בזמן שחברות אמריקאיות כמו גוגל, OpenAI, מיקרוסופט, אנתרופיק ומטא מתחרות ביניהן על עליונות בתחום הבינה המלאכותית, משהו חדש מתבשל מעבר לאוקיינוס האטלנטי.
2 צפייה בגלריה
מיסטרל AI
מיסטרל AI
מיסטרל AI
(צילום: T. Schneider / Shutterstock)
חברת הבינה המלאכותית הצרפתית מיסטרל AI הודיעה השבוע על גיוס של 415 מיליון דולר, אשר מעמיד את השווי המוערך שלה על שני מיליארד דולר. לא רע בשביל חברה שהוקמה רק לפני שבעה חודשים ומעסיקה 22 עובדים בלבד.
מיסטרל, שמשרדיה נמצאים בפריז, הוקמה על ידי המנכ"ל ארתור מנץ', לשעבר חוקר בחברת הבינה המלאכותית דיפמיינד, שנרכשה על ידי גוגל בשנת 2014, ביחד עם טימותי לקרווה וגיום למפל, שניהם יוצאי מעבדת הבינה המלאכותית של מטא בפריז.
ריפרש
המתחרה הישראלית של OpenAI / עם פרופ' יואב שוהם
34:42
"אנחנו מתחרים עם כולם", אמר מנץ' בריאיון לפייננשל טיימס בחודש שעבר והסביר כי היתרון של מיסטרל על מתחרותיה הגדולות יותר הוא היעילות שלה. לדבריו, החברה אימנה את מודל ה-AI הראשון שלה בהשקעה של חצי מיליון דולר ועם צוות של עשרה אנשים בלבד, בזמן שהיריבות שלה מוציאות עשרות מיליוני דולרים על אימון מודלים. "אנחנו שמחים להיות החברה הכי יעילה מבחינה כספית", אמר.
השבוע, לצד ההכרזה על סבב הגיוס החדש, שחררה מיסטרל מודל שפה גדול חדש (LLM) בשם Mixtral 8x7B. לדברי סהר מור, שעומד מאחורי הניוזטלר AI Tidbits שעוסק בבינה מלאכותית, מדובר במודל קטן יחסית שאפשר להריץ בזול ובמהירות, בלי להתפשר על הביצועים: Mixtral 8x7B אומנם לא מתקרב לרמה של GPT-4 של OpenAI או ג'מיני של גוגל - שני המודלים המתקדמים ביותר בשוק - אבל הוא עוקף ברוב המדדים את GPT-3.5 ואת LLaMA 2 של מטא, או משתווה אליהם.
בניגוד לחברות כמו גוגל ו-OpenAI, החברה הצרפתית מפיצה את המודלים שלה במתכונת של קוד-פתוח, מה שאומר שארגונים, מפתחים ומשתמשים יכולים להוריד אותם בחינם, לערוך שינויים בקוד שלהם ולעשות בהם שימוש מסחרי. הגישה הזאת מזכירה את זו של מטא, שחרטה גם היא על דגלה את מדיניות הקוד הפתוח ושחררה את מודל השפה LLaMA 2 במתכונת דומה.
2 צפייה בגלריה
ארתור מנץ'
ארתור מנץ'
ארתור מנץ'. יוצא חברת דיפמיינד של גוגל
(צילום: Toby Melville / Reuters)
ארגונים ומפתחים שלא מעוניינים להריץ את המודלים של מיסטרל באופן עצמאי על שרתים משלהם, יכולים החל מהשבוע להתחבר אליהם באמצעות API (ממשק תכנות יישומים) חדש שהיא השיקה. המהלך הזה יאפשר לחברה לייצר הכנסות בפעם הראשונה.

התקווה של אירופה

למרות שמדובר בחברה אירופית, את סבב הגיוס האחרון של מיסטרל הובילו דווקא קרנות ההון-סיכון האמריקאיות אנדריסן-הורוביץ ולייטספיד ולצדן סיילספורס, קבוצת הבנקאות BNP פריבה, המשקיע הישראלי אלעד גיל ועוד.
אנג'ניי מידהא, שותף באנדריסן-הורוביץ שהוביל את ההשקעה במיסטרל, אמר לניו יורק טיימס כי הפצת מודלים של AI במודל של קוד-פתוח היא הדרך הבטוחה ביותר, מפני שכך יותר אנשים יכולים לבחון את הטכנולוגיה, למצוא בה פגמים ולתקן אותם. "צוות מהנדסים אחד לא יכול למצוא את כל הבאגים", הסביר, "קהילות גדולות של אנשים הן טובות יותר בלפתח תוכנה זולה, מהירה, טובה ובטוחה יותר".
מיסטרל היא לא החברה היחידה באירופה שמעוניינת לקרוא תיגר על OpenAI. חברת Aleph Alpha הגרמנית, שמפתחת גם היא מודלי שפה, גייסה בחודש שעבר 500 מיליון דולר מחברות כמו בוש, SAP ו-HPE. במסגרת הדיונים על חוק הבינה המלאכותית שהאיחוד האירופי הגיע להסכמה לגביו בשבוע שעבר, הביעו צרפת וגרמניה התנגדות לרגולציה קשוחה מדי כדי לא לפגוע בהתקדמות של שתי החברות. התקווה באירופה היא ששתי החברות האלה ישימו סוף-סוף את היבשת על מפת הבינה המלאכותית העולמית.