יום האישה הבינלאומי שצויין אתמול היה העיתוי לפרויקט הטיפים הגדול של אינטל ישראל וסופרסונס: נשים מצליחות, רבות מהן גם מפורסמות, תורמות את הטיפים שלהן לנשים איך להצליח בקריירה. ומכיוון שמדובר באינטל, גויסו מיטב הכוחות כדי לקלוט אלפי טיפים ולנתח אותן באמצעות בינה מלאכותית שתזקק מתוכם את הרעיונות הטובים ביותר איך להתקדם בסולם המקצועי והניהולי. אם תרצו, בינה מלאכותית נשית.
4 צפייה בגלריה
זיהוי פנים
זיהוי פנים
בינה מלאכותית נשית?
(צילום: shutterstock)
הקמפיין ה"פמיניסטכנולוגי" כפי שהוגדר, הושק ביום האישה 2020, ועכשיו בסיבוב השני שלו אינטל מצפה לטיפים רבים נוספים שיאפשרו לטייב את התוצאות. אחרי שהבינה המלאכותית של אינטל סיימה לנתח את נתוני השנה שעברה היא מצאה חמישה טיפים מרכזיים: השקיעי בפיתוח הקריירה שלך, האמיני בעצמך ואל תחששי לקחת סיכונים, בני רשת תמיכה, הביאי אהבה איתך לכל מקום וסמכי על האינטואיציה שלך. לרגע זה נראה פחות כמו בינה מלאכותית ויותר כמו בנאליה מלאכותית.
פרויקט ה-AI למען נשים מתרחש בשנה שבה הבינה המלאכותית עמדה בפני הרבה ביקורת ציבורית וחברתית. הרבה שאלות נשאלו על ההיבטים המוסריים של הבינה המלאכותית, על האפליה הטבועה בה. בגוגל פוטרו שתי חוקרות על רקע ממצאי מחקר שמודלים לעיבוד שפה באמצעות בינה מלאכותית נגועים בגישה מגדרית. אינטל הייתה יכול לקדם את השימוש בבינה מלאכותית לעזרת נשים במובנים רחבים יותר, מאשר לרכז טיפים לקריירה.
4 צפייה בגלריה
AI נשי אינטל
AI נשי אינטל
הטיפים של הבינה המלאכותית של אינטל
(מקור: Intel)
הצצה קצת יותר מקרוב למקום שבו מנתחים את הנתונים אפשרה לנו לנסות ולהבין קצת יותר את היבט עיבוד הנתונים של הפרויקט. מדוב בקבוצת ניתוח השפה הטבעית של אינטל - NLP AI Lab. החוקרת המובילה של הפרויקט היא מדענית הנתונים שירה גוסקין, מהנדסת למידה עמוקה (DL) באינטל ישראל.
"ספציפית בתחום שבו אני עובדת, של זיהוי שפה טבעית (NLP), יש לנו כלים להיסק מדאטה טקסטואלית", היא מספרת, "זה לקח לנו שלושה שבועות ומה שעזר היה זה שאנחנו עובדים כל הזמן עם המודלים האלה. בסופו של דבר אתה מזריק להם דאטה ומחכה לראות מה הם מוציאים. אתה נותן למודל ללמוד לבד ורואה מה הביצועים שלו".
התוצאה הסופית היתה חמישה טיפים לא ממש מפתיעים. צריך בינה מלאכותית בשביל זה?
"יש הרבה יותר מחמשת הטיפים האלה. קיבלנו אלפי טיפים. בהתחלה אני ניסיתי לחלץ ידנית כדי לראות מה אפשר להוציא מהנתונים אבל זה היה יותר מדי מורכב. אחרי חמש דקות הבנתי שצריך בינה מלאכותית וזה בהחלט נותן ערך מוסף. פרסמנו בסופו של דבר משהו מזוקק, משהו שהמודלים שלנו קיבצו אוטומטית".
4 צפייה בגלריה
שירה גוסקין, מהנדסת למידה עמוקה (DL) באינטל ישראל
שירה גוסקין, מהנדסת למידה עמוקה (DL) באינטל ישראל
שירה גוסקין, מהנדסת למידה עמוקה (DL) באינטל ישראל
(צילום: Intel)
איך נעשה עיבוד הבינה המלאכותית?
"השתמשנו בשתי שיטות בעיקר: תקצירים באמצעות מודל BART שנתנו לנו תקציר נחמד של הטיפ וקיבוץ של הנושאים (Grouping) שנתן המון קבוצות שמצליחות לתפוס את הנושאים. היו קבוצות מאוד קטנות של משהו לא רלוונטי אבל בסוף הוצאנו את החמש קבוצות הענקיות, שאלה היו חמשת הטיפים שעליהם דיברנו. זה היה מגניב".
2,000 טיפים זה לא ממש ביג דאטה. כמה בינה מלאכותית יש בזה באמת?
"יש תחום שנקרא AI על משאבים נמוכים. יש אלגוריתמים שמתמחים של העצמת דאטה. יש מקרים של NLP על כמות טקסטים נמוכה. צריך להבדיל בין אימון המודל לבין השימוש. מודלים כמו GPT ו-BERT מאומנים על המון דאטה כדי ללמוד את השפה. אבל אז משתמשים ב'העברת הלמידה' עם התאמה למשימה מסוימת, בשיטה שבה אתה נותן קצת דאטה והמודל כאילו לומד משהו חדש".
4 צפייה בגלריה
שירה גוסקין, מהנדסת למידה עמוקה (DL) באינטל ישראל
שירה גוסקין, מהנדסת למידה עמוקה (DL) באינטל ישראל
שירה גוסקין בעבודה
(צילום: Intel)
למה לקלוט טיפים רק מנשים? אולי דווקא לגברים יש טיפים טובים איך להשתלב בעולם העבודה?
"קודם כל לא הגבלנו את זה לנשים וציינו: 'גברים, גם אתם יכולים לתרום'. אבל יש משהו בסיפורים האישיים, דברים שגברים לא חוו ונשים כן, חסימות דרך כאלה וחוסר שוויון. ויש איזו תקשורת בין נשים שמאוד נותנת מוטיבציה. כשאת רואה בחדשות שמישהו הצליחה זה סיפור אחר לעומת זה שהיא באה ונותנת לך את הטיפים שלה. זה נותן המון מוטיבציה ואני חושבת שזו הסיבה להתלהבות הגבוהה. אפילו לי אישית זה נתן דחיפה לביטחון".
אולי לא צריך להסתפק בטיפים ולקלוט גם טקסטים ממאמרים, מרשתות חברתיות, שמכילים הרבה מידע על העצמה נשית?
"האמת שזה רעיון מגניב. אבל אולי בדרך הנוכחית זה משתף קצת יותר את הקהל. אתה מניח שזה יצליח יותר טוב עם יותר דאטה, אבל יש עוד שיטות לשפר, למשל לתייג ספציפית את הדאטה, או לאמן אותו על דאטה של טיפים".
אתר הפרויקט ממשיך לקלוט טיפים חדשים מהציבור ומנשות עסקים מצליחות. הכוונה היא לאסוף את כל הנתונים החדשים ולהריץ את האלגוריתם המשופר על הדאטה המורחבת. מי יודע, אולי הטיפים החדשים שיופקו השנה יעלו על אלה של השנה שעברה.