אז איפה נרשמו יותר אירועי הדבקה - באוטובוס עירוני או בינעירוני? בבר או במסעדה? בחנויות צעצועים או במשרדי ממשלה? באירועים מתוקשרים עם הנחות סלב או בחופי הים? עד כמה מדידת חום בכלל רלוונטית במקרים של חולים ללא תסמינים? כמה נדבקו בזמן שצפו במופע סטנד-אפ, בישיבה מבוססת קפסולות? ואיך נראית הדמוגרפיה של אירועי ההדבקה מעבר לקביעה שקשישים נפגעים יותר?
1 צפייה בגלריה
מדענות נתונים
מדענות נתונים
הגבלות הגבלות, אבל איפה הדאטה?
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
למדינת הדאטה אין תשובות. האתר הייעודי של משרד הבריאות, המפרט את איתור מקומות החשיפה על בסיס חקירות אפידמיולוגיות - מגלה טבלת נתונים בלתי נגמרת שלא אומרת שום דבר משמעותי על מוקדי התפרצות, על דמוגרפיה או על תהליכי התפשטות. בסדר, זה לא בהכרח אומר שלא מתבצע ניתוח נתונים. אבל אם אכן נעשה כזה, בצורה מקיפה ומעמיקה - איפה הם?
במדינת הדאטה מחליטים על הגבלות והנחיות חדשות בלי שמץ של שקיפות - אולי העיקרון הכי חשוב כשמנסים לרתום אזרחים חסרי אמון, חסרי תקווה, שחוטפים מכות בחסות החוק כשהם לא עוטים מסכה, שנשאו עיניים אל "ממשלת הקורונה הלאומית" רק כדי לקבל עוד בעיטה. כדי לדעת שבמרבית האוטובוסים העירוניים החדשים ממילא אין חלונות לפני שמגבילים שימוש במזגן בקיץ הישראלי - לא צריך להפעיל אלגוריתם מתוחכם.
במדינת הדאטה, בסטארט-אפ ניישן, מגבילים את חופש התנועה של מאות, ואולי אלפי אזרחים - בחסות איכוני שווא של השב"כ והתראות שגויות של אפליקציית "המגן". קודם תכנסו לבידוד, אחר-כך, אולי, יהיה על מה לדבר.
במדינת הדאטה יש פתרון טכנולוגי לכל צרה. מאלגוריתם שיודע לחזות איפה משתלמת השקעת נדל"ן ועד לכזה שיודע לארגן את מדף הגבינות בסופר בצורה חכמה. איפה האלגוריתם לחישוב פוטנציאל תחלואה? איפה יושבים כל הנתונים שנערמו בארבעת החודשים האחרונים - בישראל ובכל העולם? באיזו קלות אפשר לבטל את מתווה התרבות עוד בטרם יושם? להנחית עוד מכת מוות על ענף המסעדנות? איפה האלגוריתם שיודע לחשב כמה כסף עצמאים באמת צריכים כדי להסדיר את הנשימה?
במדינת הדאטה מתקבלות החלטות משתקות, מחרבות, דורסניות - לא על בסיס נתונים, אלא על בסיס גחמה. מכונות הנשמה בהדפסת תלת-ממד, מפות חכמות מתעדכנות, רפואה מרחוק, אפליקציות לזיהוי קולי של הנגיף - גלים של יוזמות טכנולוגיות מהסיבוב הקודם התנפצו על חופי הכנסת. כולם רומזים בשקט על כמה קשה לעבוד עם הממשלה.
במדינת הדאטה מספרים לנו כבר יותר מעשור ש"מידע הוא הנפט החדש", שבינה מלאכותית היא מנוע של צמיחה, שאלגוריתם יכול לעשות הרבה - בעיקר כשהוא מיושם על טבלאות נתונים מהסוג הזה בדיוק. ובכל זאת, ארבעה חודשים לתוך משבר חברתי, כלכלי ובריאותי חסר-תקדים, דווקא במדינת הדאטה לא יודעים דבר.