גם העלאות הריבית לא מצננות את שוק המשכנתאות, בינתיים: סך המשכנתאות שנלקחו בחודש יוני 2022 עמד על 11.88 מיליארד שקל, היקף דומה לחודש מאי. כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (רביעי).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה ברחוב בלוך בתל אביב
פרויקט בנייה ברחוב בלוך בתל אביב
פרויקט בנייה ברחוב בלוך בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
בשנת 2021 חצה סך היקף המשכנתאות לראשונה את רף ה-100 מיליארד ועמד על 116.09 מיליארד שקל, עם ממוצע חודשי של 9.674 מיליארד שקל. זאת, לעומת סך כולל של 78.108 מיליארד שקל ב-2020 (זינוק של כמעט 50%). סך המשכנתאות שניתנו עד כה בשנת 2022 עומד על כ-60 מיליארד שקל.
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, פרסמה אתמול כי סך הדירות שנרכשו במאי עמד על 10.5 אלף, ירידה של 16% בהשוואה למאי אשתקד. בהשוואה לחודש אפריל נרשמה עלייה של 20% במספר העסקאות בשוק החופשי, אך לפי האוצר, הדבר נובע ממיעוט ימי העבודה בשל חג הפסח. זהו החודש השלישי ברציפות שנרשמת ירידה לעומת החודש המקביל לו אשתקד, ויש להניח שהדבר מעיד על המשך ההתקררות בשוק הנדל"ן, שהחלה מספר חודשים לאחר העלאת מס הרכישה בנובמבר. ביום שישי יפורסם מדד מחירי הדירות לחודש אפריל-מאי, וייתכן כי קצב עליית המחירים ימשיך ויראה סימני בלימה.
בהתאחדות יועצי המשכנתאות טענו כי הסיבה לכך שלמרות העלאות הריבית לא נראית ירידה בהיקף המשכנתאות היא ששוק המשכנתאות מגיב באיחור של מספר חודשים לשוק הנדל"ן.
לדבריהם עיקר המשכנתאות שמבוצעות עכשיו הינן של עסקאות שבוצעו לפני כרבעון ומעלה: "אנו צופים כי בחודשים הקרובים נראה ירידה משמעותית בהיקף המשכנתאות, שתהיה תואמת לירידה בכמות העסקאות שמורגשת כיום בשוק. צריך לציין בהקשר שכמות המשכנתאות ע"י משקיעים נמוכה כבר היום. וכי המשקיעים מגיבים מהר יותר לעלית הריבית בשוק, וכן מבצעים את המשכנתא לרוב סמוך יותר לרכישת הדירה בפועל".
בנק ישראל הודיע ב-11 באפריל על העלאת הריבית הבסיסית במשק ל-0.35%, לראשונה מזה שנתיים. זאת, בין היתר במטרה להרגיע את שוק הדיור ששבר כל שיא אפשרי. לאחר מכן עלתה הריבית פעם נוספת לקראת סוף מאי בשיעור חד יותר, ופעם נוספת בשבוע שעבר. כעת היא עומדת על 1.25% - וצפויות העלאות נוספות בהמשך השנה.