מערכת החינוך מצויה במחסור חסר תקדים במורים, ובכלל זאת במקצועות הטכנולוגיה. על־פי הערכות, חסרים מדי שנה כ־400 מורים במגמות הטכנולוגיות, והמספר צפוי לזנק, לנוכח המאמץ שמשקיעה המדינה בהרחבת שיעור המועסקים בתחום.
מנתוני דו"ח הוועדה הממשלתית להגדלת ההון האנושי בהייטק עולה, כי נכון לשנת 2024 היקף המועסקים בתחום עומד על 14.7% מכלל המועסקים במשק, כאשר המדינה פועלת להגדיל את היקפם לשיעור של 18%-20% עד שנת 2035 מהסיבה הפשוטה, שהתוצאות שמציג התחום טובות לכלכלה הישראלית. כדי שזה יקרה, צריך שיותר תלמידים ילמדו את המקצועות הרלוונטיים בתיכון, כדי שבהמשך יגיעו יותר סטודנטים ללמוד אותם באוניברסיטאות ובמכללות, ולבסוף יותר עובדים יעסקו בהם. מתוך כך נדרשים, באופן טבעי, גם הרבה יותר מורים להוראה במגמות הטכנולוגיות.
אחד הפיתרונות למחסור במורים המוזכר בדו"ח הוא קיום מסלולי הסבה מותאמים, ליווי אישי ומסלול ייעודי כולל הכרה בוותק. מכון מופ"ת - המכון הארצי למחקר ולפיתוח בהכשרת מורים ובחינוך, פועל לקדם ולעודד הסבה להוראה במגוון תחומי החינוך. במסגרת המכון פועלת מינהלת "מתעשייה להוראה", העוסקת בהכשרת הנדסאים להוראה במגמות הטכנולוגיות, והיא פועלת בשיתוף עם משרד החינוך וגופים נוספים.
"מינהלת מתעשייה להוראה במכון מופ"ת נמצאת בצומת משמעותי, שמאפשר לנו קשר הדוק הן עם הגופים במשרד החינוך שקובעים את המדינות והאחראים על ההכשרות להוראה והכניסה להוראה ועם המינהל לחדשנות וטכנולוגיה האחראי על המגמות הטכנולוגיות, הן עם מוסדות ההכשרה להוראה והן עם מגוון מקורות, דוגמת גורמים בתעשייה, שירות התעסוקה, צה"ל ועוד, שדרכם אנחנו מגייסים את הסטודנטים", כך מסביר עידו בן טוב, מנהל מינהלת "מתעשייה להוראה".
אולם מתברר שלא כולם בתעשייה כלל יודעים על קיומו של החינוך הטכנולוגי. "כשאנחנו שואלים הנדסאי אלקטרוניקה מה היו רוצים ללמד כמורים, הם לרוב עונים 'מתמטיקה', מבלי שהם מודעים לקיומן של מגמות אלקטרוניקה", אומר בן טוב ומוסיף, ש"כבעלי ידע וניסיון מקצועי בתחום, מורים במגמות הללו יכולים לתרום הרבה יותר, שכן הם מביאים עימם להוראה את המידע הכי רלוונטי והכי עדכני מהתעשייה. גם עבורם ההוראה יכולה להיות מספקת מאוד, כי ההוראה במגמות הטכנולוגיות מתבססת על עבודה על פרויקטים עם תוצר סופי, בצורה שמערבת הוראה פרונטאלית בכיתה עם הנחיה. במתכונת זו יש למורים הזדמנות להקנות לתלמידים מיומנויות חשובות, כגון עבודת צוות, חשיבה ביקורתית, התנסות בכישלון והתגברות עליו ועוד".
לדבריו, תעודת ההסמכה הטכנולוגית שמקבלים בוגרי המגמות הטכנולוגיות מספקת להם עתיד תעסוקתי. בן טוב: "תחום המקצועות הטכנולוגיים התפתח והשתנה מאוד במהלך השנים בהתאם להתפתחות הטכנולוגית המהירה בעולם, וכמכון מחקר ופיתוח בתחום הכשרת מורים - אנחנו רוצים שיידעו על כך, כי זה יביא אנשים טובים יותר להוראה".
עידו בן טוב, מנהל מינהלת "מתעשייה להוראה"צילום: דוריס ג'רביהמינהלת מעניקה ליווי אישי לכל מי שמתעניין בהסבה להוראה מרגע יצירת הקשר ולאורך כל הרצף. "בשלב הגיוס אנחנו מייעצים למועמדים על התחום המתאים להם והיכן הכי כדאי ללמוד אותו. אנחנו ממשיכים לייעץ להם בתקופת ההכשרה, מבקרים אותם במוסדות ההכשרה, ועם כניסתם למערכת החינוך - מסייעים להם בכל הבירוקרטיה, לרבות ההכרה בוותק המקצועי שצברו, מה שמגדיל את שכרם משמעותית. הליווי המתמשך מניב תוצאות טובות בכניסה למערכת ובהתמדה", מציין בן טוב.
מהם מקצועות ההכשרה?
"משרד החינוך פותח את ההרשמה לתוכנית ייחודית להכשרת הנדסאים להוראה, לשם חיזוק החינוך הטכנולוגי בבתי הספר העל־יסודיים במקצועות הבאים: הנדסת מכונות, תחבורה מתקדמת, הנדסת חשמל, הנדסת אלקטרוניקה, מידע ונתונים, תקשוב, אדריכלות ובנייה, תעשייה וניהול, הנדסת תוכנה וביוטכנולוגיה. כל המגמות הללו פועלות בחינוך העל־יסודי, וחסרים עבורן מורים רבים. הסיבות למחסור הן מגוונות כמו פרישה לגמלאות של מורי המגמות האלה שהגיעו לישראל בעלייה הרוסית בשנות ה־90, וכעת הם פורשים לגמלאות ואין מי שיחליף אותם, ההתקדמות הטכנולוגית המהירה שדורשת מורים מעודכנים וכן העובדה שמי שמסיים היום לימודים בתחום, בדרך כלל פונה לתעשיית ההייטק".
עם אילו אתגרים אתם מתמודדים בתחום ההסבה להוראה?
"האתגר המרכזי ללא ספק הוא להביא אנשים למערכת. החבר'ה הצעירים שמסיימים היום לימודי הנדסת חשמל, לא תמיד מכוונים להוראה. אנחנו מתמקדים ופונים למבוגרים יותר, שכבר התנסו בתעשייה, הגיעו לשלב מיצוי ומבקשים לעצמם אתגר חדש בחיים".
האם כל המוסבים זכאים להכרה בוותק המקצועי לצורך שכר?
"הדרישה לכך היא שתהיה זיקה בין התואר האקדמי לניסיון המקצועי ולמקצוע ההוראה. לכן כבר בשלב הגיוס אנחנו מכוונים את המתעניינים להכשרה במקצוע ההוראה שיאפשר להם הכרה מיטבית בוותק".
אילו עוד הטבות מוצעות למי שבוחר בהסבה להוראה?
"משרד החינוך מסייע בשכר לימוד. אחוז גדול ממנו ניתן באמצעות מענק מותנה – הלוואה שהופכת למענק עם הכניסה להוראה ובנוסף מלגות תמורת שעות התנדבות".






