זה לא מדע בדיוני: בסטארט-אפ Xmetix, שנחשף פה לראשונה, עובדים על פיתוח מדים חכמים, המיועדים לאנשי צבא וכוחות ביטחון, שמסוגלים לזהות בצורה אוטומטית פגיעה בגפיים ולעצור דימום באמצעות חוסם עורקים ממונע וללא צורך במגע יד אדם. מעין חובש אוטונומי שנמצא בשטח - ומוסתר בתוך הבגד. מאחורי הרעיון עומדים האחים עירד ואביתר קינרייך, שהרגישו על בשרם את הצורך בטכנולוגיה לבישה שתדע לטפל בפצועים בשדה הקרב.
3 צפייה בגלריה
Xmetix
Xmetix
Xmetix
(צילום: אתר החברה)
"שנינו היינו לוחמים בצבא", מספר אביתר, "יש בינינו הפרש של דור. עירד היה במלחמת הלבנון הראשונה, אני בשנייה, וראינו שלא היה שינוי משמעותי בטיפול בפצועים. מאז ומתמיד כשנפצעת היית תלוי בחבר שלידך, זה הגורם שאמון על הטיפול הראשוני בך ושאמור להגיש לך עזרה ראשונה. אבל טיפול בפצועים הוא עסק מורכב ומסובך שיש לו גם השלכות טקטיות ומבצעיות בשטח. ניסינו לחשוב איך אפשר לשפר את זה".
3 צפייה בגלריה
אביתר קינרייך
אביתר קינרייך
אביתר קינרייך
(צילום: לידיה סטולרו)
אביתר הוא יוצא שייטת, וכיום רופא ומנתח כללי בבית החולים בני-ציון בחיפה. עירד הוא סטארט-אפיסט ותיק, מהנדס מכונות בהכשרתו וגם סגן במילואים, שכבר מכר בהצלחה חברות כמו "איירבייס". יחד הם חברו לגרמן שילקוב והחליטו לתקוף את הבעיה בצורה חכמה. "היום חייל יוצא ללחימה עם אפוד וקסדה, והגפיים הם האיברים היחידים שנשארים לא ממוגנים בגוף", מספרים האחים, "פגיעה קטלנית בגפיים יוצרת נזק בלתי הפיך, וזה עניין של דקות. בעשור האחרון התחיל להתקדם הנושא של חוסמי עורקים ומניעת זרימה לגפיים, וחשבנו איך אנחנו יכולים לקחת את זה עוד יותר קדימה ולשפר את תהליך הטיפול בפגיעות כאלה".
עד כמה מדובר בבעיה רווחת? "לפי מחקרים שראינו, 90 אחוז מהפצועים שאפשר היה להציל אותם, נהרגו כתוצאה מדימום בלתי נשלט. זה לחלוטין בר מניעה, ואנחנו רואים את הנתון הזה לאורך ההיסטוריה ובאזורים שונים - גם בארה"ב, גם בישראל, גם בשאר המקומות בעולם. מפה אנחנו מבינים שזו בעיה רצינית שלא נגעו בה במשך עשרות שנים. רק כשרואים את הסטטיסטיקה ואת המספרים הגדולים מתחילים להבין את הבעיה. לפי הערכות שלנו, מערכת כמו שאנחנו מפתחים יכולה להציל בערך 13 אחוז מההרוגים בקרב. זה אומר, למשל, שבמלחמת יום כיפור יכולנו להציל 300 לוחמים".
איך בדיוק זה עובד? "בעצם אנחנו יודעים להדפיס בטכנולוגיה ייחודית חיישנים שמאפשרים זיהוי ודאי ואמין של מצב הפגיעה על השרוולים של המדים. זו פריצת הדרך הגדולה שלנו, והוכחנו שזה עובד באמצעות ניסויי ירי. אנחנו לא פוגעים בנוחות או בתכונות של הבד, וגם לא במבצעיות של הבגד. מדפיסים את זה על גבי מדים קיימים. בנוסף, לקחנו את חוסם העורקים, מזערנו אותו והפכנו אותו לאוטונומי. מעל כל זה יושבת תוכנה מורכבת, שקוראת את החיישנים ומספקת התראה אמינה להפעלת חוסם העורקים. בעצם אנחנו יודעים לזהות בזמן אמת מה סוג ועוצמת הפגיעה, ולתת הוראה האם להפעיל חוסם עורקים או לא".
3 צפייה בגלריה
עירד קינרייך
עירד קינרייך
עירד קינרייך
(צילום: ליאור סבו)
הם התחילו את העבודה על Xmetix עם הון עצמי ראשוני של מאה אלף דולר. לפני כחצי שנה הצטרפו לחממת NGT3 מנצרת, וקיבלו השקעה משותפת ממנה ומהמדען הראשי בסכום כולל של כ-3 מיליון שקל. הם רשמו פטנטים, הוכיחו היתכנות של המערכת וכעת עובדים לקראת אישורי ה-FDA הדרושים, תהליך שצפוי לקחת זמן.
כמה יעלו מדים חכמים כאלה? "היום סט של מכנסיים וחולצה ממילא עולה בין 100-200 דולר, ואנחנו מעריכים שנמכור את המדים שלנו ב-600 דולר. זה מיועד לא רק ללוחמים בצבא, אלא ממש לכל כוחות הביטחון, כולל שוטרים, לוחמי אש, כל מי שפועל בצוות קטן ובסביבה מסוכנת".
איך נראה השוק שבו אתם מתכוונים לפעול? "בסוף זה סטארט-אפ עם מטרות עסקיות מובהקות. צבא ארה"ב למשל, קונה בכל שנה מדים ב-1.5 מיליארד דולר, ואנחנו מקווים להיות שם. אנחנו בקשר עם המון גורמים בכירים שם במערכת הביטחון, ואנחנו יודעים שעד היום אף אחד לא הגיע עם פתרון ממשי לבעיה הזאת. המתחרה שלנו היום היא הדרך המסורתית שבה עושים את הדברים, באמצעות חוסם עורקים סטנדרטי. אנחנו באמת מרגישים שיש פה תחום שהטכנולוגיה יכולה לעשות בשבילו הרבה, זה לא בשמיים. כברת הדרך האמיתית היא בתחום הרגולציה והאישורים, אבל בסופו של דבר זה פרויקט שבא להציל חיי אדם".