בחודשים האחרונים התחום של אבטחת מידע וסייבר נמצא בכותרות יותר מתמיד. השילוב של האצת הדיגיטציה, משבר הקורונה וגם אתגרים ביטחוניים כאלה ואחרים - הופך את הזירה הזו לרלוונטית במיוחד עבור ארגונים בישראל ובעולם. למרות הכותרות, המשאבים האדירים ותשומת הלב הציבורית, גם בשנת 2021 אבטחת מידע נחשבת לאחד התחומים המסוגרים יותר בפני נשים: אם בתקרות זכוכית עסקינן - בכל הנוגע לסייבר עוד לא התחלנו לגרד אותן מלמטה.
את המצב הזה מבקשות לשנות חברות קהילת Leading Cyber Ladies - יוזמה ישראלית שצמחה בשנים האחרונות לכדי יותר מ-700 חברות, ומפזרת גם ניצנים בקרב אלפי משתתפות נוספות בסניפים ברחבי העולם. השבוע הן יקיימו אירוע גלובלי מקוון ראשון מסוגו, שבניגוד לאירועים קודמים, שם דגש על מקצוענות טכנית, פיצוח אתגרים והרבה מאוד עבודת ידיים: Capture The Flag הוא מסגרת אתגרית מוכרת בתחום הסייבר, ועכשיו הוא מונגש בעבור נשים (אבל לא רק), על ידי נשים. האירוע נתמך על ידי חברת אקסנצ'ר ישראל, כחלק מהמחויבות העולמית של התאגיד לקידום נשים בעולמות הטכנולוגיה והעסקים.
"אתגר Catch The Flag הוא פרקטיקה מקובלת בעולם של האקרים ושל האקריות", מסבירה רעות מנשה, מומחית תגובה לאירועי סייבר ואחת ממקימות הקהילה. "בעצם מדובר בשורה של אתגרים טכניים, כשהמטרה היא למצוא את הדגל שחבוי בתוך האתגר. בשביל מי שעושים ועושות את הצעדים הראשונים בתחום הסייבר, האתגרים האלה מאוד מקדמים ומפתחים מקצועית. האתגרים האלה מחייבים רמה גבוהה של יצירתיות וסקרנות - תכונות בסיסיות בשביל מי שפועלים בתחום".
2 צפייה בגלריה
ליאת וקנין
ליאת וקנין
"להתפתח ביחד". ליאת וקנין
(צילום: יח"צ)
מי שיזמה את האירוע עצמו היא ליאת וקנין, מובילה טכנית של צוות Red Team (צוותי סייבר התקפי - ה.ב.) באקסנצ'ר ישראל, וחברת הקהילה בעצמה. "אתגרים מהסוג הזה הם מה שמאפשר תחזוקה שוטפת של סט הכלים שנדרש עבור האקרים והאקריות", היא אומרת, "כל הזמן יש טכנולוגיות חדשות ומוכרחים להישאר בטופ. בסופו של דבר, חשוב לי לקרב ולהנגיש את הנושאים האלה עבור נשים שעושות צעדים ראשונים בתחום. בתום האירוע אנחנו נערוך מפגש ונחלוק פתרונות לכל האתגרים, וזה בעצם החלק הכי חשוב - לשתף את דרך החשיבה, להעשיר את הידע, ללמוד ולהתפתח מקצועית ביחד".

חסמים מגיל אפס

הפער המגדרי שמורגש בכל הסקטורים, מקבל משנה תוקף כשמתחילות לדבר על סייבר: תחום סקסי ונחשק מצד אחד, אבל גם טכני, מאתגר ומחייב - שנחשב גם היום לטריטוריה גברית כמעט בלעדית. "המטרה שלנו היא לעזור ליותר נשים להיכנס לתחום, אבל גם להישאר בו, להתפתח ולהתמקד", מסבירה מנשה, "אני רואה לא מעט שגם כשכבר נשים מתחילות להיכנס לזה, הן נושרות אחרי מספר שנים". וקנין: "אם בעולמות הפיתוח אנחנו כבר רואים סטטיסטיקות די מדהימות בהקשר של תעסוקת נשים, בעולמות הטכניים זה קורה הרבה פחות".
איפה אתן שמות את האצבע? מה הסיבה המרכזית? וקנין: "זה תחום שעדיין נתפס כמרתיע, מאיים ונשלט על ידי גברים. אבל אם אנחנו הולכות קצת אחורה, זה מתחיל עוד הרבה קודם - בגילי התיכון והצבא. הרבה מהגברים שנמצאים בתעשייה הזו התחילו את הדרך שלהם בתיכון ובצבא, והתגלגלו משם. אצל נשים זה לא המצב, וזה קשור בחינוך שלא מנגיש את התחום הזה לנערות".
מנשה: "כבר בתור ילדה ההורים שלי זיהו שהייתי מאוד טכנית, והם בחרו לטפח את החלק הזה בי. אני לא נולדתי עם סמארטפון ביד, ומחשב בבית היה בכלל מדע בדיוני. אבל הם ראו שאני נמשכת לזה, אז המשכתי גם למגמת מחשבים בתיכון ואחר כך גם בשירות הצבאי. ועד היום, זה משהו שנחשב מחוץ לנורמה החברתית, הקבלה הזו שיש נשים, וגם ילדות ונערות, שיכולות להתעסק בפן הטכני. רואים את זה גם בבחירת המגמות בתיכון ובהמשך הדרך".
2 צפייה בגלריה
רעות מנשה
רעות מנשה
"הייתי ילדה טכנית". רעות מנשה
(צילום עצמי)
מנשה המשיכה לעסוק באבטחת מידע גם בצבא. "יש איזו הנחה שהחסמים האלה אמורים להישבר בצבא, כי שם לכאורה אין מגבלות של נשים וגברים בתחומים של טכנולוגיה, אבל זה עדיין לא קורה מספיק. בשירות הצבאי שלי הייתי בין הנשים היחידות, וגם שם ראיתי אחרות שבוחרות להיכנס לעולם הטכני, ואז נושרות. ההחלטה הזו מאוד מושפעת מאיך שאישה נתפסת כשהיא בוחרת במקצוע שהוא לכאורה גברי. לא ניתמם - לא פשוט להיות אישה שצריכה להתמודד עם סיטואציות מסוימות במקום העבודה", היא אומרת.
אילו סיטואציות למשל? "גייטקיפינג (שמירת סף - ה.ב.), למשל. מצב שבו גברים שומרים את הידע לעצמם, לא מאפשרים לאחרות להיכנס. זה דבר שקרה, זה דבר שקורה וכנראה ימשיך לקרות".
מה בכל זאת תגידו לנשים שרוצות להיכנס לתחום? מנשה: "הדבר הראשון שאני עושה במקרה כזה זה מנסה להבין מה היא באמת יודעת על התחום. סייבר זה תחום סקסי ורווחי, תחום שנמצא בכותרות ומדובר, ולכן חשוב לעבור את המדרגה של להבין מה בדיוק הכיוון, איזה סוגים של תפקידים קיימים, איזה יכולות נדרשות בשבילם. צריך לעשות הרבה מחקר. אין פתרון קסם. אם לא תשבי ותחקרי - אף אחד לא יעשה את זה בעצמך. את לא תלכי לללמוד באיזו מכללה שמפרסמת קורס סייבר ותקבלי 12 אלף שקל במשרה הראשונה".
וקנין: "סייבר זה מילת באזז. זה תחום מאוד רחב, וצריך להבין מה המיקוד ואיזה מקצוע בדיוק מושך יותר. אחת הדרכים לעשות את זה היא באמת להתחבר לקהילה שלנו, שיש בה מגוון רחב של נשים בתפקידים שונים בתחום הזה, לשאול ולהתייעץ. גם בלינקדאין, לחפש את האנשים שעושים את הדבר ולפנות אליהם. פונים אלי עשרות גברים בלינקדאין עם שאלות מהסוג הזה, ואני רוצה שגם נשים ירגישו בטוחות לעשות את זה, בלי להתבייש. ברגע שמצאת את הכיוון שלך - פשוט תעופי על זה, בלי מעצורים. תהיי סקרנית, תחקרי, אל תראי בעיניים. פשוט לכי על זה".