מנורות חכמות לשיעורי בית, שמאפשרות להורים לצלם ולנטר את ילדיהן מרחוק, הפכו ללהיט בסין. מאחורי המוצר עומדת לא אחרת מאשר בייטדאנס, חברת הענק שהביאה לחיינו גם את טיקטוק. בייטדאנס השיקה את המוצר באוקטובר, ולפי הוול סטריט ג'ורנל, כבר בחודש הראשון להשקתו הורים סינים רכשו עשרת אלפים מנורות, מה שעודד גם חברות נוספות לייצר גרסאות מתחרות. הענקית הסינית טנסנט הודיעה כי תשיק גם היא מנורה עם פיצ'רים דומים.

עוד כתבות בערוץ דיגיטל:

המנורה החכמה נקראת "דאלי" והיא נמכרת ב-120 דולר. היא מצוידת בשתי מצלמות - אחת ניצבת מול הילד והשנייה ממוקמת מעליו ומצלמת את שיעורי הבית. בנוסף ניתן להפעיל באמצעות המנורה עוזרת דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית, שמציעה לילדים סיוע במתמטיקה ובאוצר מילים. "דאלי" מכילה גם מסך קטן, שבאמצעותו יכולים הילדים לקיים שיחות וידאו עם ההורים או עם מורים פרטיים.
1 צפייה בגלריה
המנורה החכמה של בייטדאנס
המנורה החכמה של בייטדאנס
המנורה החכמה של בייטדאנס
(מתוך אתר החברה)
גרסה משודרגת ב-170 דולר אף שולחת להורים תמונות והתראות כשהילדים לא לומדים, ולפי הוול סטריט ג'ורנל, הגרסה הזו אזלה בפלטפורמות הסחר האלקטרוניות הסיניות במהלך מאי. לפי אתר החדשות SupChina, בייטדאנס מכרה בחודש האחרון מנורות בשווי 1.5 מיליון דולר באתר Tmall הסיני שמופעל על ידי עליבאבא.
בייטדאנס משווקת את המוצר ככזה שנועד לעזור להורים עסוקים להישאר מעורבים בלימודים של ילדיהם, אבל הצלחתו מבטאת את האופן שבו רעיון הניטור והמעקב הפך למקובל כל כך בסין, עד שעכשיו הוא מגיע עד לחדרי הילדים.
פרקטיקות ניטור תפסו תאוצה בתחום החינוך בסין בשנים האחרונות. בין היתר היו בתי ספר וגנים שהשתמשו בסרטים שנקשרים סביב הראש כדי לנטר את פעילות גלי המוח ורמת הריכוז של ילדים, בתלבושות עם יכולות מעקב אחרי מיקום, וברובוטים שמנתחים את התנהגות הילדים. בסוף 2019, משרד החינוך הסיני נזף בבתי ספר שהשתמשו באפליקציות צד שלישי כדי לאסוף מידע אישי על תלמידים.
משתמשים ברשתות חברתיות פרסמו שהמנורה אפשרה לילדים להעלות סרטונים של עצמם, או הציעה פרופילים של ילדים אחרים
מנגד, הפגיעה בפרטיות של ילדים באמצעות מנורת "דאלי" עוררה חששות מסוימים גם בסין, כאשר משתמשים ברשתות חברתיות פרסמו כי המנורה אפשרה לילדים להעלות סרטונים של עצמם לאינטרנט, ואף הציעה להם פרופילים של ילדים אחרים שמשתמשים בה בתור שותפי למידה.
לפי בייטדאנס, העלאת סרטונים דורשת הסכמה הורית, והסרטונים נוגעים לשיעורי הבית עצמם. מהחברה אף נמסר לוול סטריט ג'ורנל כי יש הרבה אי הבנות בציבור סביב המוצר, וטענה כי "דאלי" לא ממליצה לילדים ליצור קשר עם משתמשים אחרים. בנוסף, לדבריה המעקב מרחוק יכול להיות מופעל רק אם גם ההורים וגם הילד נותנים לכך רשות. אלא שלא ברור איך ילד יכול לבחור לסרב לתת הרשאה כזו, אם הוריו לוחצים עליו לעשות זאת.