויות שונות בהתאם לסוגי הקנאביס השונים.
למעשה, כלי לקונטרול-פריק המתמסטל? ״לא רק. אבל באופן כללי אחת הבעיות הכי גדולות של עולם הקנאביס זה המחסור בדאטה. בגלל שאין פתרונות לשלוט בכמות אי אפשר לתת למשתמש את החוויה המקסימלית. החומרה היא שמאפשרת למשתמש לשלוט בזה, והתוכנה למעשה יוצרת יומן מעקב שאפשר גם לשתף עם הרופא - איך המשתמש צורך, באיזו שעה, איך הוא מושפע. המטרה היא להפוך את הצריכה לתרופה לכל דבר שהמטופל יכול לצרוך במינון אחיד כמו אנטיביוטיקה, וגם להנגיש לרופא את המידע הזה בצורה קלה, נוחה ומדויקת. בדיוק כמו שהיום רופא נותן לך אנטיביוטיקה עם מינון של 250 גרם לשבוע - כך גם יהיה מעכשיו עם קנאביס. זה נכון שזה חשוב במיוחד אצל מבוגרים, כי אצלם כל נושא המינון הרבה יותר דרמטי. זה לא כמו צעירים שמקסימום מקבלים סאטלה רעה. אצל אנשים מסוימים זה יכול לגרום לעניין בריאותי, בגלל זה מינון שנשלט על ידי אפליקציה מאפשר צריכה נבונה".
2 צפייה בגלריה
אביאל כהן
אביאל כהן
אביאל כהן. "קשר חזק בין קנאביס ליהדות"
(צילום: GRAMSS)
כהן הוא לא יזם הקנאביס הטיפוסי. "גדלתי ברעננה בבית דתי עם כיפה סרוגה", הוא מספר, "והפתיע אותי לגלות שדווקא קיים קשר מאוד חזק בין קנאביס ליהדות. יש ממצאים ארכיאולוגיים שמצאו שימוש של יהודים בקנאביס בטקסים רוחניים. מתברר שגם בתקופות קדומות העריכו מאוד את הצמח, ולמדו לצרוך אותו בצורה הטובה ביותר. הוא אפילו מוזכר במשנה. תמיד הייתי צרכן של קנאביס למטרות פנאי, אני צורך לכיף שלי ונהנה מזה, ובמקביל אני גם מאוד אוהב רעיונות לייעול דברים. לפני Gramss פיתחתי אביזר מטבח, והניסיון הזה לימד אותי כל מה שצריך כדי להביא מוצר לעולם; איך לבנות אופרציות, איך לדבר עם מעצבים, איך לגרום לזה לקרות".
כהן רשם פטנט על המוצר ולדבריו אין למכשיר מתחרים כיום בשוק. "במחיר של 49 דולרים לא כולל מיסים ומע"מ אי אפשר למצוא מוצר כזה ברמה גבוהה. אנחנו בכוונה הולכים לשווקים חוקיים, זה לא עניין של תביא לי ג'וינט ונגמר הסיפור - אנשים מחפשים חוויה אחרת שתתאים לסטטוס שלהם". לדבריו, בתעשייה יש כבר המון עניין במוצר, ופנו אליו מאיגודי הקנאביס הרפואי של אוסטרליה, גרמניה ושווייץ. לכבוד ההשקה עבר כהן עם אשתו לניו יורק, אבל הוא מבהיר: "אנחנו גם פועלים בארץ. אנחנו מאוד אוהבים את ישראל ומאוד ציונים אבל השוק בארץ לא מספיק מפותח, כי אין לו את נתח השוק הגדול ביותר שהוא כמובן שוק הפנאי. בכל זאת, יש לנו כבר מפיצים בארץ ובעזרת השם בקרוב נהייה בבתי מרקחת וחנויות העישון המובחרות״.
החברה מעסיקה ארבעה עובדים ומגייסת בימים אלה כמיליון דולר, בין השאר בזכות ערב הפיץ' של ארגון הצעירים ״EDGE״ של ה-IAC (ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית) שמחבר בין ישראלים ויהודים אמריקאים. מאור כהן, יו"ר EDGE ניו יורק, אמר שהוא בחר ב-Gramss כי המוצר הצליח לסקרן אותו והוא "מביא משהו מיוחד, גם רפואי וגם צעיר, של שוק שנמצא בתאוצה". ערבי הפיץ' הם לדבריו תמצית המטרה של הארגון: "לתת במה ולחבר בין ישראל לארה"ב. ישראלי בניו יורק ויהודי בניו יורק זה לא אחד ועוד אחד - זה חמש. וחשוב לנו להדגיש את זה".